Author photoAdrian Gubčo 12.09.2024 14:00

Lesk a bieda rekonštrukcií bratislavských ulíc. Viaceré úseky prešli premenou, potenciál nevyužili naplno

V Bratislave sa v priebehu tohto roka zrekonštruovalo alebo sa rekonštruuje niekoľko ulíc. Niektoré projekty vychádzajú z dlhodobých plánov Magistrátu, iné sa realizujú vďaka úverom, ďalšie ako dôsledok prác na technickej infraštruktúre. Napriek snahám o štandardizáciu postupov pri opravách sa nevyznačujú jednotnou úrovňou.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Slovenské samosprávy, Bratislavu nevynímajúc, pravidelne ohlasujú, že idú rekonštruovať ulice. Štandardne to však znamená len výmenu vozovky a natiahnutie nového asfaltu. Ulica je v tomto ponímaní dopravný koridor pre automobily, nie verejný priestor, na ktorom sa odohráva život ľudí. Do istej miery tak ide o mentálny dôsledok modernistického plánovania, ktorý ulicu devalvoval práve na dopravnú spojnicu.

„Rekonštrukcie ulíc“, kde dôjde len k oprave cesty, sa týkajú aj hlavného mesta. Magistrát aktuálne pracuje hneď na niekoľkých takýchto projektoch, z ktorých najvýraznejším je v tejto chvíli rekonštrukcia Račianskej ulice. Ide o pomerne rozsiahlu realizáciu, ktorá prináša celkovú modernizáciu cesty od Legerského až po Železničnú stanicu (zastávku) Vinohrady. Ide o bezmála 40-tisíc metrov štvorcových vozovky.

Okrem výmeny povrchu cesty, čo zahŕňalo aj odstránenie pôvodného dláždeného podložia a jeho náhradu za „tichý asfalt“, došlo aj na výmenu obrubníkov, realizáciu prídlažby a lokálnu debarierizáciu priechodov pre chodcov. Celková výška investície predstavuje viac ako 5 miliónov eur, ktoré mesto hradilo z rozsiahlejšieho úveru, určeného na podobné projekty v celom meste.

Galéria

  • Žitná. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Račianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Račianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Račianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vajnorská. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vajnorská. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vajnorská. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Trenčianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Trenčianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Trenčianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Okrem Račianskej sa tak v priebehu tohto roka opravila, resp. opravuje aj Žitná medzi Hečkovou a Detvianskou za 1,8 milióna eur a Trnavská cesta od križovatky s Tomášikovou po železničné priecestie pri Ivanskej ceste za bezmála 1,5 milióna eur. V príprave sú opravy Púchovskej medzi Detvianskou a Púchovskou 14 (podobná cena ako pri Trnavskej ceste) a Šancovej od SAV až po Trnavské mýto za 3,6 milióna eur.

Hlavné mesto sa hrdí, že pri realizácii projektov využíva postupy z Technických listov mesta Bratislava, inak známych ako manuálu asfaltovania. Aj pri týchto projektoch sa tak okrem vozovky realizuje prídlažba, znížené hrany na priechodoch alebo nové obrubníky. Tým sa ale výpočet pozitív do veľkej miery končí. Z rekonštrukcií budú benefitovať takmer výlučne len vodiči, chodci alebo cyklisti už menej.

Príkladom premrhanej príležitosti je najmä Trnavská cesta, kde sa napríklad nepodarilo na južnej strane ulice zrealizovať chodníky, obrubníky ani cyklotrasu. Priestor pri Martinskom cintoríne pôsobí v podstate rovnako úboho ako predtým, len s novým asfaltom. Na Račianskej zase nepribudli nové dláždené chodníky, hoci sa ulica transformuje na mestskú triedu.

Podobný postup možno očakávať aj v prípade Šancovej, ktorá sa bude pravdepodobne opravovať v priebehu budúceho roka. V tomto prípade síce existuje miestna občianska iniciatíva, ktorá sa snaží vybojovať aspoň určité zlepšenia kvality ulice z pohľadu peších, výraznejšiu estetizáciu očakávať ale nemožno, o utlmení ani nehovoriac.

 

Oprava na Vajnorskej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Pozitívnejšie príklady sú v tomto ohľade dva. Prvým z nich je oprava severozápadnej časti Vajnorskej ulice medzi Českou a Škultétyho. Súvisí predovšetkým s opravou kanalizačného zberača pod ulicou, ktorý bol už vo veľmi zlom stave, a nadväzuje na obdobné práce v susedstve niekdajšieho Istropolisu rok predtým. Keďže výmena zberača si vyžiadala odstránenie vozovky, Bratislavská vodárenská spoločnosť ju musí dať do pôvodného stavu.

Projekt je spojený nielen s obnovou cesty, ale aj priľahlých chodníkov. Do konca tohto roka má byť zrekonštruovaný chodník v úseku medzi Škultétyho a Budyšínskou. Táto úprava bude v podobnom štandarde ako pri nedávnej oprave chodníka medzi Budyšínskou a Bajkalskou. Kľúčová časť chodníka tak bude asfaltová, vznikne však vydláždený pás pri ceste, v ktorom bude osadený mobiliár a ponechané stromy. S ohľadom na šírku cesty by mal byť ponechaný cyklopruh, oddelený od vozovky pásom parkujúcich áut.

Nejde o dokonalé riešenie, ulica je ale v očakávaní komplexnej rekonštrukcie v súvislosti s modernizáciou Vajnorskej električkovej radiály. Do daného momentu ide o postačujúci štandard.

Druhým pozitívnejším príkladom je Trenčianska, ktorá je aktuálne rekonštruovaná v úseku medzi Miletičovou a Ružovou dolinou. Ide o komplexnú obnovu, jej predmetom sú tak okrem cesty aj chodníky, na ktorých sa použila Bratislavská dlažba. Do polovice októbra majú byť obnovené všetky štyri pruhy a koridory pre peších. Cyklotrasa si zaslúži určité zlepšenia tiež, predmetom projektu ale nie je.

Aj Trenčianskej sa dá čo-to vytknúť – napríklad použitie betónových obrubníkov namiesto kamenných alebo otázne riešenie budúcnosti stromov, ktoré koreňmi deštruujú okolité povrchy. V každom prípade sa ale aspoň tu ukazuje, že mestu záležalo aj na väčšej skupine používateľov ako len užívateľov automobilov a v určitej miere verejnej dopravy.

 

Trenčianska. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Hlavné mesto tvrdí, že dôvod, prečo sa nerobia komplexnejšie opravy ulíc, je jednoznačný – peniaze. Aj v prípade vyššie zmienenej pôžičky na opravu ciest boli oprávneným nákladom len cestné telesá, avšak chodníky už nie. Samospráva nemala prostriedky, aby úpravy ulíc skoordinovala s rekonštrukciou chodníkov, preto môže verejnosť dúfať, že sa ich dočká – spoločne s cyklotrasami, ktoré majú popri mnohých uliciach viesť tiež – niekedy v budúcnosti.

V prípade úprav chodníkov a ich dláždenia je podľa primátora Bratislavy Matúša Valla aktuálne snahou vytvárať celistvé oblasti s kvalitnými chodníkmi. Jednou z nich je Dunajská a okolie, ďalšou Mýtna. Predlážďovať sa majú aj plochy na Námestí SNP a teoreticky na Peknej ceste. S ohľadom na rozsah a potreby mesta však ide o kvapku v mori.

Už zrealizované úspešné projekty, napríklad oprava Mýtnej v susedstve budovy Slovenského rozhlasu a Národnej banky Slovenska, križovatka Mýtnej s Vazovovou, úprava okolia školy na Mudroňovej alebo obnova Ul. 29. augusta pri vstupe na Poľnú, ukazujú potenciál podobných zásahov. Celé mesto vďaka nim pôsobí lepšie, ulice sú funkčnejšie a bezpečnejšie. Ide pritom o relatívne menej významné ulice.

Ak by podobnú úroveň dostala Štefánikova, Šancová, Karadžičova, Račianska či Trnavská cesta, mesto by sa razom posunulo. Nanešťastie, nízky objem prostriedkov na rozvoj mesta je realitou. Kým nezačne Bratislava reálne pracovať s rozpočtom, hodným hlavného mesta, tak sa zo súčasnej situácie, keď môže horko-ťažko realizovať len najnevyhnutnejšie úpravy, dostane len sotva.

 

Pozrite si obnovu verejných priestranstiev vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube