Mohutný projekt novej mestskej štvrte Bory sa rozrastie. Developer Penta Real Estate, ktorý v týchto dňoch finišuje s realizáciou prvej rezidenčnej etapy a rozbehol druhú, začal bližšie informovať aj o ďalších pripravovaných častiach plánovaného developmentu. Do zóny by mali čoskoro pribudnúť ďalšie stovky bytov.
Bory sú rozvíjané už pomerne dlhú dobu. Ako prvú developer vybudoval základnú dopravnú infraštruktúru, po ktorej nasledoval rast najmä v retailovej časti developmentu v podobe rozličných hobbymarketov. Neskôr pribudol kľúčový prírastok – nákupné centrum Bory Mall od architekta Massimilana Fuksasa – a až v nadväznosti na tieto investície začali vznikať prvé obytné súbory.
Dnes sú rozbehnuté, ako bolo spomenuté, dve etapy. Prvá z nich sa nachádza v relatívnej blízkosti nákupného centra a z východu ju vymedzuje línia budúcej uvažovanej hlavnej mestskej triedy Borov. Druhá etapa sa nachádza západnejšie, na pozemku, kde sa mal kedysi nachádzať ďalší hobbymarket, no developer svoj koncept prehodnotil. Nové prírastky budú naviazané na túto existujúcu, resp. vznikajúcu zástavbu a prispejú ku skompaktneniu územia.
Tretia fáza, ktorá aktuálne čaká na vydanie kladného záväzného stanoviska zo strany Hlavného mesta, vyplní priestor medzi prvou rezidenčnou fázou a Bory Mall, z východnej strany bude jej susedom nemocnica Svet zdravia. Po urbanistickej stránke má charakter rozvoľnenej zástavby ôsmich bytových domov so štyrmi až šiestimi nadzemnými podlažiami, z toho najmohutnejšia bude dvojica sekciových domov so západo-východnou orientáciou.
V tejto časti Borov by malo vzniknúť 357 bytov, od jednoizbových po štvorizbové. Viac informácií, vrátane štandardu, dispozícií, cien albo dátumu spustenia predaja, zatiaľ nie je známych. Zrejmé však je, že tretia fáza bude mať viac než dostatočný počet parkovacích miest, ktorých by malo byť až 488. Lokalizované budú zväčša v podzemnej garáži, ale aj na povrchu.
Významnejšia časť terénnych plôch však bude parkovo upravená. Územie medzi nákupným centrom a ostatnými časťami Borov sa tak stane lepšie priestupným, čo je rozhodne pozitívum. Vcelku pozitívne možno vnímať aj architektúru obytného komplexu, ktorej autorom je kancelária Vallo Sadovsky Architects. Isteže, je reflektované, že ide o okrajovú časť mesta, kde má byť bývanie prístupnejšie širším vrstvám, napriek tomu ide o vcelku hodnotný vstup do lokality.
Rovnako aj štvrtá fáza, ktorá vznikne v dotyku s druhou, rozvíja existujúci koncept v podobe šestice bytových domov s piatimi až šiestimi nadzemnými podlažiami. Pôjde opäť o veľmi rozvoľnenú zástavbu s nejasným vymedzením stavebných blokov, na druhej strane však so silnou prítomnosťou zelene.
Developer plánuje v štvrtej fáze vybudovať 306 1- až 4-izbových bytov, hoci bližšie detaily ešte nie sú verejne prístupné. Parkovacích miest by však malo byť viac ako 400, developer medzi benefitmi uvádza komunitný priestor s grilom či detským ihriskom, ako aj vybudovanie cyklotrasy s chodníkom pozdĺž Dúbravčického potoka. Architektom je kancelária Superatelier spoločne s Oliverom Sadovským, nepôjde tak o radikálny kontrast – samotný Superatelier má k VSA pomerne blízko.
Developer dnes hovorí, že pripravuje podklady pre schválenie projektu a verí, že výstavba sa spustí už na budúci rok. V takom prípade by mohla byť realizácia štvrtej etapy projektu byť dokončená už ku koncu roka 2022.
Bory sa s pribúdaním nových etáp a vybavenosti menia na vcelku komplexnú štvrť, ktorá je najviac porovnávaná s iným rozsiahlym projektom novej mestskej štvrte, vznikajúcej na okraji mesta – so Slnečnicami. Hoci po architektonickej stránke majú Bory azda mierne navrch, treba povedať, že po stránke urbanistickej sú Slnečnice ďaleko pred developmentom Penty.
Zámeru totiž veľmi silno chýba jasný a zreteľný urbanistický koncept, podľa ktorého by sa celá zóna rozvíjala. Predpoklad hlavnej mestskej osi, po ktorej by mala teoreticky viesť aj električka (predĺžená dúbravská radiála), je založený len na veľmi ilustratívnych vizualizáciách, podobne ako predpoklad, ako bude vyzerať budúca zástavba. V praxi realizovaná zástavba má skôr sídliskový a nie mestský charakter, a stále Borom chýbajú isté nutné aspekty – okrem električky aj uzlové verejné priestory, lokálna vybavenosť, vyššia sociálna infraštruktúra a i.
Bolo by skvelé, keby Penta, ktorá inak kladie na úroveň architektúry svojich projektov veľký dôraz, začala otvorenejšie komunikovať o vízii celej štvrte Bory a hľadala formy, ako z nej urobiť to, na čo ma potenciál – špičkovú novú časť mesta, ktorá vzniká úplne nanovo, preto sa tu nemusia opakovať bežné chyby, ktoré nastali pri budovaní iných bratislavských štvrtí. Kvalitný urbanizmus nemusí byť drahý a môže zabezpečiť, že „prevádzka“ Borov v budúcnosti bude (nielen) ekonomicky efektívna.
Mohol by to zároveň byť ideálny priestor pre spoluprácu s Hlavným mestom a hlavne novozaloženým Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB), ktorý môže na Boroch demonštrovať, ako má vyzerať budúcnosť Bratislavy – mesta, ktoré je ekonomicky udržateľné, ekologicky adaptabilné, sociálne rôznorodé a príjemné pre život, prácu či trávenie voľného času. Lebo presne to môžu Bory byť, ak sa ich koncept správne uchopí.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre