Author photoAdrian Gubčo 09.08.2024 14:30

Diaľnica v centre ostáva. Mesto zatiaľ nechce povedať, kedy upraví Staromestskú

Staromestská ulica v centre Bratislavy má do istej miery charakter diaľnice. Mohutná cesta so širokými pruhmi a s chýbajúcimi priechodmi pre chodcov či semaformi nabáda vodičov, aby zrýchľovali. Hlavné mesto pred časom avizovalo, že by to v záujme bezpečnosti chcelo zmeniť. O termínoch však nehovorí.

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Hlavné mesto zatiaľ neuviedlo konkrétny termín, kedy pristúpi k plánovanej úprave šírky jazdných pruhov na Staromestskej ulici. Špecifikovať ho chce v závislosti od harmonogramu prác na dopravnom značení. Uviedlo to Oddelenie komunikácie a marketingu bratislavského magistrátu.

Projekt čiastočného riešenia na zlepšenie dodržiavania rýchlosti avizovalo Hlavné mesto vlani aj ako reakciu na tragickú dopravnú nehodu na zastávke Zochova v roku 2022. „Termín realizácie úpravy jazdných pruhov na Staromestskej bude upresnený v závislosti od harmonogramu prác na dopravnom značení v meste,“ skonštatovali z Magistrátu.

Cieľom zúženia jazdných pruhov v tejto exponovanej lokalite je podľa Hlavného mesta podpora dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti 50 kilometrov za hodinu (km/h). Pripomína, že v tomto úseku nie je bežne dodržiavaná, keďže široké jazdné pruhy navádzajú na rýchlu jazdu.

Výsledkom je zhoršená bezpečnosť dopravy aj pohybu v blízkosti cesty. „Vysoká rýchlosť, ktorou sa v tomto úseku jazdí, je rizikom aj ďalších nehôd a ohrozením chodcov, respektíve cestujúcich mestskou hromadnou dopravou (MHD),“ poznamenal Magistrát. Deklaruje zároveň, že úprava nebude mať vplyv na kapacitu a priepustnosť samotnej komunikácie.

Hlavné mesto takisto v minulosti avizovalo ucelenú stratégiu dopravných úprav pre danú lokalitu, s ktorou súvisí aj revitalizácia priľahlých verejných priestorov vrátane lokality Zochova. Zámerom je vytvoriť najmä bezpečný mestský priestor bez bariér. Zameriava sa na zvýšenie kvality priestoru zastávok MHD, ako aj nadväzujúcich peších ťahov.

Okrem komplexnej obnovy povrchov chodníkov, zastávok MHD, zelene či priľahlých verejných priestorov má dôjsť aj k sprehľadneniu a zlepšeniu bezbariérovosti chodníkov pre peších a cyklistov. V nedávnej minulosti sa hovorilo aj o vytvorení priechodu pre chodcov na mieste súčasného podchodu v susedstve vstupu do Najvyššieho súdu SR. Podľa aktuálnych informácií sa už ale s týmto riešením neuvažuje.

Dá sa len predpokladať, že sa mesto obáva reakcie motoristov, ktorí by boli konfrontovaní s citeľným spomalením dopravy na tejto významnej tranzitnej osi. Staromestská predstavuje aj v súčasnosti jednu z hlavných spojníc Petržalky s centrom mesta. Každý deň ju využívajú desaťtisíce vodičov a cestujúcich. Patrí k najzaťaženejším trasám v meste. Jej urbanistické zasadenie do prostredia však zostáva aj naďalej problematické.

 

Hlavné mesto chce upraviť priestor v okolí Zochovej, podchod však zachová. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Staromestská vznikla ako cestné spojenie, prepájajúce Most SNP s Hodžovým námestím. Dokončená bola na začiatku 80-tych rokov 20. storočia. V dôsledku jej realizácie bolo preťaté historické jadro Bratislavy. Odstránené boli posledné zostávajúce zvyšky niekdajšieho židovského geta, rovnako ako zástavba, spájajúca Evanjelickú štvrť so stredovekým mestom. Do mestského prostredia nebola cesta dosiaľ adekvátne začlenená.

Hlavné mesto vníma Staromestskú ako výraznú bariéru, ktorá bráni mentálnemu spojeniu Hradu a historického jadra. Riešiť to chce prostredníctvom ambiciózneho projektu tzv. Plató Staromestská, ktoré vytvoriť akési premostenie ulice v priestore medzi Kapucínskou a Katedrálou sv. Martina. Navonok má mať formu parkového priestoru, ktorý by rozšírili plochy zelene v centre a vytvoril nové pobytové miesta.

Samotnej cesty by sa toto riešenie nemalo v podstate nijako dotknúť. Tá by bola len prekrytá v „tuneli“. Hlavné mesto aktuálne čaká na dodanie projektovej dokumentácie, ktorej vznik má zabezpečiť súkromný investor. Harmonogram realizácie nie je známy, rovnako ako definitívne náklady. Je ale takmer úplne isté, že projekt bude mimo štandardné finančné možnosti Bratislavy.

Skutočné napravenie problémov, ktoré Staromestská spôsobila, tak ostáva pravdepodobne len hypotetickou úvahou. Bráni im finančná, projektová aj organizačná náročnosť. V meste, kde je náročné presadiť aj zúženie pruhov, je radikálna prestavba ulice spojená minimálne s jej dočasným odstavením z kategórie sci-fi.

 

(YIM.BA, TASR)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube