Author photoAdrian Gubčo 20.09.2024 12:48

Moderná pamiatka sa vráti do života. Nové Mesto má plán pre revitalizáciu Novej tržnice

Jednou z najnovších pamiatok v Bratislave je budova Novej tržnice na Trnavskom mýte. Pozoruhodný objekt mal byť krytou alternatívou kedysi veľmi populárneho Centrálneho trhoviska, v 21. storočí však po väčšinu času upadal. Mestská časť Nové Mesto, ktorá tržnicu spravuje, to plánuje zmeniť. Pripravuje preto súbor aktivít, ktoré majú smerovať k oživeniu a obnove jedinečnej stavby.

Zdroj: Archiweb.cz

Zdroj: Archiweb.cz

Trnavské mýto bolo v minulosti spojené s prítomnosťou Centrálneho trhoviska, veľmi populárneho miesta, ktoré bolo vďaka polohe na dopravnom uzle dostupné pre podstatnú časť Bratislavy. Trhovisko však muselo byť zrušené v súvislosti s výstavbou Domu odborov Istropolis. Vonkajšie trhovisko sa preto presunulo na Miletičovu ulicu, kým na Trnavskom mýte bola ako náhrada v rokoch 1978-1983 postavená budova Novej tržnice.

Ide o výnimočnú budovu v podobe preskleného kontajnera s odkrytými potrubiami vzduchotechniky v duchu ideí high-tech. Autorom je významný architekt Ivan Matušík v spolupráci s P. Čížkom a A. Morávkovou. V prvých rokoch sa tržnici darilo, neskôr však v konkurencii moderných nákupných centier nedokázala konkurovať ani ponukou, ani prostredím.

Tržnica však zostala v majetku mesta a v správe Nového Mesta, Vajnôr a Rače (v súčasnosti sa to týka najmä Nového Mesta). Samospráva už niekoľko rokov hľadá spôsoby, ako príťažlivosť budovy zvýšiť. V posledných rokoch tak prebehli viaceré úpravy, opravy či zásahy, ktoré prispeli k čiastočnému zlepšeniu stavu budovy, obmene nájomcov a posilneniu jej rozpoznateľnosti u verejnosti, najmä mladšej generácie.

Galéria

  • Zdroj: Archiweb.cz
  • Zdroj: Archiweb.cz
  • Zdroj: Archiweb.cz
  • Zdroj: Archiweb.cz

Súčasné vedenie mestskej časti Nové Mesto chce na tieto aktivity nadviazať. Pripravila víziu, ktorá má podľa jej slov priniesť príjemnejšie prostredie, bohatšiu ponuka predajcov a služieb a kultúrno-spoločenský program. „Po rokoch, keď ikonická budova trpela nezáujmom, pripravila mestská časť plán revitalizácie, ktorý má pomôcť prinavrátiť tržnici jej atraktivitu a zvýšiť konkurencieschopnosť,“ tvrdí Nové Mesto.

Samospráva konštatuje, že problémom je obrovský investičný dlh do budovy. Vekom a nedostatočnou údržbou sa zhoršila technologická úroveň, náklady na prevádzku sú privysoké, rovnako neexistovala ani žiadna komerčná stratégia. Preto bol vypracovaný  plán revitalizácie, ktorý má obnoviť významnú pozíciu Novej tržnice na nákupnej mape, ale spraviť z nej aj kultúrno-spoločenský priestor.

Sľubuje to aj starosta mestskej časti Matúš Čupka. „Tržnica bola v minulosti dôležitým miestom v živote nielen Novomešťanov, a som presvedčený, že má stále obrovský potenciál,“ myslí si. „Po dlhých rokoch pustnutia si konečne zaslúži obnoviť zašlú slávu, záleží mi na tom, aby sme tržnicu oživili a preniesli do 21. storočia. Je ale nutné zmeniť nielen spôsob jej fungovania, ale tiež samotný koncept, aby sme pritiahli nových návštevníkov aj nájomcov.“

Zmena má byť komplexná. Samospráva tak začína reformou manažmentu, od jej právneho postavenia, cez budovanie vzťahov s predajcami až po samotné PR. Novo zriadený pracovný tím pre Novú tržnicu bude mať za úlohu nastaviť taký model spravovania a fungovania tržnice, ktorý povedie k jej sebestačnosti generovaním stabilných príjmov z prenájmu obchodných prevádzok či organizovania trhov, festivalov alebo firemných podujatí. 

Ďalej sa má spraviť energetický audit, ktorý poskytne „katalóg“ odporúčaní rekonštrukcie, teda nacenenie jednotlivých úkonov a opatrení na zvýšenie efektívnosti sietí a zníženie spotreby energií. Okrem toho pripravuje mestská časť aj určité zásahy a zmeny, ktoré majú vylepšiť celkový dojem z tržnice. Zdôrazňuje, že tieto budú rešpektovať architektonické a pamiatkové hodnoty budovy a budú sa diať za jej plnej prevádzky, aby neboli ovplyvnení predajcovia ani návštevníci.

Časť z budúcich zásahov má vychádzať z participácie z nájomníkmi aj návštevníkmi, resp. obyvateľmi mesta. Prvé aktivity chce v tomto smere mestská časť spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy rozbehnúť už v priebehu Dobrého trhu, teda v priebehu zajtrajška. Participácia bude prebiehať aj priamo v tržnici či online vo forme dotazníka.

Napokon, samospráva pracuje na prilákaní nových nájomníkov. Už pred časom zorganizovala prehliadku budovy pre kultúrnu obec, z ktorej vzišli viacerí potenciálni záujemcovia hľadajúci priestory na realizáciu svojich projektov. K naplneniu konceptu kultúrnospoločenského priestoru má tento rok prispieť aj podujatie Urban Market (Winter Edition), ktorý sa v Novej tržnici uskutoční od 6. do 8. decembra.

Nové Mesto tak postupne robí kroky, ktoré majú zvýšiť status tržnice a dostať ju do lepšieho stavu. Je očividné, že samospráva trpí na nedostatok prostriedkov, ktoré bránia generálnej rekonštrukcii. Z dlhodobého hľadiska sa ale javí ako pozitívne, že sa bude tržnica zveľaďovať namiesto toho, aby v tvrdej konkurencii nákupných centier upadala.

 

V minulosti sa hovorilo o vlastnej vizuálnej identite, táto ale údajne nie je v súlade so súčasným pamiatkovým statusom tržnice. Zdroj: Atelier 008

 

Ak sa má Nová tržnica do budúcna skutočne premeniť na vyhľadávanú destináciu, skôr či neskôr bude potrebná aj rozsiahlejšia rekonštrukcia. Rovnako je potrebné aj splnenie určitých predpokladov v rámci Trnavského mýta či celého mesta, aby sa zlepšili jej konkurenčné výhody. Nanešťastie, niektoré z nich nie sú celkom v rukách mestskej časti ani Hlavného mesta.

V prvom rade, Trnavské mýto je dnes dôležitým dopravným a tranzitným uzlom, nie však spoločenským. Ľudia ním spravidla len prechádzajú, keďže sa tu nachádza minimum cieľov, kde by chceli tráviť dlhší čas. Akú-takú výnimku tvorí nákupné centrum Central, aj to sa však od Trnavského mýta do veľkej miery odvracia. Kým nedôjde v tomto smere k zmene, bude mať Nová tržnica sťaženú pozíciu.

Víziu zlepešenia situácie prináša výstavba Nového Istropolisu, veľkého projektu od spoločnosti Immocap. Masívny development na mieste bývalého Domu odborov Istropolis bude obsahovať bývanie, kancelárie, ale aj kultúrno-spoločenské centrum celomestského významu, doplnené o kultivované verejné priestory. Tento projekt by mohol zmeniť celkový imidž Trnavského mýta a priniesť sem život, z ktorého bude profitovať aj Nová tržnica.

Zatiaľ ako nereálna sa javí hypotetická vízia humanizáce celej križovatky. Ide o jeden z najkomplikovanejších dopravných priestorov v meste, keďže sa tu stretávajú niektoré z najrušnejších ulíc v Bratislave, všetky typy mestskej hromadnej dopravy a do budúcna možno pribudnú aj vlaky. Chodci sú nútení chodiť podchodom, ktorý mal podľa pôvodných úvah slúžiť ako vestibul zastávky metra, cyklisti vedia križovatkou prechádzať len za cenu veľkej osobnej odvahy.

Práve to robí z Trnavského mýta vo všeobecnosti neobľúbené miesto, ktorému sa ľudia v rámci možností vyhýbajú. Nová tržnica tým trpí, lebo teraz pôsobí ako ostrov v mori rušných nepriechodných ciest.

Ak by sa ale všetky tieto problémy nejakým zázrakom vyriešili, potom by sa z Novej tržnice skutočne mohol stať jedinečný bod na mape Bratislavy. Unikátna architektúra z nej robí autentické a netradičné miesto, odlišné od banálnej formy a výrazu nákupných centier. Ideálny model prevádzky je pravdepodobne food-hall, teda kombinácia tržnice a veľkého food-courtu, doplnená o priestor pre podujatia.

Na to však potrebuje kritickú masu návštevníkov, kvalitné prostredie a marketing. Zdá sa, že práve to chce Nové Mesto dosiahnuť. Ide o výzvu, náročnú aj pre najskúsenejších privátnych investorov. Samospráva sa tak podujala na náročnú prácu, ktorá však môže za existujúcich okolností asi len pomôcť.

 

(BANM, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube