Konkurencia medzi bratislavskými nákupnými centrami sa prejavuje vo viacerých podobách. Okrem expanzií či nových značiek sa investori snažia zaujať aj dizajnom a architektúrou. Rozhodne to platí v prípade centra Aupark. Rozširujúci sa komplex odhalil vonkajšiu podobu extenzie, ktorou chce potvrdiť svoje zelené ambície.
Bratislava s ohľadom na svoju veľkosť disponuje nebývalým počtom nákupných centier. Veľké komplexy vznikli vo viacerých mestských častiach, čo núti ostatných hráčov o zvýšenie atraktivity, pokiaľ chcú získať nových návštevníkov a nakupujúcich. Jednoznačnú pozíciu nemajú ani staršie a etablované centrá – vrátane Auparku, ktoré je asi najúspešnejším nákupným centrom v Bratislave aj na Slovensku.
V súčasnosti ide o najprémiovejšiu nákupnú galériu v Bratislave. Jej aktuálny majiteľ, finančná a investičná skupina Wood & Company, ju odkúpil za celkovo 450 miliónov eur v roku 2021. Išlo o najväčšiu realitnú transakciu v histórii Slovenska. V Auparku ostáva prítomná aj skupina Unibail – Rodamco – Westfield, ktorá sa špecializuje na development a prevádzku nákupných centier.
Napriek tomu sa súťaž zostrila po otvorení nákupného centra Nivy alebo rozšírení galérie v komplexe Eurovea. Preto musí Aupark inovovať, čo viedlo k rozhodnutiu o výstavbe extenzie. Práce, ktoré sa rozbehli v marci tohto roka, prinesú rozšírenie centra smerom k Einsteinovej o priestory vo výmere 10-tisíc metrov štvorcových.
Na dvoch podlažiach vznikne trojica rozsiahlych obchodných formátov. V obchodnom centre budú mať po novom výraznejšie zastúpenie kľúčové značky skupiny Inditex (teda Zara, Stradivarius, Bershka alebo Pull&Bear), ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov. Priestor sa však otvorí aj iným globálnym značkám. Zánik vonkajšieho parkoviska bude kompenzovaný vybudovaním kapacít v rámci rozšíreného podzemného parkoviska.
Developer sa však rozhodol, v súlade so snahou pozicionovať Aupark ako špičkové nákupné centrum, sledujúce súčasné trendy, nielen o jednoduché rozšírenie, ale aj netradičný architektonický počin. Preto usporiadal súťaž na riešenie fasády. Presadila sa v nej kancelária JAAR architekta Juraja Jančinu, ktorý je zároveň autorom celého Auparku aj susednej Aupark Tower. Projektantom je okrem JAAR Obermeyer Helika.
Architekt pri svojom návrhu vychádzal z blízkosti k Sadu Janka Kráľa. „Bratislavský Aupark vnímame ako súčasť najstaršieho verejného parku v strednej Európe pri Dunaji. V tomto kontexte sme kládli dôraz na riešenie fasády, ktorá bude zároveň zelená, úsporná a podporí energetickú nezávislosť budovy,“ približuje Juraj Jančina. Na prístavbe nákupného centra vznikne jedna z najväčších zelených fasád v krajine s výškou 18 metrov a dĺžkou 130 metrov. Predpokladá sa, že tu bude rásť 40-tisíc rastlín.
Majiteľ Auparku upozorňuje, že ide o rozumný krok s ohľadom na blízkosť diaľnice. „Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta,“ vysvetľuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava.
Košická upozorňuje, že plný efekt sa dostaví až o niekoľko mesiacov po dokončení výstavby projektu, teda v priebehu roka 2025. Dobudovanie extenzie sa očakáva na konci roka 2024. Aupark sa má premeniť na jedno z najekologickejších nákupných centier.
Okrem zelenej fasády sa totiž pripravuje aj inštalovanie 350 solárnych panelov na strechu extenzie či opätovné využitie materiálov pôvodných konštrukcií. Pri výstavbe novej fasády sa repasuje a opätovne využije 100% pôvodných oceľových konštrukcií, polovica pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády. Developer pripomína, že od roku 2014 je držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni “double Excellent”.
Košická dodáva, že ide o prístup, ktorý je zároveň v súlade s plánmi skupiny Unibail-Rodamco-Westfield, ktorá odhalila program, nazvaný Better Places. „Predstavili sme náš záväzok znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %. Novou fasádou bratislavského centra podporujeme tieto ciele,“ uzatvára.
Rozsiahla zelená fasáda bude výrazným a atraktívnym prvkom, ktorý bude pozitívne vplývať na návštevnícky potenciál nákupného centra. Aupark bude dávať aj navonok najavo, že sa modernizuje a že sa snaží správať udržateľne. Pre určitú cieľovú skupinu sú to dôležité hodnoty, ktoré môžu byť faktorom pri uprednostnení tohto komplexu pred inými.
Z pohľadu Wood&Company ide zároveň o ďalší výrazný krok v postupnom rozvoji jej vlajkovej lode v oblasti developmentu na Slovensku. Spoločnosť postupne investuje do nákupného centra aj do administratívneho komplexu. Pred niekoľkými mesiacmi napríklad predstavila nové riešenie lobby Aupark Tower, ktoré okrášľuje mohutné umelecké dielo, nazvané Divnô. Odkazuje na tvorbu Janka Kráľa.
Investor avizuje, že v rozvoji plánuje pokračovať, pričom podpora udržateľnosti a zlepšenia energetických štandardov patrí ku kľúčovým otázkam. Nejde pritom len o snahu o pozitívne PR – pre špičkových klientov ide o dôležitú tému a pri hľadaní miesta pre umiestnenie kancelárií alebo prevádzok sa rozhodujú aj podľa dosiahnutej úrovne certifikácie.
Dobrou správou je, že na krok Auparku budú musieť reagovať aj ostatní developeri. Obrovská zelená fasáda môže latku jednotlivých zásahov výrazne posunúť hore, vysadený brečtan alebo vodopriepustná dlažba tak už nebudú dostatočnými alternatívami. Bratislava snáď v budúcnosti získa ďalšie, ešte zelenšie, ekologickejšie a kvalitnejšie budovy a komerčné centrá. Ako-tak sa tým vykompenzujú niektoré z problémov, ktoré existencia priveľkého množstva nákupných centier prináša.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre