Bratislavskí developeri a investori začali vo veľkom investovať do umenia. V priebehu včerajška sa slávnostne odhalili hneď dve mohutné diela. Po Octahedral Body na nábreží Dunaja od JTRE predstavila monumentálnu skulptúru Divnô aj spoločnosť WOOD & Company. Umiestnené je v lobby Aupark Tower, ktoré je súčasťou realitného portfólia tejto firmy.
Kancelárska veža Aupark Tower je súčasťou portfólia WOOD & Company už roku 2018, pričom ju spravuje prostredníctvom WOOD Real Estate. Pre spoločnosť ide o najvzácnejšiu budovu v rámci portfólia WOOD & Company Office Podfondu. Okrem plnej obsadenosti sa to odráža na fakte, že firma investuje výrazné prostriedky, aby si udržala klientov a prilákala ďalších.
Jednou z týchto investícií bol aj výrazný redizajn vstupných priestorov do budovy. Jeho príprava začala už na jar 2020. „Do rekonštrukcie a redizajnu budovy sme plánovali investovať už pri akvizícii v roku 2018, pričom sme vnímali potrebu jej dodať novú energiu a zvýrazniť jej exkluzívny charakter,“ hovorí Miroslav Hilčík, investičný manažér WOOD & Company. „Verili sme veľkému potenciálu tohto projektu sa dlhodobo udržiavať medzi najatraktívnejšími administratívnymi budovami v Bratislave. Potvrdzuje sa nám to aj prostredníctvom vysokého záujmu klientov.“
V priebehu projektu vedenie skupiny rozhodlo, že dôležitou súčasťou bude inštalácia výrazného umeleckého diela. „Autori architektonického návrhu prišli s myšlienkou, aby sme prostredníctvom minimalistického dizajnu vytvorili vo vstupe galériu pre impozantné umelecké dielo,“ vysvetľuje M. Hilčík. V apríli 2022 preto WOOD Real Estate vyhlásil vyzvanú výtvarnú súťaž na umelecké dielo pre priestory Aupark Tower, pričom o víťazovi rozhodovala odborná porota. Výsledky boli vyhlásené v júli 2022.
Spomedzi 11 konceptov od ôsmich umelcov bol za najlepší označený návrh mohutnej skulptúry o rozmeroch 3x3x7,5 metra, nazvanej Divnô. Odkazuje na tvorbu básnika Janka Kráľa, konkrétne na báseň Zakliata panna vo Váhu a divný Janko. Autorom diela je český architekt, dizajnér a umelec Petr Vacek. „Pre mňa ako architekta je prirodzené zamýšľať sa pri tvorbe diela nad kontextom, do ktorého bude zasadené,“ vysvetľuje. „V tomto prípade je týmto kontextom blízky Sad Janka Kráľa. Väčšinu mojich diel zároveň spája vášeň k zložitej geometrii, v ktorej sa snažím hľadať čitateľný vzorec.“
Dielo tak tvorí oceľová slučka z patinujúcej ocele - cortenu, pripomínajúca portál alebo mohutnú bránu. Z diaľky pôsobí masívnym dojmom, pričom divák má vnímať predovšetkým jeho elegantnú geometriu. Až pri bližšom pohľade sú viditeľné do kovu vyrezané verše balady. Dva oblúky objektu sú spojené prepojovacími tyčami, ktorých je spolu 250 kusov. Objekt je zasadený 22 centimetrov do podkladovej betónovej dosky, a tak pôsobí, ako by vyrastalo priamo zo zeme. Zámerom autora bolo, aby návštevník mohol do vnútra objektu vojsť a vnímať jeho energiu.
Hlavné dielo umelec doplnil štvoricou menších inštalácií, ktoré ďalej rozvíjajú jeho celkovú myšlienku. Ide o abstraktné skulptúry, vytvorené z kovových písmen, ktoré boli pôvodne odpadom pri výrobe hlavného objektu. Každá z nich vyjadruje jednu z charakteristík hrdinu balady – Hrdosť, Ukrutnosť, Divosť a Smelosť.
Podľa investora tak dielo zároveň rozvíja ideu udržateľnosti. „Možnosť umiestniť v rámci inštalácie aj ďalšie objekty bola voliteľná už v samotnom zadaní. Až v procese tvorby mi napadlo, že vyrezané písmená budú znamenať pomerne veľa odpadu. Rozhodol som sa ho preto kreatívne využiť a dať mu zmysluplný ďalší život,“ dopĺňa Petr Vacek.
Mohutné a veľkolepé dielo je vo viditeľnom kontraste voči charakteru zvyšku vstupného priestoru do Aupark Tower. Až po inštalácii diela sa tak naplno odhalil zámer architekta Pavla Suchánka, ktorý zodpovedal za celkový redizajn. Samotná inštalácia nebola jednoduchá záležitosť, čo potvrdzuje aj realizátor zo spoločnosti Foxysteel, sídliacej v Trnave.
Dielo vzniklo na základe dátového modelu v troch častiach, ktoré sa priamo v Aupark Tower zvarili a až následne patinovali. „Výroba tohto diela bola neštandardná takmer vo všetkom,“ konštatuje konateľka spoločnosti Foxysteel Lucia Tary. „Jednou z výziev bolo dostať takmer 8 metrovú sochu do budovy cez vstupné dvere o rozmeroch 2 x 2 metre. Nezostávalo nám nič iné, ako zváranie realizovať priamo v administratívnej budove počas jej plnej prevádzky.“
Výsledok je však rozhodne výnimočný. Veľkolepé dielo pôsobí skutočne ohromujúcim dojmom a dokonale sa hodí do priestoru lobby, ktoré má samé o sebe veľkú svetlú výšku. Kombinácia materiálového riešenia povrchov v priestore vytvára ideálne pozadie pre vynikajúcu realizáciu, ktorá by sa nestratila ani vo verejnom priestore. Takto ju môžu obdivovať nájomníci, ale aj návštevníci lobby Aupark Tower, prípadne aj široká verejnosť – hala je prístupná neustále.
WOOD & Company investovalo do premeny lobby značnú energiu aj prostriedky. Ukázalo sa to aj pri hľadaní podoby umeleckého diela, keď všetkým osloveným umelcom poskytol skicovné. Proces výberu víťazného diela bol zas nastavený mimoriadne korektne.
Tvrdí to aj Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu a člen poroty. „Dnes nie je úplne bežné investovať pri realizácii stavby aj do umenia, navyše s presahom do dizajnu. Výnimočnosť projektu vnímam aj vo forme súťaže, ktorú vyhodnocovala nezávislá komisia. Priebeh projektu mal jasné pravidlá, termíny a nekompromisných členov poroty z rôznych oblastí. Víťazný projekt považujem za vynikajúci a nadčasový.“
V podstate tým potvrdzuje, čo bolo jedným z hlavných cieľov investora – vytvoriť kvalitný priestor, ktorý si udrží svoju úroveň. „Naším cieľom bolo povýšiť vstupnú halu na priestor krásy, zastavenia sa a jedinečnosti,“ zhŕňa Zuzana Mizerová, development director vo WOOD Real Estate, ktorá projekt redizajnu Aupark Tower riadila. Cieľom nebolo podľahnúť trendom, ktoré môžu rýchlo zastarať.
Investor dodáva, že v dohľadnej dobe plánuje ďalšie výrazné investície v Aupark Tower. Týkať sa majú inteligentného ovládania budovy, efektivity prepravy návštevníkov, ako aj do znižovania energetickej náročnosti a uhlíkovej stopy veže. Dnes dosahuje úroveň BREEAM Excellent, čo je druhá najvyššia úroveň.
Tá si udržuje atraktivitu vďaka kombinácii štandardu a lokality. Budova sa nachádza v priamom dotyku s nákupným centrom Aupark a v podstate naproti historickému centru mesta. Postupne zásahy sú však potrebné, keďže Aupark Tower predsa len nepatrí k najnovším stavbám, pričom trendy sa v tomto smere posúvajú mimoriadne rýchlo. K najvýznamnejším nájomníkom v 21-podlažnej veži patrí ESET, O2 alebo LG.
Majiteľ Aupark Tower je zároveň majiteľom celého nákupného centra Aupark. Aj napriek zostrujúcej sa konkurencii ide asi o najprémiovejšiu nákupnú galériu v Bratislave. Jeho aktuálny majiteľ ho odkúpil v roku 2021 za celkovo 450 miliónov eur. Išlo o najväčšiu realitnú transakciu v histórii Slovenska. V Auparku ostáva prítomná aj skupina Unibail – Rodamco – Westfield, ktorá sa špecializuje na development a prevádzku nákupných centier.
Investor a prevádzkovateľ sa usilujú o ďalšie zlepšenie pozície Auparku na trhu, preto sa len nedávno rozbehli práce na zásadnej investícií – rozšírení nákupného centra o nové priestory. Na mieste povrchového parkoviska P2 tak vzniká dvojpodlažná extenzia, ktorá po dokončení poskytne 9.999 metrov štvorcových nákupných plôch.
V obchodnom centre budú mať po novom výraznejšie zastúpenie kľúčové značky skupiny Inditex (teda Zara, Stradivarius, Bershka alebo Pull&Bear), ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov. Priestor sa však otvorí aj iným globálnym značkám. Zánik vonkajšieho parkoviska bude kompenzovaný vybudovaním kapacít v rámci rozšíreného podzemného parkoviska. Vedenie centra hovorí o maximálnom pohodlí zákazníkov a kvalite nakupovania.
Tak ako v Aupark Tower, aj tu chce majiteľ investovať do udržateľnosti. Nákupné centrum je od roku 2014 držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni „Double Excellent“. Počas minulého roka umiestnilo na streche solárne panely, vznikli tu aj hygienické zariadenia s nízkou alebo žiadnou spotrebou vody, inštalovalo sa nízkoenergetické LED osvetlenie, nakupovala sa elektrická energia so 100% zastúpením výroby z obnoviteľných zdrojov alebo rozvíja spolupráca s udržateľnými módnymi značkami
Všetky tieto zásahy majú potvrdiť postavenie Auparku ako najvýznamnejšej nákupnej destinácie v Bratislave. Všetko nasvedčuje tomu, že sa to zatiaľ darí. Napriek novým prírastkom v retailovom prostredí v metropole si Aupark drží svoju pozíciu.
Pre WOOD & Company tak ide o klenot v portfóliu. To sa však naďalej rozširuje. Dosiaľ pomerne nenápadná finančná skupina investične stojí za viacerými zrealizovanými aj pripravovanými projektami, najmä v spolupráci s developerom Immocap. Postupne sa prepracováva medzi hráčov, ktorí sa zásadným spôsobom podieľajú na premene tváre Bratislavy na moderné veľkomesto.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre