Author photoAdrian Gubčo 18.03.2024 12:40

Veľké zlepšenie, no nie pre všetkých: Mesto začína opravu Račianskej, chodci a cyklisti musia počkať

Hlavné mesto v najbližších dňoch rozbehne jednu z najvýznamnejších tohtoročných investícií: opravu Račianskej ulice v rozsiahlom úseku, do čoho investuje milióny eur. Realizácia prinesie zlepšenie komfortu automobilovej dopravy, ostatné skupiny užívateľov však na tom budú horšie. Výrazné zlepšenie pešej, cyklistickej alebo električkovej infraštruktúry zatiaľ na programe dňa nie je.

Zdroj: Marek Záhradník / Cyklokoalícia, Corwin

Zdroj: Marek Záhradník / Cyklokoalícia, Corwin

Bratislavskú dopravu čaká v najbližších mesiacoch zaťažkávacia skúška. Hlavné mesto totiž rozbieha výraznú rekonštrukciu Račianskej ulice, jednej z kľúčových dopravných radiál pre desaťtisíce obyvateľov Nového Mesta, Rače, ale aj obcí a miest v malokarpatskom regióne. Obnoviť pritom chce úsek medzi Legerského a Železničnou zastávkou Vinohrady v oboch smeroch. Prvé práce začnú 19. marca.

Nepôjde len o jednoduchú výmenu asfaltu, ale o komplexnejšiu obnovu. „V rámci opravy odfrézujeme asfalt, odstránime pôvodnú dlažbu a položíme výstuž na zosilnenie podkladových vrstiev,“ informuje Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Ide o dôležitú zmenu. Račianska bola významnou ulicou už v minulosti, keď bola vydláždená dnes nevyhovujúcou dlažbou. V neskorších dobách však namiesto výmeny dlažby boli kocky len zaliate asfaltom, čo dodnes spôsobuje problémy a narušenia vozovky.

Mesto avizuje, že kvalita cesty bude teraz už omnoho vyššia. „Súčasťou opravy bude aj výšková úprava vývodov inžinierskych sietí a výmena vpustov. Dobuduje sa tiež prídlažba za účelom zlepšenia odvodnenia komunikácie. Nový asfalt bude nízkohlučný,“ špecifikuje Magistrát.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Corwin
  • Zdroj: Corwin
  • Zdroj: Marek Záhradník / Cyklokoalícia

Mesto dodáva, že oprava bude prebiehať po menších úsekoch, v ktorých bude zabratý vždy jeden jazdný pruh. Do leta tohto roka by mal byť obnovený úsek od stanice po Pioniersku. Následne sa prejde na úsek medzi Pionierskou a Legerského, hoci v tomto prípade nie je termín ukončenia definovaný.

Pre Bratislavu, ktorá je finančne podvýživená, ide o rozpočtovo náročný projekt. Mesto si preto zobralo úver zo strany National Development Fund II v zastúpení Slovak Investment Holding. Projekt spĺňa kritérium oprávnenosti pre financovanie z Integrovaného operačného programu po ukončení programovacieho obdobia 2014-2020. Za modernizáciu Račianskej v celkovom rozsahu viac ako 39-tisíc metrov štvorcových chce mesto zaplatiť 5.076.240 eur.

Celková výška úveru je až 16,6 milióna eur. Okrem Račianskej tak v dohľadnej dobe prebehne aj oprava Žitnej, ktorá na ňu nadväzuje, v úseku od Hečkovej po Detviansku, Šancovej v celej dĺžke, Púchovskej cesty od Detvianskej po Púchovskú 14 alebo Trnavskej cesty od križovatky s Tomášikovou po železničné priecestie. Okrem toho sa opraví aj niekoľko mostov v zlom stave.

 

Navrhovaná úprava Račianskej pri Palme. Zdroj: Corwin

 

Napriek komplikáciám, ktoré prinesú práce na viacerých z najvýznamnejších ulíc v Bratislave, výsledkom bude zlepšenie podmienok pre automobilovú dopravu. Vodiči budú mať k dispozícii nové a hladšie cesty, čo prispeje k miernemu zvýšeniu plynulosti automobilovej dopravy a zlepšeniu komfortu.

V prípade Račianskej sa navyše v dohľadnej dobe plánujú úpravy úseku pri budúcej Palme, kde developer Corwin rozšíri cestu pri zúženom úseku pri električkovej zastávke Námestie Biely kríž. Pribudne tu nový pruh pre automobily, ako aj úsek cyklotrasy a širší chodník s výsadbou.

Rozšírenie však prebehne až po oprave cesty. „S mestom aktívne komunikujeme na obnove a rozšírení Račianskej v úseku projektu Palma,“ potvrdzuje Filip Gulan, projektový manažér v Corwine. „Pre potreby rekonštrukcie križovatky Račianska už bolo oznámené územné konanie.“ Developer tak musí získať ďalšie povolenia, aby mohol začať úpravu realizovať. Račianska má v tejto lokalite získať charakter mestského bulváru.

Problémom ostáva, že nateraz pôjde o do istej miery ojedinelý úkaz. Mesto informuje o opravách cesty, o priľahlých chodníkoch sa však nehovorí nič. Realizovať sa podľa všetkého nebudú ani zlepšenia cyklistickej infraštruktúry, hoci je takáto dramatická modernizácia ulica pre to ideálnou príležitosťou. Paradoxne, problémom v tomto momente nie sú len peniaze, ale aj nepripravenosť mesta.

Okrem toho, že ide o kľúčovú radiálu pre električkovú a automobilovú dopravu, má byť Račianska v zmysle Územného plánu aj jednou z významných osí pre cyklistov. Tadiaľto vedúca radiála R13 má spĺňať vysoké kvalitatívne kritériá a zabezpečiť bezpečné spojenie pre tisíce potenciálnych cyklistov vrátane menej skúsených alebo silných. Konkrétny zámer je v príprave od roku 2022.

Na štúdii vzniku kvalitnej oddelenej cyklotrasy spolupracuje mesto opäť s Corwinom. Dôvodom je nielen veľký zámer Palmy, ale aj zrušenie požiadavky po vybudovaní svetelnej križovatky so Skalickou cestou, ktorá je prebytočná. Namiesto toho investor dodal projektovú dokumentáciu úseku o dĺžke 4,3 kilometra medzi Račianskym mýtom a Kubačovou.

Pre túto cyklotrasu platí to isté, čo pre rozšírenie pri Palme. Aktuálne nie je na programe dňa, keďže ešte nie sú k dispozícii potrebné povolenia. Cyklisti sa tak nateraz musia uspokojiť s krátkymi úsekmi, napríklad Pri Mýte, alebo s jazdou na ceste či po chodníku, ktorý by si opravu zaslúžil tiež – minimálne medzi železničnou zastávkou Vinohrady a Križovatkou Jozefa Čabelku. Medzi križovatkou a Kraskovou pri sídlisku Februárka (alebo Pokrok) bol chodník obnovený nedávno, hoci len s asfaltovou úpravou.

V dohľadnej dobe nemožno čakať ani modernizáciu električkovej radiály. Hlavné mesto sa aktuálne sústredí na opravy na VajnorskejRužinovskej radiále, kým pre Račiansku ešte nemá ani len ucelenú dokumentáciu. Očakávať možno úpravy po menších úsekoch, modernizácia však bude pokračovať pravdepodobne až do ďalšieho desaťročia.

Vedenie Bratislavy tvrdí, že na Magistrát prinieslo zmenu logiky dopravného plánovania. Na pomyselnej pyramíde sú na prvom mieste chodci, nasledujú cyklisti, verejná doprava a až posledná je individuálna automobilová doprava. Ako sa ale v praxi ukazuje, išlo o idealistickú predstavu. Realitu diktuje dostupnosť financií alebo pripravených projektov.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube