Author photoMartina Gregová 03.01.2024 19:50

Vzorová škola nevznikla vo veľkomeste. Výnimočný projekt koncentruje desaťročia výskumu vzdelávania

Inovatívne vízie v oblasti vzdelávania štandardne hľadáme vo veľkomestách, po kvalitných školách je však dopyt všade - aj v malých obciach. Preto má zmysel sa zaoberať analýzou spojitosti vzdelávacieho procesu a výučbových priestorov aj na menších mierkach. Výsledok projektu, ku ktorého podobe mohli svoj názor vyjadriť učitelia, rodičia či dokonca žiaci, je preto vzorom aj pre veľké mestá. 

Autor: Alex Shoots Buildings

Autor: Alex Shoots Buildings

Problematika výstavby a rekonštrukcií základných škôl sa netýka len veľkých miest. Aj mnohé menšie mestá či obce sa v súčasnosti potrebujú vysporiadať s nedostatočnou kapacitou existujúcich školských zariadení či s ich havarijným stavom, nehovoriac o morálnej zastaranosti objektov. Viaceré samosprávy tento problém riešia rekonštrukciou existujúcich objektov, iné (najmä v zahraničí) zas radšej zvolia cestu výstavby celých nových školských areálov. 

V našich končinách sa v uplynulých mesiacoch mnohé mestá, vrátane Bratislavy, dočkali kvalitného rozšírenia objektov základných škôl. Medzi ne rozhodne patrí rekonštrukcia školy v Záhorskej Bystrici, za ktorej návrhom stojí architektonické štúdio Pantograph. To si v poslednom období robí meno návrhmi vzdelávacích objektov – v roku 2023 dokončilo rekonštrukciu základnej školy na Plickovej ulici v Rači, v tej istej mestskej časti sa realizuje aj výstavba novej, tvarovo netradičnej materskej školy.  

Po výraznejšie kvalitné projekty novostavieb tohto typu však treba ísť skôr do susedných krajín. Napríklad v Česku boli v uplynulých mesiacoch vyhlásené výsledky viacerých architektonických súťaží. Vďaka nim získa úplne novú školu mestečko Řevnice či Brandýs nad Labem - Stará Boleslav. Nezaostáva ani Poľsko či Maďarsko. 

Galéria

  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings
  • Autor: Alex Shoots Buildings

Maďarská obec Szentpéterfa na hranici s Rakúskom neďaleko Szombathely poverila prípravou návrhu novej základnej školy štúdio CAN Architects po viac ako troch desaťročiach prípravných prác. Realizácia projektu bola dokončená začiatkom minulého roka a podľa jeho autorov by mala byť príkladom nového modelu školskej architektúry v Maďarsku.  

Kľúčové je pritom poukázať na rozsiahly počiatočný prieskum v oblasti vzdelávania a na participatívny proces, do ktorého boli zapojení vyučujúci, žiaci aj rodičia. Cieľom bolo najmä pochopenie súvislostí medzi vzdelávacími procesmi a priestormi, v ktorých sa deti učia. Takto získané znalosti napokon autori návrhu pretavili do výsledného architektonického riešenia, ktoré sa rovnako ako na kvalitnú dispozíciu sústredilo aj na vhodnú podobu vonkajších priestorov. Škola plne podporuje inovatívne dizajnérske a edukačné riešenia, ako sú triedy pre rôzne vekové kategórie, odklon od čisto formálneho vzdelávania žiakov aj verejné priestory, ktoré slúžia ako žiakom, tak aj obyvateľom obce.

Z dispozičného hľadiska sa v areáli nachádzajú tri samostatne fungujúce školské objekty. Rozloženie požadovaných funkcií do troch menších objemov vychádza zo snahy reagovať na okolitú zástavbu rodinných domov, ich mierku aj výšku. Do budúcna sa počíta aj s dobudovaním ďalších menších objektov, ktoré zvýšia kvalitu celého vzdelávacieho procesu.

Samostatne fungujúce objekty boli následne prepojené výrazným, organicky tvarovaným prestrešením, ktoré podporuje výučbu v exteriéri. Zároveň tento prvok umožňuje aj usporadúvanie rôznych menších exteriérových podujatí, ako sú výstavy či trhy. Červená farba prestrešenia bola aplikovaná na želanie klienta s cieľom upozorniť na objekt a jeho význam v rámci obce.  

Riešenie vnútorných priestorov vychádza zo snahy o podporu kreativity, a to nielen detí, ale aj pedagógov. Tí si vďaka flexibilne navrhnutým triedam môžu vyučovací proces prispôsobiť podľa vlastných požiadaviek. Okrem tried je súčasťou školy aj jedáleň, herná miestnosť s ping-pongovým stolom, zázemie pre učiteľov a množstvo kreatívnych a oddychových priestorov. Veľký dôraz bol kladený aj na rozmiestnenie a veľkosti okenných otvorov. „Vďaka vhodnému riešeniu deti nezanikajú vo virtuálnom priestore školy, ale aj keď sú tu, neustále vnímajú samy seba ako súčasť ich širšej komunity,” opisujú architekti. 

Súčasná geometria jednotlivých objektov aj ich dispozičné riešenie bolo vyvinuté architektonickým tímom na základe získaných znalostí z pedagogiky, environmentálnej psychológie, školskej architektúry, akustiky a výskumu osvetlenia počas ich predošlej architektonickej práce. K tomu navyše prispel aj dodatočný výskum maďarského vzdelávacieho systému a participatívny proces, ktorý návrhu predchádzal. V tomto ohľade je projekt z malej maďarskej obce naozaj jedinečný. Príjemne pôsobiaca architektúra a zaujímavo zvolené materiálové riešenie ho už len posúvajú na vyššiu úroveň.

 

(Archdaily, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube