Rozvoj okolia bratislavského letiska naberá na obrátkach. V tesnej blízkosti letiskového areálu už pribudlo viacero projektov a ďalšie sú v príprave. Najnovšie bol ohlásený zámer ubytovacieho zariadenia, ktoré prinesie ďašie zahustenie územia, donedávna tvoreného len náletovou zeleňou. Vízia štvrte s tisíckami obyvateľov sa krok po kroku napĺňa.
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave sa nachádza v čoraz väčšej blízkosti obytných štvrtí mesta. Táto poloha je dôsledkom prudkej expanzie metropoly v druhej polovici 20. storočia. Po roku 1989 sa okolie Ivanskej cesty začalo meniť na rušnú komerčnú zónu s pestrou ponukou obchodov, kancelárskych priestorov a logistických centier.
V posledných rokoch prebieha intenzívna výstavba aj na pozemkoch medzi diaľnicou D1 a letiskom. Okrem komerčnej zóny Pharos Park tu vyrástli moderné rezidenčné projekty Moruše od VI Group a Ovocné sady od developera J&T Real Estate. Svoje sídlo tu plánuje vybudovať aj spoločnosť Goldbeck a v susedstve Moruší by malo pribudnúť polyfunkčné centrum. Investorom projektu je podľa dokumentácie spoločnosť F&P, a.s. Pôjde však o spoluprácu s developerom VI Group.
F&P, a.s. vlastní aj časť doteraz nezastavanej plochy medzi Ivanskou cestou, Morušami a Ovocnými sadmi. Druhá časť je vo vlastníctve Greenlight Office Park, ktorá na Okresný úrad v Bratislave predložila dokumentáciu pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Ide však o SPV, pričom skutočným developerom zámeru s oficiálnym názvom ubytovacie zariadenie Zelené sady Trnávka by mala byť spoločnosť Sitno Holding.
Podľa dokumentácie pôjde o výstavbu štyroch rovnakých objektov (A, B, C, D), pričom každý z nich by mal mať osem nadzemných podlaží (NP). Budovy budú mať centrálny vstup vedúci k schodisku a výťahu. Na každom podlaží sa navrhuje chodba, spájajúca jednotlivé ubytovacie jednotky (nebytové priestory), celkovo ich má byť 244. Oficiálne tak nepôjde o byty, ale o ubytovacie zariadenie, bude teda spĺňať funkciu občianskej vybavenosti.
Každá ubytovacia bunka bude mať jednu, dve alebo tri ubytovacie jednotky. Priestory na bývanie na prvom NP budú disponovať predzáhradkami. Objekt D má zahŕňať tiež občiansku vybavenosť ako jedáleň, práčovňu, šatne a recepciu.
Stavby budú mať spoločnú dvojpodlažnú podzemnú garáž, pričom vytvoria dve línie, kopírujúce existujúcu severnú zástavbu. Na streche garáže sa navrhujú chodníky, parkovacie miesta, detské ihriská a zeleň. Vjazd bude mať zelenú strechu a sprístupní sa z existujúcej cesty na severe. Celkovo je navrhovaných 320 parkovacích miest, z toho 305 v garáži a 15 na teréne. K projektu bude privedená samostatná cyklotrasa, ktorá bude napojená na existujúce cyklotrasy. V rámci zámeru bude vyčlenená plocha na odstavovanie bicyklov, celkovo bude potrebných 40 stojanov na bicykle.
Súčasťou zámeru budú aj sadové úpravy. Ťažiskom návrhu má byť riešenie priľahlých zelených plôch, aby esteticky, prevádzkovo a funkčne spĺňali nároky na moderný exteriér s dominantnou funkciou krátkodobej rekreácie. Zároveň majú rešpektovať a zvyšovať environmentálne aspekty územia. Cieľom je aj podporiť adaptáciu mestského prostredia na zmenu klímy prostredníctvom budovania prvkov zelenej infraštruktúry.
Architektúra objektov má vychádzať z predpokladu vytvoriť jeden typ objektu s rovnakým dispozičným riešením s drobnými úpravami. Jedna dvojica domov bude oproti druhej dvojici zrkadlovo otočená tak, že vstupy na prvom NP do domov budú vždy zo strany vnútorného areálu a vnútorné schodiská sa otočia k vonkajšiemu obvodu pozemku. Objekty jednoduchého tvaru budú výrazovo riešené usporiadaním balkónov a ich farebným riešením. Spracovateľom dokumentácie je spoločnosť Stapring.
Investor predpokladá, že výstavbu zaháji už v 3. kvartáli roka 2025. Dokončená má byť v poslednom štvrťroku 2027 o projekt odovzdaný v prvom polroku 2028. Predbežne odhadované náklady na realizáciu dosahujú 30,3 miliónov eur.
V susedstve bratislavského letiska tak vznikne ďalší objekt určený na bývanie, hoci oficiálne by malo ísť o ubytovacie zariadenie. Doplní zahusťujúce sa územie v blízkosti jedného z najnovších bratislavských sídlisk v podobe Ovocných Sadov. Obdobný koncept by malo do lokality priniesť aj spomínané polyfunkčné centrum od VI Group. Dominujúcou funkciou bude bývanie, resp. hotelové bývanie. Celkovo by mal development obsahovať 91 bytov a 327 hotelových izieb. Primárnu funkciu má doplniť administratíva a obchodné priestory. V jednom zo štyroch objektov sú navrhované aj byty.
Do budúcna sa ale predpokladá zmena Územného plánu. Návrh Koordinačnej urbanistickej štúdie Ivanská cesta prináša víziu posilnenie funkcie bývania, ktorá bude doplnená o lokálnu vybavenosť. V priestore medzi Ivanskou cestou a Ovocným Sadmi má byť zástavba najkompaktnejšia. V konečnom dôsledku by v celej zóne mohlo žiť až 10-tisíc ľudí.
Okolie bratislavského letiska sa dnes už rýchlo mení a dynamická výstavba prináša nové príležitosti aj výzvy. Rozvoj zahŕňa nové rezidenčné a komerčné projekty, čím sa postupne formuje súvislá mestská zástavba. Jednotlivé realizácie môžu obohatiť lokalitu o moderné a relatívne dostupnejšie bývanie a občiansku vybavenosť. Na druhej strane, potrebné bude zabezpečiť plynulú dopravnú dostupnosť, dostatok potrebných služieb a príjemné prostredie pre bývanie a prácu. Lepšia územnoplánovacia regulácia k tomu môže dopomôcť.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac