Viacero developerov, ktorí sú aktívni v mestskej časti Rača, narazili na odpor časti verejnosti. Najmä obyvatelia okolitých nehnuteľností vnímajú novú zástavbu citlivo. Inak tomu nebolo ani v prípade bytového komplexu Rinzle Rača, ktorý definitívne ukončil proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
Bytový komplex Rinzle Rača má vzniknúť v rovnomennej lokalite Rinzle. Územie už dlhšiu dobu prechádza transformáciou, ku ktorej má prispieť aj nový zámer. Rinzle Rača majú vyplniť nevyužitý pozemok v dotyku s ulicou Úžiny vo svahovitom teréne, kde sa v minulosti nachádzali vinohrady.
Bytový komplex bude tvorený šiestimi budovami. Päť z nich bude rezidenčných (A, B, C, D, E) a jedna polyfunkčná (F). Projekt je rozdelený na dva stavebné objekty - SO 01 zahŕňa objekty A a F, zatiaľ čo zvyšok spadá pod SO 02. Prístup k pozemku bude zabezpečený prostredníctvom miestnej komunikácie z ulice Úžiny.
Rezidenčné objekty sú navrhované ako päťpodlažné, pričom jedno podlažie bude ustúpené. Celkovo by v projekte malo vzniknúť 165 bytov. Časť z nich bude umiestnená na troch podlažiach budovy F. Podľa EIA bude 80 bytov trojizbových, 41 dvojizbových, 33 jednoizbových a 11 štvor- a päťizbových.
Polyfunkčná budova F bude mať päť nadzemných podlaží. V objekte sa má nachádzať pobytové centrum pre seniorov, administratívne priestory a do úvahy pripadá aj vznik rôznych prevádzok. Zmieňovaná je kaviareň, malé potraviny, kultúrne centrum alebo centrum voľného času. Občianska vybavenosť je navrhovaná okrem prvého podlažia aj na časti druhého.
Parkovanie pre rezidentov bude zabezpečené v podzemných podlažiach. Celkový počet navrhovaných parkovacích miest je 276, z toho 250 v garáži a 26 na povrchu (budú v správe Magistrátu). Na prízemí budov budú miestnosti na odkladanie bicyklov a kočíkov. Súčasťou spodnej stavby budú aj pivničné kobky a technologické priestory.
Výstavba by mala začať v roku 2025 a trvať tri roky. Odhadované náklady na realizáciu projektu sú 25 miliónov eur. Architektom projektu je Superatelier, ktorý sa podieľa aj na projektoch ako Bory, Palma alebo Vydrica (Vodná veža). Súhlasné záväzné stanovisko Magistrátu získal developer Rinzle Rača s.r.o. na jar minulého roka. Koncom leta sa začal proces EIA, právoplatné rozhodnutie však prišlo až v týchto dňoch. Dôvodom viac ako rok trvajúceho procesu boli najmä pripomienky verejnosti.
Projekt Rinzle Rača vyvolal zmiešané reakcie medzi rezidentmi kvôli otázkam dopravy a parkovania. Verejnosť v procese EIA žiadala vybudovanie hlavného dopravného napojenia na plánovanú cestu v susednom pripravovanom komplexe Hroznový sad už počas výstavby. Napojenie cez ulice Sadmelijská a Úžiny má podľa účastníkov konania negatívne ovplyvniť bezpečnosť a dopravu, keďže Sadmelijská ulica slúži aj na parkovanie. Investor uviedol, že zabezpečí prístup cez Úžiny s budúcim napojením na Hroznový sad.
Spoločenstvo vlastníkov žiadalo aj verejné parkovacie miesta. Developer má v pláne exteriérové parkovacie miesta vybudované v rámci zámeru odovzdať do správy Magistrátu a nerušiť parkovanie na ulici Úžiny. Rezidenti projektu budú parkovať v podzemnej garáži.
Starosta Rače Michal Drotován žiadal, aby verejné priestranstvá boli prístupné verejnosti a požadoval realizáciu pobytového zariadenia pre seniorov. Developer tieto požiadavky akceptoval. Prišlo však aj druhé kolo pripomienok, na ktoré investor reagoval predložením svetlotechnického a akustického posudku a posudku priepustnosti komunikácie Úžiny.
Občianska iniciatíva trvala na posunutí dvoch objektov minimálne 20 metrov od obytného súboru Zlaté krídlo a rodinných domov na ulici Úžiny. Kameňom úrazu bolo stále parkovanie. Investor tvrdil, že cieľom je zachovať kvalitu prostredia a spĺňať zákonné požiadavky. Nesprávne parkovanie na ulici Úžiny a na jeho pozemkoch je podľa neho realitou, ktorú treba riešiť.
Okresný úrad Bratislava určil, že investor musí vybudovať minimálne 26 exteriérových parkovacích miest pre verejné parkovanie a zahrnúť ich prioritne do prvej fázy výstavby. Má tiež navrhnúť a realizovať detské ihrisko a všetky verejné priestranstvá sprístupniť verejnosti.
Okresný úrad tiež požadoval preveriť možnosti aspoň mierneho posunu bytového domu „C“ ďalej od najbližšej zástavby rodinných domov s cieľom dosiahnutia kompromisného riešenia s požiadavkami dotknutej verejnosti. Preveriť sa majú aj možnosti posunu bytových domov A, B, C tak, aby sa zväčšila vzdialenosť od bytových domov na Kadnárovej ulici.
Viacero požiadaviek verejnosti sa premietlo aj do rozhodnutia Okresného úradu Bratislava, takže sa nimi investor musí zaoberať aj v ďalších povoľovacích procesoch. Ani to však nestačilo a niekoľko účastníkov konania sa voči rozhodnutiu odvolalo. Dôvody odvolaní boli v podstate totožné s pripomienkami.
Svoje odvolanie stiahol Michal Drotován, starosta Rače. Dôvodom bolo uzatvorené memorandum, podľa ktorého investor súhlasí s vybudovaním pripojenia komunikácie Úžiny na Kadnárovu. Drotován tým považoval svoju požiadavku z rozhodnutia EIA za splnenú.
Nie je prekvapením, že Okresný úrad Bratislava, odbor opravných prostriedkov, odvolania zamietol a potvrdil pôvodné rozhodnutie zo zisťovacieho konania. Pre investora to znamená, že proces EIA je ukončený a môže sa posunúť k územnému konaniu. V povoľovacom procese sa bude musieť vysporiadať s podmienkami rozhodnutia EIA. Samotnú výstavbu možno očakávať pravdepodobne až v rokoch 2026-2028.
Aktivity viacerých investorov odrážajú stúpajúci záujem o bývanie v Rači, čo súvisí aj s rastom kvality života v mestskej časti. Benefitom projektu môže byť najmä občianska vybavenosť, predovšetkým centrum pre seniorov. Architektonický návrh zabezpečil Superatelier, ktorý patrí medzi renomované slovenské ateliéry. V bývalých vinohradoch tak vznikne komorný a pomerne atraktívny komplex. Vítaný však nebude všetkými.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac