Bratislavský samosprávny kraj v spolupráci s mestskými časťami v súčasnosti realizuje bezprecedentnú vlnu rozširovania kapacít základných škôl. O ich architektonickej hodnote však mnohokrát nemôže byť ani reči. Ako môžu podobné projekty vyzerať, keď sú výsledkom zodpovednéhp prístupu, teda architektonickej súťaže, ukazuje české mesto Řevnice.
V marci 2023 vyhlásilo mestečko Řevnice na predmestí Prahy otvorenú jednofázovú architektonickú súťaž, ktorej hlavným cieľom bolo priniesť návrh rozšírenia zázemia Základnej školy Řevnice. Výstavba úplne nového pavilónu pritom mala predovšetkým pomôcť naplniť kapacitné požiadavky základnej školy. Odborná porota prihlásené návrhy hodnotila nielen na základe kvality architektonického riešenia, ale aj na základne hodnoty krajinárskeho riešenia. Dôležitou súčasťou projektov mala byť aj ich udržateľnosť a dobrá technická úroveň.
Škola sa tak má posunúť do 21. storočia. „Cieľom bolo získať návrh, ktorý citlivo a s ohľadom na súčasnú situáciu plní funkčné a priestorové požiadavky školy, umožní vytvoriť nový celok a prinesie tak skvalitnenie celej inštitúcie,” uvádza sa na stránke Českej komory architektov.
Výsledky súťaže boli verejnosti oznámené len pomerne nedávno. Svoje návrhy v nej predložilo celkovo 19 autorských kolektívov. Za najlepší odborná porota označila návrh maďarského štúdia Építész Stúdió.
Autori priamo nadviazali na historické dedičstvo v pobode pôvodnej budovy školy. „Cieľom nami navrhovaného nového prvku je dôstojné dokončenie školského bloku, pričom rešpektujeme kapacitu súčasného stavebného dedičstva a dopĺňame v súčasnosti chýbajúce funkcie a vzdelávacie priestory,” popisujú architekti.
Vo víťaznom návrhu je prístavba základnej školy na pozemku osadená tak, aby dopomohla k vytvoreniu polosúkromnej záhrady, ktorá tak bude dostatočne chránená od rušnej ulice. Na záhradu bude následne nadväzovať prekrytá terasa, ktorá ešte viac podporí využívanie exteriérových priestorov. Fasáda nového pavilónu má síce úplne odlišný charakter ako zvyšné, existujúce bloky základnej školy, no vďaka vhodne zvolenej mierke a materiálom pôsobí harmonicky. Okrem pavilónu architekti z Építész Stúdió navrhli aj prepojenie všetkých troch krídel do jedného funkčného celku.
Porota dané riešenie hodnotí veľmi vysoko. Všíma si aj potenciál pre obohacovanie foriem výuky: „Dispozícia umožňuje vytvorenie priestorov mimo triedy pre výuku mimo tradičného prostredia," zdôrazňuje.
Na druhom mieste sa umiestnil návrh z dielne pražského štúdia ARCHPORT. V tomto prípade porota ohodnotila kladne najmä celkovú mierku návrhu, jeho kompaktnosť, efektívne dispozičné riešenie aj primeraný rozpočet.
V prípade tohto projektu architekti stavili na návrh naozaj kompaktne pôsobiaceho pavilónu. V rámci jeho dispozičného riešenia zohráva kľúčovú úlohu vnútorné átrium, ktoré je presvetlené strešným svetlíkom. V nadväznosti naň boli navrhnuté novú výučbové priestory. Okrem pavilónu návrh predstavuje aj možné riešenie jeho predpriestoru, ktorý je medzi historickou budovou školy a novým architektonickým prvkom vyriešený formou malého námestíčka.
Tretie miesto v rámci súťaže získal návrh od brnenského štúdia MAAUS. Aj tu sa autori usilovali o mimoriadnu citlivosť k existujpcemu kontextu. „Nový pavilón je predovšetkým citlivým doplnením urbanistickej štruktúry bloku, ktoré rešpektuje rozmiestnenie existujúcich objektov aj významných stromov nachádzajúcich sa na pozemku," popisujú. Dostavbou pavilónu by základná škola získala nové výučbové priestory pre celý druhý stupeň, jedáleň aj priestory slúžiace vedeniu školy.
Návrh, ktorý sa umiestnil na treťom mieste, je spomedzi ocenených návrhov najstriedmejší. Architekti však argumentujú tým, že takto zvolený tvar vznikol najmä ako reakcia na požadované investičné náklady. „Menšie okenné otvory boli zvolené z environmentálnych dôvodov a tiež s cieľom priblížiť sa mierke fasád okolitých budov,” tvrdia vo svojom súťažnom paneli.
Rozširovanie kapacít základných a (niektorých) stredných škôl je jednou z najväčších výziev, s ktorou sa v oblasti vzdelávania potrebuje Bratislava vysporiadať. V metropole vzniklo v uplynulých rokoch niekoľko projektov, ktoré sa pri rozširovaní kapacít vydali dobrou cestou. Jedným z najlepších príkladov tohto druhu je bezpochyby prístavba a nadstavba školskej jedálne v Záhorskej Bystrici. Architekti toto zadanie vyriešili nadstavbou druhého podlažia v podobe ľahkej drevenej konštrukcie s prevýšenými svetlíkmi. V nadstavbe vzniklo celkovo osem učební, hygienické priestory žiakov a kancelársky priestor učiteľov.
Za návrhom tohto rozšírenia je architektonická kancelária Pantograph, ktorá okrem spomínanej realizácie stojí aj za rekonštrukciou základnej školy na Plickovej ulici v Rači, či za projektom materskej školy v tej istej mestskej časti. Aj v tomto prípade ide o vydarené realizácie. Vo fáze navrhovania je škola v areáli bývalého Elektrovodu v Záhorskej Bystrici, ktorá vznikne rekonštrukciou a dostavbou existujúcej školskej budovy.
Ide však skôr o výnimky. Veľké rozširovanie základných či materských škôl je zväčša spojené s priemernými víziami, ktorých cieľom je len rýchle splnenie kvantitatívneho zadania. Súťaž z Řevníc ukazuje, ako by dostavby vzdelávacích inštitúcií mohli vyzerať, keby spĺňali nielen kapacitné požiadavky, ale aj architektonické a estetické.
(CCEAMOBA, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac