Tradičný obraz školy v slovenskom meste je typová budova v areáli, oddelenom od okolia. Škola tak nepôsobí ako dôležité miesto pre lokálnu komunitu, prepájajúce mladú a staršiu generáciu, ale ako malá pevnosť s vlastným životom. Tento prístup je už ale morálne prežitý, čo ukazuje rastúci počet príkladov najmä zo zahraničia. Vzdelávacie zariadenia budúcnosti stoja na úplne iných princípoch.
Školstvo je jednou z kľúčových oblastí, ktoré zabezpečujú predpoklady pre kvalitné fungovanie krajiny. Zároveň ale v súčasnosti čelí mimoriadnym výzvam, a to nielen u nás, ale aj v zahraničí. Posledné roky sú charakteristické zmenami v uvažovaní o zaužívaných systémoch výučby aj o architektúre vzdelávacích inštitúcií. Obe vyzdvihujú potrebu vytvárať také priestory, ktoré podporia kreativitu žiakov, vzájomnú komunikáciu a spolupatričnosť, ako aj ich vzťah s prírodou.
Zatiaľ čo u nás školské budovy a areály prechádzajú spravidla len čiastočnými rekonštrukciami či dostavbami, v iných krajinách sa obyvatelia miest môžu tešiť aj výstavbe úplne nových vzdelávacích objektov. Za zmienku stojí najmä Francúzsko, kde o takéto realizácie naozaj nemajú núdzu. Novovybudované školy sa tam nevyznačujú len vhodnými priestorovými riešeniami, ale aj kvalitným prevedením, od konštrukcií budov po ich zateplenie.
Napríklad v historickej štvrti neďaleko Eiffelovej veže v Paríži bola len pomerne nedávno otvorená škôlka, ktorá je charakteristická netradičným výberom stavebných materiálov. Ten vychádzal zo snahy investora vytvoriť zdravé a ekologicky zmysluplné prostredie. S podobným zámerom bol v minulom roku dokončený aj projekt strednej školy Niki de Saint Phalle v meste Nancy. Pri riešení interiérových priestorov je jasne čitateľný základný materiál, použitý v celom objekte – drevo.
Na tieto úspešné projekty nadviazala aj nedávna výstavba základnej a strednej školy v meste Billom. Realizácia projektu od známeho architektonického štúdia rue royale architectes prebehla v roku 2022. Výsledkom je objekt s podlažnou plochou takmer 2-tisíc metrov štvorcových. Nevšedná je aj charakteristika školy ako otvorenej inštitúcie bez plotov či iných bariér. Podľa slov investora takýto prístup vychováva deti k zodpovednosti ako budúcich občanov.
Hlavným zámerom bolo nový objekt vzdelávacej inštitúcie začleniť do existujúceho kontextu. Pozemok, na ktorom sa školská budova nachádza, sa vyznačuje miernym svahom. Práve ten architekti využili na čiastočné ukrytie stavby aj školského dvora, ktorý je týmto miernym svahom obklopený. Využitie morfológie pozemku zároveň zabezpečilo vytvorenie súkromnejšieho prostredia pre školu. Nový objekt v lokalite zároveň nepôsobí príliš invazívne. Do krajiny zapadá aj vďaka niekoľkým doplnkovým prvkom, ako sú zelené terasy, pripomínajúce lúku, zeleninová záhrada či patio vysadené stromami.
Čo sa týka materiálového riešenia, objektu dominujú najmä dva základné materiály - betón a drevo. Zvolenou paletou novostavba nadviazala na používanie lokálnych materiálov, vrátane špeciálne certifikovaného dreva BTMC. BTMC má za cieľ propagovať miestne odrody dreva a spoločnosti, ktoré ich spracúvajú, zaručiť ich pôvod a trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch, ako aj kvalitu spracovania a využitia. Použitie takto certifikovaného dreva bola jedna z hlavných požiadaviek investora, ktorú architekti museli pri návrhu rešpektovať.
Prvé podlažie objektu má povrchovú úpravu z pohľadového betónu. Fasáda horného je tvorená sériou niekoľkých drevených prvkov, vrátane CLT panelov, lamiel či obkladov. Obklad je tvorený plochými lamelami rôznych šírok, a kolmými lamelami, ktoré mu dodávajú pocit rytmu. Drevo sa tiež objavuje aj vo vnútorných priestoroch budovy, a to v rôznom rozsahu v závislosti od atmosféry, ktorú chceli architekti v daných častiach dosiahnuť.
Takmer všetky vyučovacie priestory sú v rámci dispozície orientované do dvora. Výhľad von je zabezpečený veľkými okennými otvormi. V budove sa tiež nachádza jedáleň, knižnica, dokumentačné centrum, oddychové miestnosti aj potrebné zázemie. Do vonkajšej krajiny sa otvára aj rozsiahla a prestrešená drevená terasa.
Projekt z francúzskeho Billom je inšpiratívny hneď v niekoľkých bodoch. V prvom rade sa snaží o propagáciu takzvanej otvorenej školy, čo je koncept, ktorý v našich končinách nie je až tak častý (a normovo azda ani možný). Z hľadiska urbanizmu by však jeho aplikácia mohla mať pre mestá priaznivé účinky. Školské zariadenia by už viac neboli samostatne fungujúcimi objektmi a plynulejšie by nadviazali na svoje okolie. Po druhé, projekt pracuje s lokálnymi materiálmi, čo je jednoznačne obrovské plus z hľadiska udržateľnosti. V neposlednom rade, školská budova vhodne reaguje na svoje okolie a využíva jeho danosti vo svoj prospech.
Ide o silný rozdiel oproti tradičným typovým školám na Slovensku. Ich cieľom bolo rýchlo poskytnúť priestory pre vzdelávanie na rýchlo rastúcich sídliskách, preto (až na niekoľko výnimiek) nebol priestor pre architektonickú kreativitu a osobitejšie riešenia. Dnes sa tak prehlbuje rozdiel nielen oproti vyspelým krajinám, ale aj našej vlastnej minulosti, keď boli školy pýchou miest a mestečiek. Je čas, aby to platilo opäť - nielen kvôli architektúre či dotvorení mestského prostredia, ale preodvšetkým kvôli budovaniu vzdelanej a uvedomelej spoločnosti.
(rue royale architectes, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac