Bratislava „vyniká“ v počte veľkých nákupných centier. V objeme nákupnej plochy na obyvateľa patrí k európskym lídrom, čo núti majiteľov komerčných komplexov inovovať a vymýšľať novinky, aby pritiahli kupujúcich na vysoko konkurenčnom trhu. Z tohto dôvodu sa pre extenziu rozhodol aj Aupark, ktorý rozšírenie spojil s netradičným dizajnovým riešením.
Aupark je súčasťou Bratislavy od roku 2001. Ide o jedno z prvých nákupných centier, vybudovaných v prvej vlne ich výstavby na prelome storočí. Vďaka strategickej polohe neďaleko historického jadra mesta i diaľnice D1 a Mostu SNP si dlhodobo udržiava vysokú návštevnosť. Tá je podporená aj postupnými investíciami. Developer HB Reavis tu pôvodne vytvoril 43-tisíc metrov štvorcových nákupných plôch, po rozšírení v roku 2007 sa rozrástol na 58-tisíc.
Status centra sa ďalej zvýšil vstupom zásadného investora v podobe skupiny Rodamco Europe (dnes Unibail-Rodamco-Westfield). Už v roku 2006 odkúpila od HB Reavis polovicu nákupného centra, v roku 2011 prikúpila aj zvyšok. V rokoch 2013-2015 prebehla veľká modernizácia Auparku, ktorá mala zabezpečiť jeho „štvorhviezdičkový štandard“.
V roku 2021 následne oznámila vstup do centra skupina Wood & Company za 450 miliónov eur, čo bola dovtedy najväčšia realitná transakcia v histórii Slovenska. Investor si uvedomil, že ak chce svojim akcionárom garantovať vysoké výnosy, potrebuje ďalej zvýšiť atraktivitu Auparku. Cestou k tomu malo byť rozšírenie, ktoré by odpovedalo na dopyt zo strany nájomcov a zvýšilo konkurencieschopnosť voči novým hráčom v podobe Nív a rozšírenej Eurovei.
Na plochách smerom k Einsteinovej sa začala v roku 2023 realizovať dlhoočakávaná dostavba v podobe dvojpodlažnej prístavby s 10-tisíc metrami štvorcovými. Práce postupovali v rýchlom tempe a dnes sa blížia k dokončeniu. „V súčasnosti prebiehajú už iba dokončovacie práce,“ potvrdzuje generálna manažérka Auparku Veronika Košická. „Na vonkajších plochách sú to mierne úpravy, všetky chodníky aj zelené plochy pred rozšírením sú zrealizované. Záverečné úpravy prebiehajú aj na dizajnovej fasáde, kde dodávatelia osádzajú posledné zelené kazety.“
Práve fasádne riešenie prístavby púta najväčšiu pozornosť. Majiteľ aj skupina Unibail-Rodamco-Westfield, ktorá je v Auparku naďalej prítomná, sa v duchu svojich zelených záväzkov rozhodli usporiadať architektonickú súťaž na riešenie fasády rozšírenia. Presadila sa v nej kancelária JAAR architekta Juraja Jančinu, prezentujúca sa fasádou s obrovským rozsahom zelene.
V kontexte Slovenska ide o mimoriadne riešenie – malo by ísť o jednu z najväčších zelených fasád v krajine, čo podporuje ekologický charakter celej extenzie. „Prístavba je navrhnutá ako úsporná a podporuje energetickú nezávislosť budovy,“ približuje Michal Kožár z kancelárie JAAR Architekti. „Okrem toho je unikátna a jedinečná v tom, že sa jedná o recyklovanú fasádu, kde bolo v návrhu a pri realizácií znova použité veľké množstvo pôvodných konštrukcií. Na fasáde bude umiestnených až 40-tisíc rastlín rôznych druhov.“
Od daného riešenia sa očakáva zlepšenie mikroflóry vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre hmyz. Stena so zelenými kazetami má výšku 18 metrov, dĺžku 130 metrov a rozlohu 600 m². Doplnená by mala byť logami kľúčových nájomcov. Aupark si od daného riešenia sľubuje aj zvýšenie estetickej úrovne budovy či ideové prepojenie so Sadom Janka Kráľa.
Na dizajn sa myslelo aj v interiéri objektu. Prístavba bude priestorom pre umiestnenie tzv. flagship predajní, teda kľúčových lokálnych predajní medzinárodných značiek. Potvrdené boli rozšírené predajne, patriace pod skupinu Inditex (Bershka, Pull & Bear) . Zara má otvoriť najväčšiu predajňu v regióne a Reserved predstaví najnovší koncept na Slovensku. „Oba koncepty zrealizovali nádherné interiéry so zaujímavými dizajnovými prvkami,“ dopĺňa V. Košická. Rozšírenú predajňu otvorí aj H&M.
Podľa Auparku budú obchody prepojené s existujúcou časťou centra, čo návštevníkom umožní plynulý prechod medzi staršou a novou časťou. „Vstup do obchodných jednotiek prístavby bude z mallu (z centrálnej pasáže), takže návštevník ani nespozná, že vstúpil do prístavby a ocitne sa priamo v obchodnom priestore. Aktuálne sú niektoré nájomné jednotky zatvorené a prerábajú sa na tento účel,“ dodáva Košická.
V rámci výstavby bola zabratá časť parkoviska, kapacity však boli nahradené v podobe 79 stojísk v novej parkovacej zóne P4. Zlepšiť sa má komfort návštevníkov, využívajúcich verejnú dopravu. „Vchod bude bližšie k zastávkam verejnej dopravy, čím sa zvýši komfort peších návštevníkov,“ hovorí Košická. V interiéri sa údajne myslelo na jednoduchú orientáciu.
Návštevníci budú môcť prístavbu využívať už onedlho – slávnostné otvorenie je naplánované na 24. október. Nákupné centrum pri tejto príležitosti pripravuje kultúrno-spoločenský program.
Podľa investičnej skupiny Wood & Company prichádza s rozšírením aj nová éra Auparku. V uplynulých týždňoch bola totiž zavŕšená akvizícia nákupného centra, ktorá bola v procese od roku 2021. Wood & Company sa spolu so svojím joint venture partnerom Tatra Asset Management (TAM) stali jedinými akcionármi Auparku Bratislava, pričom Wood & Company drží majoritný podiel.
Investori mali možnosť získať podiel na nákupnom centre formou AUP Bratislava Podfondu prostredníctvom priameho úpisu akcií, ešte pred dovŕšením poslednej tretej tranže. Unibail-Rodamco-Westfield bude aj naďalej property manažérom, čo má zabezpečiť kontinuitu v prevádzke a manažmente centra. Do budúcna sú však plánované ďalšie investície, ktoré majú zvýšiť jeho atraktivitu.
Tieto dosiaľ neboli konkretizované, skupina však v poslednom období investuje najmä do zelených riešení a zvyšovania komfortu návštevníkov. Tieto intervencie sú v súlade s posilňovaním úlohy nákupných centier ako alternatívneho verejného priestoru, spojeného so životným štýlom ľudí. Tí ich navštevujú nielen kvôli nákupom, ale aj zábave a tráveniu voľného času.
V tomto duchu sa budú rozvíjať aj investície do iných nákupných centier. Vivo! nedávno otvorilo zrevitalizovaný verejný priestor pred hlavným vstupom do komplexu, ktorý lepšie zodpovedá súčasným požiadavkám na estetické miesto pre oddych či organizáciu podujatí. Eurovea sa prezentuje kontaktom s nábrežím, Nivy zelenou strechou. Nové námestie (a rozšírenie s reštauráciou a prémiovými potravinami) pripravuje Penta Real Estate v Bory Mall. Avion pred časom zrevitalizoval nástupné plochy do centra pri Galvaniho a Ivanskej ceste.
Veľký počet nákupných centier má vo všeobecnosti negatívny vplyv na vitalitu mestského verejného priestoru a maloobchodných prevádzok na uliciach. Tie môžu len ťažko konkurovať klimatizovaným či vykúreným komplexom s pohodlným parkovaním, kvalifikovaným manažmentom a marketingom či príťažlivým dizajnom. Ako sa ukazuje, tieto centrá ďalej investujú, aby svoj náskok oproti tradičnému nakupovaniu ešte zvýšili.
Ak chce teda mesto niečo spraviť so súčasným modelom nakupovania a aktivitou vo verejnom priestore, nebude to vôbec jednoduché – práve naopak, bude to rok od roka ťažšie. Bratislava zostane naďalej mestom nákupných centier. V najbližších desaťročiach sa na tom pravdepodobne nič nezmení.
Fotografie zo 7.10.2024. Pozrite si výstavbu prístavby Auparku vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre