Rozvoj v okolí bratislavského letiska je čoraz intenzívnejší. V tesnej blízkosti letiskového areálu už pribudlo niekoľko projektov a viaceré sú v príprave. VI Group, developer, ktorý patrí k najaktívnejším hráčom v lokalite, prichádza s ďalším zámerom.
Okolie bratislavského letiska prechádza výraznou premenou z prázdneho územia na dynamickú multifunkčnú štvrť. V najbližšej budúcnosti je plánovaná ďalšia vlna výstavby, ktorá premení kedysi poloprázdne územie na oblasť, tvorenú obchodnými centrami, kancelárskymi budovami a logistickými centrami, ale v čoraz väčšej miere aj bývaním.
V posledných rokoch sa stavebná aktivita presunula na pozemky medzi diaľnicou D1 a letiskom. Popri komerčnej zóne Pharos Park tu vznikli aj rezidenčné projekty Moruše od VI Group a Ovocné sady od JTRE. Spoločnosť Goldbeck buduje svoje nové sídlo. Tento rozvoj ešte viac priblížil Bratislavu k letisku, ktoré sa tak stáva vstupnou bránou nieen do mesta, ale aj do novovznikajúcej mestskej zóny.
Developer VI Group, resp. spoločnosť F&P, a.s., už tento rok predstavil jeden zámer v lokalite. Polyfunkčné centrum bude pozostávať zo štyroch objektov (A, B, C a D), spojených podzemnou časťou s garážami. Centrum bude mať dve podzemné a deväť nadzemných podlaží. Objekt A bude slúžiť ako garni hotel s priestormi pre obchod, služby a administratívu. Budova B má byť tiež garni hotel. Objekt C bude obsahovať kancelárske priestory a obchodné prevádzky na prízemí. Funkcia objektu D má byť bytový dom s prenajímateľnými jednotkami a administratívnou časťou. Celkový počet parkovacích miest bude 488, z toho 439 v podzemí a 49 na povrchu.
Projekt má vydané záväzné stanovisko aj rozhodnutie z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Po nadobudnutí právoplatnosti môže developer vstúpiť do územného konania. V dokumentácii EIA sa začiatok výstavby očakáva v treťom kvartáli 2025, ukončená by mala byť v prvom kvartáli 2028. Prevádzka by mala začať v polovici roka 2028. Celkové náklady sa odhadujú na 35 miliónov eur.
VI Group však v súčasnosti disponuje záväzným stanoviskom pre ďalší projekt, polyfunkčný komplex Baurea, ktorý vznikne takmer v susedstve polyfunkčného centra. Zámery oddeľuje pozemok, určený na výstavbu ubytovacieho zariadenia Zelené sady od Greenlight Office Park.
Baurea bude administratívna budova s dvoma podzemnými a deviatimi nadzemnými podlažiami. Tvoriť ju budú tri hlavné stavebné objekty – A, B a C. V suteréne sa navrhuje hromadná podzemná garáž. Na prízemí vzniknú tri vstupné priestory, 11 obchodných priestorov a tri miestnosti na odstavenie bicyklov. Na druhom až deviatom podlaží sú navrhnuté administratívne priestory.
Jednotlivé kancelárie na najvyššom podlaží budú sprístupnené mezonetovým spôsobom – schodiskom cez prislúchajúci kancelársky priestor na ôsmom podlaží. Súčasťou riešenia sú aj plochy zelene, detské ihrisko, prvky drobnej architektúry a spevnené plochy. Nároky na statickú dopravu budú zabezpečené v podzemných garážach aj na povrchu. Celkovo vznikne 293 parkovacích miest.
Chodníky pre peších sú vybudované v rámci existujúcej cestnej siete, avšak navrhuje sa úsek mestskej cyklotrasy R55. Po dokončení susednej stavby (Goldbeck) západne od Baurea bude chodník pre peších popri Ivanskej ceste nadväzovať na úsek, ktorý prepojí územie so zastávkou MHD.
Spomínané Zelené sady, ktoré oddeľujú projekty VI Group, už majú tiež vydané záväzné stanovisko mesta. Projekt v súčasnosti prechádza procesom EIA. Investorom je Greenlight Office Park, čo je SPV, pričom skutočným developerom zámeru by mala byť spoločnosť Sitno Holding.
Zámer zahŕňa výstavbu štyroch identických budov (A, B, C, D) s ôsmimi nadzemnými podlažiami. Každá budova bude mať centrálny vstup so schodiskom a výťahom, spájajúcim 244 ubytovacích jednotiek. Podľa dokumentácie nepôjde o byty, ale o ubytovacie zariadenie s občianskou vybavenosťou.
Budovy budú mať spoločnú dvojpodlažnú podzemnú garáž s 305 parkovacími miestami, ďalších 15 miest bude na povrchu. Na streche garáže budú chodníky, parkovacie miesta, ihriská a zeleň. Projekt počíta so 40 stojanmi na bicykle a bude napojený na existujúce cyklotrasy.
Súčasťou komplexu budú aj sadové úpravy zamerané na estetickú a funkčnú integráciu zelene pre rekreáciu a ekologické aspekty územia vrátane zelenej infraštruktúry na podporu adaptácie na klimatické zmeny. Budovy budú zrkadlovo otočené s jednotnou architektúrou, zvýraznené usporiadaním a farebným riešením balkónov. Dokumentáciu pripravila spoločnosť Stapring.
Výstavba by mala začať v treťom kvartáli 2025, dokončenie je plánované na koniec 2027 a odovzdanie projektu v prvej polovici 2028. Odhadované náklady sú 30,3 milióna eur.
V okolí letiska tak čoskoro zavládne čulý stavebný ruch. Do budúcnosti sa ale predpokladá zmena Územného plánu. Návrh Koordinačnej urbanistickej štúdie Ivanská cesta prináša víziu posilnenia funkcie bývania, ktorá bude doplnená o lokálnu vybavenosť. V priestore medzi Ivanskou cestou a Ovocnými sadmi má byť zástavba najkompaktnejšia. V konečnom dôsledku by v celej zóne mohlo žiť viac ako 10-tisíc ľudí.
S ohľadom na daný počet obyvateľov je viac ako vhodné uvažovať o kapacitnejších spôsoboch dopravnej obsluhy. Hlavné mesto v tomto smere avizuje, že zvažuje výstavbu električkovej trate až na letisko. Hoci prípadnú realizáciu nemožno očakávať tak skoro, ide o správny smer uvažovania.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac