Napriek veľkému počtu nákupných centier v Bratislave ich rozvoj neustáva. Najpopulárnejšie komplexy expandujú, aby zlepšili svoju konkurencieschopnosť a poskytli nájomcom nové priestory pre rast. Jedným z úspešnejších centier je Aupark, ktorý súťaží o zákazníkov s galériami v downtowne. Posunúť ho má nová prístavba, ktorá začne čoskoro rásť nad úrovňou terénu.
Nákupným centrám na Slovensku sa darí. Ako ukazujú dáta globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, maloobchodné prevádzky v nákupných centrách v prvom polroku roka 2023 narástli obratmi o 11%. Narástla aj návštevnosť, konkrétne o 8%, a majitelia zvýšili nájmy o približne 7%. Z pohľadu investorov a majiteľov nehnuteľností so stabilnou popularitou je tak logické, že sa usilujú o expanziu.
Takýmto nákupným centrom je aj Aupark. V súčasnosti ide aj napriek zostrujúcej sa konkurencii asi o najprémiovejšiu nákupnú galériu v Bratislave. Jeho aktuálny majiteľ, finančná a investičná skupina Wood & Company, ho odkúpil za celkovo 450 miliónov eur v roku 2021. Išlo o najväčšiu realitnú transakciu v histórii Slovenska. V Auparku ostáva prítomná aj skupina Unibail – Rodamco – Westfield, ktorá sa špecializuje na development a prevádzku nákupných centier.
Majiteľ si uvedomuje, že ak si chce v kontexte vývoja na trhu Aupark upevniť svoju pozíciu, potrebuje zlepšiť podmienky pre kľúčových nájomníkov. Preto v prvej polovici roka potvrdil svoj plán na vybudovanie nového rozšírenia na mieste povrchového parkoviska P2. Aktivoval tým zámer, na ktorý mal už dlhšie vydané platné stavebné povolenie.
Dnes je výstavba v plnom prúde. Takmer vybudované sú základy extenzie, ktorá po dokončení poskytne 9.999 metrov štvorcových nákupných plôch. Na dvoch podlažiach vznikne trojica rozsiahlych obchodných formátov. V obchodnom centre budú mať po novom výraznejšie zastúpenie kľúčové značky skupiny Inditex (teda Zara, Stradivarius, Bershka alebo Pull&Bear), ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov. Priestor sa však otvorí aj iným globálnym značkám.
Zánik vonkajšieho parkoviska bude kompenzovaný vybudovaním kapacít v rámci rozšíreného podzemného parkoviska. Vedenie centra hovorí o maximálnom pohodlí zákazníkov a kvalite nakupovania.
Na druhej strane je jeho prioritou aj zvýšenie udržateľnosti Auparku. „Nároky na výstavbu a prevádzku centra sa však posunuli a našou ďalšou dôležitou prioritou je udržateľnosť pri výstavbe aj prevádzke,“ potvrdzuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava. Nákupné centrum je od roku 2014 držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni „Double Excellent“.
V najbližších týždňoch začnú byť práce viditeľné vo väčšej miere, keďže sa začnú realizovať nadzemné časti stavby. Celkové dokončenie je však očakávané až v závere budúceho roka. Aupark bude mať približne 68-tisíc metrov štvorcových nákupných plôch. Stále tak bude len štvrtým najväčším nákupným centrom za Euroveou, Avionom a Nivami.
Napriek tomu si pravdepodobne udrží svoj charakter centra, kde sa koncentrujú najvýznamnejšie značky. Sám majiteľ konštatuje, že v porovnaní s ostatnými hráčmi má priemerný návštevník Auparku o 30% vyššie príjmy. V kombinácii s dodatočnými službami či prítomnosťou Sadu Janka Kráľa sa tak posilní „destinačný“ charakter nákupného centra, kam sa chodí za nákupmi aj za trávením voľného času.
Kým Aupark a niekoľko ďalších hráčov rastie, niektoré staršie centrá už pravdepodobne nebudú schopné držať krok s konkurenciou. Viditeľné to je najmä v prípade Centralu, ktorý má problematickú pozíciu v blízkosti Nív a o čosi lepšie etablovaného Vivo! – hoci jeho budúci vývoj je taktiež otázny. Vivo! by totiž mohlo získať podľa informácií YIM.BA nového majiteľa (ak ho už neprebral), ktorý zvažuje určité úpravy.
Nanešťastie, dúfať v tomto momente v zánik niektorých nákupných centier je pravdepodobne naivné. Kandidátov na transformáciu by ale bolo dosť. Určite k nim patria veľké hypermarkety na okraji mesta, ktoré využívajú rozsiahle plochy mimoriadne neefektívne. Na ich mieste by pritom mohli vzniknúť stovky až tisíce bytov (napríklad na mieste Shopping Palace Zlaté Piesky a priľahlých parkovísk).
Zmenu možno prinesie zmena stavebnej a predovšetkým územnoplánovacej legislatívy. Ak sa potvrdia doteraz známe informácie, územné plány už nebudú tak prísne prihliadať na funkčnú definíciu územia – to v praxi znamená, že majitelia nákupných centier ich budú môcť nahradiť výnosnejšími funkciami, teda predovšetkým bývaním. Mesto si ale bude môcť dať podmienku, aby mali novostavby aktívne prízemie s obchodmi, preto nemusia zaniknúť nákupné možnosti, akurát sa lepšie preorganizujú.
To určite nebude osud Auparku. Ten ostane verným susedom Sadu Janka Kráľa, centra Bratislavy a Einsteinovej ulice ešte roky – a pravdepodobne aj desaťročia. Nové investície, úpravy a extenzie k tomu len dopomáhajú.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre