Spoločnosť Vydrica Development oznámila, že vybrala generálneho dodávateľa pre výstavbu prvej etapy Vydrice. Masívny development v Podhradí bude budovať stavebná firma STRABAG Pozemné a inžinierske staviteľstvo s.r.o. Znamená to, že sa v priebehu niekoľkých dní konečne rozbehnú práce na realizácii podzemných podlaží a Vydrica začne rásť.
Ako hovorí developer, v tendri oslovil dve desiatky potenciálnych dodávateľov, pričom projekt zaujal všetkých významných hráčov na domácom trhu. „V závere roka sme sa venovali rokovaniam o zmluvných podmienkach a uzavreli sme zmluvu s víťazom tendra,“ hovorí Ing. Zoltán Müller, predseda predstavenstva spoločnosti Vydrica Development. Na základe zmluvy by sa mala výstavba prvých podzemných podlaží spustiť 1. marca 2022. Realizovať sa začnú železobetónové nosné konštrukcie.
Stavebné práce sa rozbehnú po dlhej príprave, ktorá odštartovala už v priebehu roka 2019. Developer vtedy začal so zemnými prácami na Hradnom kopci s predpokladom, že hneď po ich ukončení prejde do riadnej výstavby. To sa však nestalo. Príprava územia trvala dlhšie a stavebné povolenie na najdôležitejšie objekty bolo vydané len v lete 2021. Ani to však neprinieslo okamžitý rozbeh stavby – práve preto, že ešte nebol vytendrovaný dodávateľ.
Výsledkom tak je mimoriadny sklz oproti pôvodným plánom, ktoré počítali s dokončením prvej etapy už v prvej polovici tohto roka. Namiesto toho sa v priestore medzi Rybárskym cechom a Vodnou vežou začnú až teraz budovať prvé štyri polyfunkčné objekty s prevahou rezidencií, doplnené o administratívnu budovu. Charakterom má Vydrica nadviazať na tradičný staromestský urbanizmus, no s nadčasovou súčasnou architektúrou. „Autori projektu vychádzajú vo svojich návrhoch z tradičných materiálov ako kameň a tehla, ktoré sú použité na chodníkoch, fasádach a vo verejných priestoroch,“ vysvetľuje Juraj Rehák, člen dozornej rady Vydrica Development.
Koncepcia Vydrice takmer úplne nadväzuje na existujúci Územný plán zóny Podhradie už z roku 2006. Široký tím autorov z kancelárií Compass, Marko&Placemakers, Šujan_Stassel, Siebert + Talaš, 2ka landscape architects a Obermeyer Helika tak mal predpísané základné parametre, čo viedlo k zameraniu sa na kvalitu verejných priestranstiev či poloverejných priestorov. Vydrica bude mať plne aktívne prízemie, čo k plánovaným 207 bytom a 2.360 m2 kancelárskym priestorom pridá 3.900 m2 obchodných prevádzok. Sieť nových peších zón a komunikácií nadviaže na Žižkovu ulicu, vznikne však aj pešie prepojenie s areálom Bratislavského hradu.
Čo sa týka Hradu, tak pri pohľade na Hradný kopec dnes nemožno prehliadnuť rozsiahlu odkopanú časť, čo je súčasťou príprav Vydrice. V najbližších mesiacoch a rokoch ale výstavba konečne prekryje mimoriadne výrazný zárez do svahu. „Projekt Vydrica je mimoriadne exponovaný a uvedomujeme si, že už o niekoľko rokov bude viditeľný takmer na každej bratislavskej pohľadnici,“ pripomína Zoltán Müller. Upozorňuje, že s projektom sa obnovia viaceré zachované artefakty z pôvodnej podhradskej štvrte (v tomto prípade Zuckermandel): „Cítime aj záväzok chrániť a pre verejnosť zatraktívniť dochované historické pamiatky ako ľadové jamy, fragmenty Kempelenovho vodovodu či historickú budovu prachárne.“
Developer špeciálne zdôrazňuje projekt obnovy Vodnej veže, jednej z najstarších a najvýznamnejších pamiatok Bratislavy. V decembri minulého roka bola v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy, mestskou časťou Bratislava – Staré Mesto, expertmi z Krajského pamiatkového úradu a Mestského ústavu ochrany pamiatok vyhlásená architektonická súťaž na jej novú podobu. Vyzvané tímy zo Slovenska a Česka majú nájsť spôsob, ako ju začleniť do okolitej urbanistickej štruktúry, ako aj optimálnu formu jej riešenia ako miesta s kultúrno-spoločenskou funkciou. Sprístupnené tu má byť archeologické nálezisko.
Výstavba prvej etapy by po novom mala prebiehať do roku 2024. „Dobehnúť“ by ju mala aj realizácia bytovky nad objektom Vodnej veže. Druhá etapa aj naďalej čaká na povolenia, hoci by mala byť odhalená ešte v priebehu tohto roka. S ohľadom na pôvodný harmonogram by mohla byť dokončená v roku 2027. Žiadne odhady nie sú k dispozícii v prípade tretej etapy, jej realizácia je totiž závislá od Hlavného mesta a jeho iniciatívy pri transformácii podmostia Mostu SNP.
Nekonečné čakanie na Vydricu a tolerovanie radikálneho zásahu do Hradného kopca sa tak snáď definitívne končí. Ide o jeden z kľúčových projektov v Bratislave v súčasnosti. Výnimočný je polohou, exponovanosťou, potenciálom a v podstate aj architektúrou či históriou. Vzniká na mieste zaniknutých podhradských osád Vydrica a Zuckermandel, ktoré boli zbytočne odstránené v priebehu 20. storočia. Išlo o súčasť snáh o skvalitnenie infraštruktúry pre autá v centre Bratislavy, ako aj zlepšenie urbanistickej situácie v zanedbanej časti mesta.
To viedlo k zbúraniu drvivej väčšiny zástavby a štruktúry, ktorá tu vznikala od stredoveku. Na jej mieste malo vzniknúť modernistické sídlisko Podhradie (ktorého súčasťou mohol byť aj slovenský parlament), z ktorého sa však vybudovali len tri vežové domy na západnom konci územia. Zvyšok, s výnimkou niekoľkých zachovaných domov („Kúrie“), bol až do začiatku 21. storočia prázdny a postupne chátral. Nový život sem teraz prinášajú súkromní investori, jednak J&T Real Estate, ktoré postavilo projekt Zuckermandel, a teraz Vydrica Development.
Ak sa podarí tieto projekty dobre prepojiť, vytvoriť pohodlné spojenie s historickým jadrom či Bratislavským hradom, dať verejnému priestoru náležitú úroveň a vyplniť obchodné priestory kvalitnými a životaschopnými nájomníkmi, development by mohol priniesť reálne rozšírenie centra mesta. Peší budú môcť voľne korzovať medzi Kúriami a Námestím SNP bez nutnosti prechádzať cez akúkoľvek cestu. Vydrica zároveň umožní kvalitnejšie napojenie Zuckermandlu, ktorý dnes nie je tak aktívny, ako sa predpokladalo.
Rozšírenie historického centra, i keď súčasnou zástavbou, skompaktní mesto a zmení jeho obraz – a nejde len o prekrytie Hradného kopca. Odstráni sa akási „čierna diera“ v mestskom organizme, ktorý bude teraz pôsobiť logickejšie a ucelenejšie. Autori projektu sa museli vyrovnať s mimoriadne náročnou úlohou, keďže územie je zaťažené nánosom nostalgie za starou štvrťou aj požiadavkami na vysokú reprezentatívnosť. Všetky náznaky nasvedčujú, že vo Vydrici vzniká v podstate maximum toho, čo dokáže naše prostredie vyprodukovať.
Aj to je dôvod, prečo bude nová zóna a bývanie v nej asi tým najdrahším (alebo jedným z najdrahších) produktom na trhu. Takisto ani obchody a služby vo Vydrici pravdepodobne nebudú „ľudové“ a sotva tu možno očakávať lacné reštaurácie a krčmy. Developer by tu rád videl bratislavskú „first street“, obchodnú ulicu s kvalitnými značkami alebo prémiovými konceptami. Je to logické, lebo len takto sa mu vrátia enormné náklady, ktoré stála už len príprava na výstavbu. Koniec-koncov, odkopať obrovskú hmotu kopca nie je zadarmo, nehovoriac o jeho následnom spevnení. Ide o výjav, ktorý pozorujeme skôr pri výstavbe diaľnic.
Výsledkom však môže byť iné vnímanie Bratislavy – nie ako mesta všadeprítomných provizórií, veľkých bariérových dopravných stavieb a zvyškov dávnych modernistických konceptov, ale ako štandardného stredoeurópskeho veľkomesta. Práve to dnes slovenská metropola potrebuje: kvalitnú, kompaktnú zástavbu, vyplnené prieluky, zastavané brownfieldy a celistvé a upravené zóny pre peších, doplnené o výraznejšie verejné objekty. Dostavbou Vydrice urobí k tejto vízii mimoriadne zásadný krok.
Pozrite si prípravu Vydrice vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre