Zámer predĺženia Saratovskej ulice v Dúbravke smerom do Borov ohlásilo mesto už v roku 2018. Projekt je vo vysokom štádiu povoľovania a nachádzal sa aj v minuloročnom rozpočte mesta. V budúcoročnom však už nefiguruje. Od projektu závisí dopravné napojenie rozrastajúcej sa štvrte Bory aj vznik prestupne železničnej zastávky, nehovoriac o predĺžení električkovej trate.
Saratovská ulica je hlavnou mestskou osou Dúbravky, ktorá je intenzívne využívaná individuálnou aj verejnou dopravou. Pre Dúbravku je kľúčová najmä električková trať, nakoľko ju prepája s centrom mesta. V budúcnosti by význam Saratovskej mal ešte narásť, pretože sa počíta s jej predĺžením severným smerom. Teoretickú líniu predĺženej Saratovskej pretína železničná trať, na ktorej by mal v budúcnosti pribudnúť terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP).
Pôjde o TIOP v lokalite Lamačská brána (Bory). Výstavba TIOPu a predĺženie Saratovskej sú úzko prepojené. V roku 2022 vtedajší minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti informoval, že v spolupráci s mestom pripravili plán predĺženia ulice v koordinácii s budovaním TIOPu Bory. Podľa vyjadrení Magistrátu z roku 2021 by mala trasa viesť od obratiska v Dúbravke dovnútra Borov s výhľadovým pokračovaním až do Devínskej Novej Vsi.
Zdá sa, že minimálne v najbližších rokoch zostanú významné dopravné projekty iba na papieri. Hoci bolo predĺženie Saratovskej ešte minulý rok v rozpočte s výhľadom realizácie počas roka 2024, nielenže sa nezačalo budovať, ale sa aj odložilo. „Projekt predĺženia Saratovskej je aktuálne pozastavený z dôvodu financovania. Napriek tomu, že tu boli prisľúbené prostriedky z eurofondov, napokon nebolo možné na tento projekt čerpať peniaze z operačného programu Slovensko,“ vyjadril sa Peter Bubla, hovorca Magistrátu.
Zámer má pritom všetky predpoklady pre skorý štart výstavby. „Projekt má stavebné povolenie. Bola tu už vysúťažená aj firma, ktorá ho mala realizovať. Avšak prefinancovať tak rozsiahly projekt len z rozpočtu mesta nebolo možné. Aktuálne hľadáme iný možný spôsob financovania tejto stavby, od čoho závisí aj začatie realizácie projektu,“ konštatuje Bubla.
Jedným z partnerov pri rokovaní je aj developer Borov, spoločnosť Penta Real Estate. Developer vykonal smerom k projektu niekoľko krokov, ako vykúpenie pozemkov, obstaranie kompletnej dokumentácie či zabezpečenie povoľovacích procesov. „Náklady na kompletnú dokumentáciu, inžiniersku činnosť a potrebné štúdie a posudky boli vo výške takmer 900.000 eur. Celková hodnota pozemkov, ktoré budú trvalo zabraté, predstavuje 1 milión eur,“ uviedla ešte vo februári PR špecialistka Penta Investments Lenka Vargová.
Predĺženie Saratovskej a TIOP Lamačská brána majú viaceré spoločné stavebné objekty. Na spoluprácu s mestom sú teda do veľkej miery odkázané aj Železnice SR, ktoré pripravujú TIOP a od 31.3.2022 majú účinnú zmluvu so zhotoviteľom. Výstavba terminálu mala začať po ukončení stavby predĺženia Saratovskej, prípadne mohli práce začať súčasne.
Pozastavenie projektu Saratovskej je obrovská komplikácia pre zlepšenie dopravy v západnej časti metropoly. Predĺženie mestskej triedy, železničný TIOP a v budúcnosti aj električka do Borov by znamenali nielen dramatické zlepšenie dopravného spojenia, ale aj podporu pre rozvoj celej lokality. Pozornosť developerov sa totiž čoraz viac obracia k Záhorskej nížine.
Rozvíjajúce sa Bory, ktoré budú mať po dokončení (desať)tisíce obyvateľov, sú iba začiatok. Ohlásená už bola aj piata a šiesta etapa, čím sa rozvoj zďaleka nekončí. Výstavba bude pokračovať v Devínskej Novej Vsi na rozsiahlych prázdnych plochách. V priestore medzi Bormi, diaľnicami D2 a D4 a areálom Volkswagenu sa má v budúcnosti nachádzať nová štvrť, nazývaná CENTROP (prípadne Edel).
V minulosti sa hovorilo o zóne, kde malo žiť možno až 60-tisíc ľudí. Vzniknúť tu mala aj občianska vybavenosť a univerzitný kampus. Cieľom je vytvoriť tu polyfunkčnú mestskú zástavbu v primeranej forme s ohľadom na polohu vo vonkajšom meste. Doprava bude založená pravdepodobne práve na predĺženej električkovej trati, ktorá zabezpečí spojenie s TIOPom Bory. Vznik novej štvrte je ešte ďaleko, keďže bude potrebná aj zmena Územného plánu.
Oveľa bližšie k realizácii sú projekty Rakyta, Slnečný vrch či Nová Devínska, ktorých budúci obyvatelia by iste ocenili možnosť využitia verejnej koľajovej dopravy v podobe TIOPu či električky. Dôležitý dopravný projekt, ktorý mal byť dnes už minimálne rozostavaný, tak ide „k ľadu“ minimálne do doby, kým sa mestu nepodarí vyriešiť otázku financií. Schválený rozpočet mesta na rok 2025 je nastavený na úsporný režim, čo neprináša veľa nádejí na skorú realizáciu finančne náročných, ale nevyhnutných projektov. K podpore verejnej dopravy rozhodne neprispeje ani zvyšovanie cestovného.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac