Author photoAdrian Gubčo 12.08.2021 14:07

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Lužný most. Ilustračný záber. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

Lužný most. Ilustračný záber. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

O aktuálnom stave dokončovania projektu informovala agentúra SITA. Ako pre agentúru potvrdil zhotoviteľ projektu, spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., práce sú prakticky dokončené na zostávajúcej trojici neotvorených úsekov. To celkovo tvorí 18 kilometrov ciest z celkovej dĺžky viac ako 59 kilometrov. Nové cesty sú súčasťou vzniku tzv. Nultého obchvatu, teda série diaľnic, ktoré v budúcnosti, po vybudovaní spojnice Rače a Marianky, vytvoria okruh okolo hlavného mesta.

„Zostávajúce úseky vozoviek budú pripravené na použitie v priebehu konca augusta a septembra 2021,“ uviedol zhotoviteľ o dokončení posledných úsekov D4 a R7. „Tešíme sa na potvrdenie ministerstva dopravy, aby sme súčasne otvorili tieto úseky vozoviek pre dopravu a verejnosť.“ Dôležitou správou je možnosť otvorenia úseku rýchlostnej cesty R7 z Bajkalskej ulice po križovatku Bratislava - Juh. Možné to bude aj napriek tomu, že ešte nebude úplne dokončená križovatka Nivy (Prievoz), kde je začiatok úseku.

Okrem tohto úseku čakajú na sprevádzkovanie ešte sekcie medzi križovatkami D4 Bratislava - Východ po Bratislava – Rača a D4 Bratislava – Jarovce až Bratislava – Juh. Súčasťou druhého menovaného úseku je asi najznámejšia súčasť celého projektu, dunajské súmostie s Lužným mostom. Bratislava tak už onedlho získa šiesty most cez Dunaj. Okrem rieky tento úsek prekonáva aj lužné lesy, vrátane vzácnych chránených území. Práve to stojí za jeho pomenovaním, ktoré je výsledkom verejnej ankety.

Po piatich rokoch výstavby tak bude projekt z veľkej časti dokončený. Ako prvé boli približne pred rokom otvorené úseky R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 z Ketelca do Rovinky. V novembri nasledoval krátky úsek na D4 medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Vo februári tohto roka bol do užívania daný úsek od križovatky Vrakuňa po Ivanku Západ (Senecká cesta). Celkovo ide o približne 41 kilometrov ciest. Ich význam je bez zostávajúcich častí zatiaľ len obmedzený.

Do veľkej miery to isté ale bude platiť aj po otvorení ďalších úsekov v nadchádzajúcich týždňoch. Zaústenie R7 do Bajkalskej ulice pomôže tranzitu v obciach juhovýchodne od Bratislavy, a čiastočne aj mestským častiam Podunajské Biskupice alebo Vrakuňa. Pri diaľnici D4 sa však ešte nejakú dobu nemusí podariť naplno odľahčiť Prístavnému mostu, čo je jeden z hlavných cieľov projektu. Chýbať totiž bude prepojenie diaľnic D1 a D4. Realitou navyše nemusí byť ešte niekoľko rokov, mesto tak bude aj naďalej čeliť dopravným problémom – hoci štát už bude platiť koncesionárovi za vybudovanie D4 a R7.

Križovatka diaľnic mala byť pôvodne súčasťou projektu D4R7, vtedajší starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva však nesúhlasil s tým, aby D4 viedla ponad D1. Zvolené tak muselo byť ďaleko náročnejšie podsunutie D1. Návrh križovatky navyše neprešiel štúdiou realizovateľnosti. V tejto chvíli sú však už povolenia k dispozícii, rovnako ako vyčlenené peniaze v štátnom rozpočte (127 miliónov eur), no čaká sa na ich uvoľnenie zo strany Ministerstva financií. Národná diaľničná spoločnosť totiž tvrdí, že bez nich nedokáže rozbehnúť verejné obstarávanie. Po vysúťažení zhotoviteľa bude trvať ešte približne tri a pol roka, kým bude stavba zrealizovaná.

Vo finále tak dátum 2024 môže byť vcelku optimistický. Hospodárske noviny naznačujú, že súťaž sa vyhlási na jeseň po kreovaní rozpočtu. Ak to tak bude, reálne môže byť križovatka D1 a D4 dokončená v roku 2025. Po všetkých stránkach ide o totálne fiasko.

 

 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR si je toho slovami ministra dopravy Andreja Doležala vedomé. Preto chce do ukončenia výstavby križovatky prijať opatrenia, ktoré povedú k zlepšeniu situácie na Prístavnom moste. „Ten obchvat (na D4) nebude mať taký efekt, pokiaľ nebude hotová križovatka D1-D4,“ potvrdzuje minister. „Dovtedy budeme riadiť dopravu tak, aby sa pripájala na D1-ku v Prievoze pod Prístavným mostom. Aspoň odľahčíme Einsteinovu a Prístavný most. Budeme sa o to snažiť dopravným značením, resp. motivovaním dopravcov, aby bolo lacnejšie ísť touto trasou.“

Samozrejme, ide len o veľmi provizórne riešenie. V žiadnom prípade nenahradí plnohodnotnú križovatku. Navyše, R7 môže mať tiež svoje problémy – vytlačí síce tranzit z viacerých obcí alebo tradične zaťaženej Ulice Svornosti, zápchy však môže preniesť inam. Najviac ohrozenou je v tomto smere Bajkalská ulica, do ktorej R7 vyústi. Ruch by sa mohol zvýšiť aj na Prístavnej ulici a následne Landererovej. Pôjde totiž o najrýchlejšiu spojnicu s centrom mesta, kde v poslednom období navyše vznikli rozsiahle kancelárske kapacity.

Dopravné toky v Bratislave sa tak zmenia. Nie však len negatívne – niektoré ulice by sa mohli, naopak, odľahčiť. Najvýraznejšie by sa mohlo zlepšenie dotknúť Gagarinovej ulice, ktorá je kľúčovou spojnicou s Podunajskými Biskupicami a doteraz aj s juhovýchodnými predmestiami. Nová situácia je podnetom pre prestavbu ulice, ktorá si zaslúži nielen novú vozovku, ale aj trvalé buspruhy, cyklotrasy a kvalitné chodníky. Veľkú rekonštrukciu by si zaslúžilo aj okolie zastávky Cintorín Vrakuňa. Užívatelia MHD a prímestskej dopravy v smere z centra majú dnes k dispozícii mimoriadne nedôstojné podmienky.

Medzičasom, diaľnica D4 bude aj po dokončení križovatky dokončená len čiastočne. K plnému dobudovaniu bude chýbať úsek medzi Račou a Mariankou, ako aj pokračovanie od križovatky Stupava smerom do Rakúska. V oboch prípadoch pôjde o masívne a náročné stavby. V rámci prvej vznikne tunel Karpaty, ktorý bude s predpokladanou dĺžkou 11,76 kilometrov najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Predpokladané náklady sa pohybujú na úrovni jedna miliarda eur. Druhý projekt musí prekonať Moravu a jej nivu, ktorá je prísne chránená.

Až po ich dokončení týchto ciest, snáď na začiatku 30-tych rokov tohto storočia, bude mať Bratislava skompletizovaný obchvat. Vysoko pravdepodobne pôjde o zásadný faktor rozvoja mesta aj prímestí. Už teraz možno pozorovať dynamickejšiu výstavbu v oblastiach juhovýchodne od mesta vo väzbe na R7. D4 by zas mohla fungovať ako akási hranica stavebného vývoja metropoly, kým na prístupové radiály sa budú líniovo viazať logistické centrá, sklady, retailové komplexy a pravdepodobne aj areály sídelnej kaše.

D4 a R7 tak prinášajú mnohé zmeny. Niektoré z nich sú pozitívne, dopad ďalších môže byť vysoko negatívny. Diskusia o tom, či to bola z hľadiska hodnoty za peniaze najvhodnejšia investícia, je teraz už bezpredmetná. Úlohou pre zodpovedné orgány je zabezpečiť, aby dôsledky výstavby nových ciest nepriniesli vymazanie všetkých na začiatku proklamovaných výhod projektu za 1,9 miliardy eur. Lebo aj to by sa pri nepozornosti mohlo veľmi ľahko stať – a navyše skôr, než D4R7 vôbec uplynie doba splatnosti.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube