Author photoAdrian Gubčo 04.09.2024 16:39

Špičkový verejný priestor bude pravidlom. Mesto oficiálne predstavilo nové okolie škôl, počet upravených lokalít narastie

Hlavné mesto pred niekoľkými dňami definitívne dokončilo úpravy križovatiek na Mýtnej s Vazovovou a na Mudroňovej. Ide o súčasť aktivít Magistrátu v oblasti zvyšovania bezpečnosti verejného priestoru v blízkosti škôl v súvislosti s projektom Mesto pre deti. Dvomi priestranstvami sa úpravy končiť nemajú – práve naopak, bezpečné okolie škôl sa má stať pravidlom.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Veľký úspech prvých projektov

Bratislava začala so zvyšovaním kvality verejného priestoru v blízkosti škôl. Toto miesto si nevybrala náhodou – práve chodníky a cesty v blízkosti vzdelávacích zariadení identifikovala ako zásadné pre výrazné zvýšenie kvality života najmladších obyvateľov mesta. Nielenže sa zvýši bezpečnosť detí pri dochádzaní, ale aj potenciál pre nahradenie automobilov pešou či cyklistickou dopravou.

Ako totiž zistil Metropolitný inštitút Bratislavy, práve bezpečnosť dochádzky bráni mnohým rodičom, aby dovolili svojim potomkom využívať chôdzu či bicykle. Deti zvážajú autami, čo následne vedie k bludnému kruhu, keďže zvýšená prítomnosť áut najviac zhoršuje bezpečnosť. Mesto konštatuje, že dôsledkom súčasného stavu sú mimoriadne komplikované situácie.

Preto sa to rozhodlo zmeniť. „Zvyšovanie bezpečnosti detí v uliciach je pre nás jednou z hlavných priorít, ku ktorej sme sa zaviazali a ktorú plníme,“ hovorí primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Bratislava má dnes viac ako 90 základných škôl a od roku 2022 sme v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy zapojili už 12 z nich do programu Mesto pre deti. Pri siedmich školách sme urobili už aj konkrétne zmeny v okolitom priestore.“

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Najvýraznejšími realizáciami sú v tomto prípade úpravy na Mudroňovej a Vazovovej. Mesto vysvetľuje, že ide o miesta, kde pravidelne dochádzalo ku vzniku nebezpečných situácií pre peších aj deti. Išlo zároveň o chaotický a neprehľadný priestor s nedostatkom parkovania pre vodičov (Mudroňova), príp. o plochu s nevhodnou polohou a geometriou križovatky (Vazovova). Mesto tu pristúpilo k prvým zmenám už v priebehu minulého roka.

Vtedy došlo k úpravám priestranstiev jednoduchým spôsobom – za pomoci farby a dočasných stĺpikov v rámci metódy tzv. taktického urbanizmu. Ide o rýchly a lacný spôsob overenia pripravovaných úprav ešte pred zavedením definitívneho riešenia. „Zmeny nevymýšľame od stola,“ tvrdí Hlavné mesto. „Veľa pri tom počúvame – rodičov, učiteľky a učiteľov, obyvateľov z okolia aj samotné deti.“

Takto vznikli aj finálne projekty pre obe priestranstvá. Na Vazovovej sa veľká časť pôvodnej križovatky, predtým tvorenej asfaltovou vozovkou, len striedmo využívanou na parkovanie, premenila na verejný priestor s vydláždenými chodníkmi a zeleňou. Nové usporiadanie križovatky či zúženie ciest má zaručiť, že autá spomalia a zníži sa riziko zrážky. Mesto hodnotí projekt ako obrovský úspech, keďže sa priestor pre chodcov dramaticky zlepšil, okrášlil, je bezbariérový a v prvom rade bezpečný.

Na Mudroňovej zas boli potrebné opakované stretnutie s lokálnymi aktérmi, aby sa našlo definitívne riešenie. Primátor vyzdvihol tento postup. „Ak by sme to zrealizovali tak, ako sme si mysleli, že to bude dobre zrealizované, nebolo by to dobré riešenie,“ priznal Vallo. „Za dočasné riešenie som vďačný a minimálne pre nás zafungovalo.“

V konečnom dôsledku tu bolo vytvorených niekoľko vyvýšených priechodov vrátane priechodu pred školou, nové námestíčko pred hotelom so zeleňou, viacero parkovacích miest pre vykladanie detí (pričom tu teoreticky môže zaparkovať aj autobus v prípade školských výletov) a prirodzene, upravené či nové chodníky boli aj vydláždené.

Na projekte spolupracovalo aj Staré Mesto, ktoré upraví nárožie ulíc Slávičie údolie a Na Hrebienku technicky a vizuálne zhodným spôsobom. Chodníky budú predláždené a cesta preasfaltovaná. Práce začnú druhý septembrový týždeň a budú trvať približne jeden mesiac.

Mesto tak uzatvára, že ide o dobrý precedens do ďalšieho obdobia. „Verím tiež, že finálnymi riešeniami sme presvedčili aj tých, ktorí zo začiatku kritizovali dočasné riešenia,“ dúfa Vallo. Podľa neho sa testovanie úprav pomocou dočasných riešení osvedčilo, hoci priznáva komunikačné nedostatky. „Myslím, že sme nesprávne použili nejaký typ jazyka verejného priestoru a prvky, ktoré mohli simulovať základ detského ihriska. Ide ale o bezpečnosť detí,“ zhŕňa.

Realizácia dočasných riešení bola realizovaná za pomoci grantu z UNICEFu. Mesto s ním spolupracuje na celkovej vízii Mesto pre deti, verejný rozpočet tak tieto zásahy ovplyvnili len minimálne. Mestské financie išli na definitívne úpravy, každá stála približne pol milióna eur.

 

Na mieste vozovky vznikol verejný priestor pre ľudí. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Záujem o zmeny má viacero škôl

Keďže Magistrát aj MIB hodnotia doterajšie zásahy ako úspešné, program sa bude rozširovať. „O programe sme dali vedieť starostom a najmä riaditeľom škôl, aby sa doňho prihlasovali,“ povedal pre YIM.BA Matúš Vallo. „Pokračujeme ďalej, sme o dva roky a 11 škôl múdrejší. Chceme ísť tempom približne šesť škôl ročne. V rámci programu je nastavené bodovanie, ktorú školu si vyberieme ako ďalšiu, keďže ich záujem je väčší, ako dokážeme uspokojiť.“

Mesto bude zohľadňovať dosah na bezpečnosť aj záujem komunity okolo školy. Vo viacerých prípadoch sa bude začínať zásahmi, kde sa budú využívať najprv stĺpiky, farba alebo mobiliár. „Taktický urbanizmus nám veľmi pomohol na Mudroňovej,“ upozorňuje Vallo. „Reakcie ľudí nám pomohli pochopiť veci, ktoré sa neukázali v participácii. Musíme však byť opatrní. Určite ale nebudeme simulovať detské ihrisko na križovatke.“

Mesto zatiaľ neprezrádza, kde presne sa budú realizovať stavebné úpravy. Výnimku tvorí samotná Vazovova ulica, hlavne križovatka s Radlinského, ktorá je podľa primátora ešte frekventovanejšia. „Budeme na základe analýz a komunikácie s ľuďmi v raňajších hodinách zakazovať odbočenie z Vazovovej dopravy,“ naznačuje M. Vallo. Odporúčané tak bude využívanie Slovanskej. Nejde však o definitívne riešenie, optimálne sa pripravuje.

Najbližšie obdobie bude venované zhodnoteniu zrealizovaných zásahov aj selekcii ďalších škôl pre spoluprácu. Rozsah zásahov sa má líšiť, niekde podľa primátora bude stačiť len doplnenie vyvýšeného priechodu alebo reorganizácia parkovania.

 

Vyvýšené priechody sa stanú omnoho bežnejšou súčasťou okolia škôl. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Rozvoj verejného priestoru stojí na peniazoch

Bratislava má okrem Mesta pre deti ďalšie plány v oblasti skvalitňovania verejných priestorov. Situáciu však komplikuje nedostatok finančných zdrojov. Preto nemožno realizovať rozsiahlejšie projekty dláždenia chodníkov novou kamennou či betónovou (Bratislavskou) dlažbou. „Kamenná dlažba je veľmi drahá, preto s ňou pracujeme veľmi opatrne. Bratislavská dlažba je omnoho dostupnejšia,“ hodnotí primátor mesta.

Prioritne chce, aby novoupravené lokality na seba nadväzovali. V tomto prípade to znamená pokračovanie v rekonštrukcii Dunajskej, Ulice 29. augusta, ako aj Mýtnej ulice, pričom hovorí o koridore medzi Hodžovým námestím po Račianske mýto, predovšetkým o priestore medzi Vazovou a Račianskym mýtom. Pri asfaltovaní sa postupuje podľa miery poškodenia vozovky v danej lokalite.

K najbližším zásahom bude patriť predláždenie spodnej časti Námestia SNP medzi Manderlákom a Laurinskou ulicou, ktoré sa predpokladá v priebehu budúceho roka. Očakávané bolo už tento rok, vedenie mesta však termín posunulo kvôli bližšie nešpecifikovaným stavebným zásahom, ktoré by si vyžiadali poškodenie novej dlažby.

Samotné Námestie SNP sa začne rekonštruovať na budúci rok taktiež, pričom sa má v prvej fáze obnoviť priestor medzi poštou a Treskoňovou ulicou. Rok 2035, ktorý figuroval ako termín celkového dokončenia obnovy celého námestia vrátane Kamenného námestia a garáže v spodnej časti Námestia SNP primátor nevyvrátil, upozornil ale na prebiehajúci súdny spor v lokalite garáže. „Pracujeme na tom, aby to nebola podmienka realizácie rekonštrukcie. Hľadáme iné priestory pre parkovanie áut, ktoré sú dnes na povrchu,“ dopĺňa Matúš Vallo. Najfrekventovanejšia plocha pred Starou tržnicou sa projektuje, zdržanie vytvára samostatný projekt reštaurovania kostola sv. Vavrinca.

Primátor uzatvára, že Námestie SNP je veľkou prioritou. Druhý známy projekt, Plató Staromestská, je vo fáze prípravy projektovej dokumentácie. Mesto v ňom tak aj naďalej pokračuje.

Bratislava sa tak zlepšuje len po malých krôčikoch. V kontexte situácie mestského rozpočtu to nie je veľmi prekvapivé. Napriek tomu sa darí meniť paradigmu dopravy vo viacerých lokalitách, pričom vyššiu prioritu dostáva pešia chôdza. Slovenská metropola v tomto smere našťastie sleduje vzory s najvyspelejších miest sveta – i keď stále má priestor aj pre ráznejšie zásahy.

 

Fotografie z 3.9.2024. Pozrite si obnovu verejných priestorov vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube