ČLÁNOK BOL DOPLNENÝ V Bratislave je mnoho výrazne zanedbaných ulíc. Jednou z nich je aj Trenčianska, najmä v úseku medzi Miletičovou a Bajkalskou. Kým jej západná časť patrí k najkrajším v metropole, východná je výrazne poškodená. V najbližších mesiacoch sa to ale začne meniť, pričom modernizácia má priniesť dramatické zlepšenie.
Trenčianska ulica siaha od Oravskej neďaleko Dulovho námestia po Bajkalskú. Západná časť od Oravskej po Miletičovu je v mnohých ohľadoch vzorovou obytnou ulicou. Tvorená je kompaktnou radovou zástavbou bytových domov s približne piatimi podlažiami, bezpečnými chodníkmi, dvomi radmi stromov v stredovom páse a cyklotrasou. Ide o dobrý príklad, ako by mali vyzerať uličné priestory vo vnútornom meste.
Východná časť je odlišná. Šírkovo je podobná, zástavba je ale nesúrodá, stredový pás užší, stromoradie narušené a dopravná záťaž omnoho vyššia. Chodníky tu boli dlho využívané na parkovanie, v dôsledku čoho sú zdevastované. Komplikáciou sú aj korene stromov, ktoré vytláčajú asfalt a ničia chodníky. V zlom stave je aj vozovka.
Mesto preto konečne rozhodlo o modernizácii ulice. S rekonštrukciou začína v priebehu dneška (22.7.2024), obnovovať sa bude časť medzi Ružovou dolinou a Miletičovou ulicou. Práce budú rozdelené na etapy a trvať by mali do polovice októbra. Vyžiadajú si tiež dočasné dopravné obmedzenia.
Má ísť do istej miery o komplexnú obnovu uličné priestoru. „Opravu začneme frézovaním starého povrchu a následne tu počas prác, ktoré budú prebiehať približne do polovice októbra, postupne opravíme všetky štyri jazdné pruhy a na chodníkoch vymeníme starý asfalt za Bratislavskú dlažbu,“ približuje Magistrát.
Práce si vyžiadajú dočasné obmedzenia so začiatkom 24. júla. Prejazdný však bude vždy aspoň jeden jazdný pruh v každom smere. V prvej a poslednej etape bude zároveň dočasne zrušená zastávka MHD na Trenčianskej ulici, v prvej etape nebude dočasne možné zaparkovať na parkovacích miestach v tomto úseku Trenčianskej ulice. Práce sa tiež dotknú aj chodcov a cyklistov.
Samotná cyklotrasa však rekonštruovaná nebude. Úpravy by si pritom zaslúžila taktiež, najmä v priestoroch, kde sa stretáva s vozovkou. Ide o významnú trasu, ktorá spája Ružinov a Bajkalskú ulicu s centrom mesta. V kontexte celkového stavu bratislavskej cykloinfraštruktúry však patrí ku kvalitnejším trasám.
Mesto neinformovalo, kedy pristúpi aj k oprave ďalšej časti ulice od Ružovej doliny k Bajkalskej. Jej stav je pritom rovnako zlý, ak nie ešte horší. Keďže je však Hlavné mesto finančne podvýživené, pravdepodobne si nemohlo dovoliť oba úseky zrekonštruovať v priebehu jedného roka, navyše v danej kvalite. Predpokladať tak možno opravu v priebehu budúceho roka.
Ak sa tak stane, výsledkom bude dramatické skvalitnenie tejto časti Trenčianskej. Okrem vozovky prejdú najvýraznejším zlepšením chodníky. Použitie Bratislavskej dlažby im dodá vyššiu úroveň, čo potvrdzujú miesta, kde už bola použitá – napríklad na Mýtnej či v okolí projektu The Mill. Malo by ísť o jej dosiaľ najrozsiahlejšie využitie v rámci metropoly.
Rekonštrukcia (časti) Trenčianskej tak môže byť inšpiratívna aj pre iné ulice a verejné priestory. V Bratislave je ulíc v obdobnom stave vrátane tých hlavných dosť. Obdobný prístup, kde by okrem výmeny vozovky došlo aj na opravu chodníkov spojenú s ich predláždením by si zasluhovali aj aktuálne upravované ulice – Račianska, Žitná a čoskoro Šancová. V centre sa to týka najmä Štefánikovej, Špitálskej alebo Námestia 1. mája.
Na to, aby mohlo mesto realizovať takéto opravy, potrebuje viac peňazí, nejde však o také obrovské prostriedky. Úprava ulíc za použitia dlažby by však priniesla dramatickú zmenu ich výrazu. V poslednom období boli takéto zásahy zrealizované na Mýtnej, na Ul. 29. augusta alebo na Ul. Prokopa Veľkého. Úroveň zmodernizovaných lokalít je neporovnateľne vyššia.
Bratislava je mesto, kde je úroveň verejného priestoru vo všeobecnosti nízka. Len v posledných rokoch sa to začalo pomaly meniť. Vďaka vytlačeniu parkovania z chodníkov a postupujúcej regulácii parkovania sa však otvára cesta k predláždeniu ulíc, ktorá môže priniesť radikálne zlepšenie obrazu mesta, ktoré bude navyše udržateľné. Na to je ale potrebné, aby sa projekty ako na Trenčianskej realizovali v oveľa väčšom rozsahu.
DOPLNENIE: Hlavné mesto potvrdilo, že opravu Trenčianskej smerom k Bajkalskej plánuje zahnúť do plánu opráv na rok 2025. Vyjadril sa tak Peter Bubla, hovorca Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy.
(YIM.BA, TASR)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre