Nákupné centrum Aupark na pravom brehu Dunaja je v súčasnosti najprestížnejším nákupným centrom v Bratislave. Napriek tomu čelí intenzívnej konkurencii, na čo musí reagovať – v tomto prípade citeľným rozšírením a novými značkami. Majiteľ centra preto ohlásil oživenie staršieho projektu, o ktorom sa hovorí už roky.
Aupark bol otvorený v roku 2001, kedy predstavoval najväčší projekt vtedy ešte nie tak známeho developera HB Reavis. Veľmi skoro sa ukázal ako úspešný, čo investora v roku 2007 podnietilo k prvej expanzii smerom k Mostu SNP. Z pôvodnej veľkosti 43-tisíc metrov štvorcových sa nafúkol na 58-tisíc. Okrem toho sa vybudovala aj kancelárska veža Aupark Tower. V rokoch 2013-2015 sa zrealizovala veľká rekonštrukcia interiéru, pričom Aupark získal súčasnú podobu.
Nákupné centrum dnes patrí k najvýnosnejším a najnavštevovanejším v Bratislave. V najväčšej miere sa mu darí lákať prestížnejšie značky a kapitalizovať výhodnú polohu v susedstve diaľnice, Einsteinovej ulice, Mostu SNP aj obľúbeného Sadu Janka Kráľa. Jeho aktuálny majiteľ, finančná a investičná skupina Wood & Company, ho odkúpil za celkovo 450 miliónov eur. Išlo o najväčšiu realitnú transakciu v histórii Slovenska. V Auparku ostáva prítomná aj skupina Unibail – Rodamco – Westfield, ktorá sa špecializuje na development a prevádzku nákupných centier.
Majiteľ napriek tomu musí reagovať na aktuálny vývoj. V Bratislave sa zostruje konkurencia nákupných centier, keďže sa aj napriek presýtenosti trhu jednotlivé centrá v boji o zákazníka rozširujú či inovujú. Preto ohlásil plán realizácie novej expanzie. Má ísť o 9.999 metrov štvorcových v juhozápadnej časti centra smerom k Mostu SNP, na mieste povrchového parkoviska P2.
Aupark približuje, že tu vznikne trojica rozsiahlych obchodných formátov. V obchodnom centre budú mať po novom zastúpenie kľúčové značky skupiny Inditex, ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov. Priestor sa však otvorí aj iným globálnym značkám. Zánik vonkajšieho parkoviska bude kompenzovaný vybudovaním kapacít v rámci rozšíreného podzemného parkoviska.
Zmeny v interiéri majú rešpektovať doterajšiu koncepciu centra. „Pri rekonštrukcii interiéru v roku 2015 sme kládli dôraz na to, aby sa návštevník vedel v obchodnom centre jednoducho zorientovať a ľahko našiel to, čo potrebuje,“ hovorí Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava. „Tento princíp budeme rešpektovať naďalej. Nároky na výstavbu a prevádzku centra sa však posunuli a našou ďalšou dôležitou prioritou je udržateľnosť pri výstavbe aj prevádzke.“ Nákupné centrum je od roku 2014 držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni „Double Excellent“.
Stavebné práce sa majú spustiť už v priebehu najbližších dní. Prebiehať budú za plnej prevádzky centra. Dočasne bude obmedzený jeden pruh McDrive a zatvorené bude parkovisko P2. Všetky obmedzenia budú vyznačené priamo na dotknutých miestach. Od 26. marca bude uzatvorené parkoviska P2 pre automobily a od 3. apríla sa uzatvorí vstup od parkoviska P2 pre peších. Dokončenie sa očakáva v závere budúceho roka.
Majiteľ nepripúšťa, že by za rozšírením stál vplyv iných nákupných centier. „Rozšírenie centra je našou odpoveďou na aktuálny dopyt po väčších obchodných formátoch aj rastúci záujem nových značiek,“ tvrdí Košická. „Rozšírenie však má podporiť aj kvalitu nakupovania, komfort zákazníkov a naše záväzky podporiť udržateľnú výstavbu a prevádzku.“ Tieto motívy môžu byť reálne, nevylučujú však fakt, že čoskoro dôjde k ďalšiemu výraznému míľniku na bratislavskom retailovom trhu.
Už v priebehu mája sa má začať otvárať rozšírenie projektu i nákupného centra Eurovea. K existujúcim 60-tisíc metrom štvorcových nákupných plôch sa pridá ďalších 25-tisíc, v dôsledku čoho vznikne na ľavom brehu najväčšie nákupné centrum na Slovensku. Developerovi, spoločnosti J&T Real Estate, sa podarilo prilákať aj významného nájomcu – odevný reťazec Primark, ktorý tu zriadi v súlade so svojimi zvyklosťami veľkú prevádzku.
Okrem toho sú tu stále ešte nové Nivy, významný Avion Shopping Park a niekoľko ďalších centier. Význam niektorých sa v priebehu času zmenšil, do istej miery však konkurenciu predstavujú. Jednotliví hráči tak musia v každom prípade reagovať.
Aupark si prirodzene chce zachovať svoju poprednú pozíciu. Nedá sa tak vylúčiť, že ešte nepovedal v rozširovaní posledné slovo. Koniec-koncov, okrem plánov na expanziu smerom na parkovisko na juhozápadnej strane budovy existujú informácie aj o dostavbe severným smerom – smerom k Sadu Janka Kráľa. Dnes sa na tomto mieste nachádza rekreačný nástupný priestor s atrakciami pre deti, čo je v kontakte s parkom mimoriadne vhodné riešenie. Vzniknúť by tu mohlo približne 5-tisíc metrov štvorcových novej nákupnej plochy.
Zdá sa, že trend rozširovania predajných plôch v nákupných centrách sa tak nekončí. Bratislavský trh bude ešte nejakú dobu rásť. Žiaden majiteľ takéhoto areálu sa ešte nerozhodol pre jeho odstránenie alebo funkčnú transformáciu (hoci pri niektorých by to bolo vyslovené pozitívne). Skôr či neskôr ale musí dôjsť aj na to. Napomôcť by k tomu mohol Územný plán, ktorý by umožňoval jednoduchšie zmeny veľkých plôch vybavenosti.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre