Author photoSimona Schreinerová 31.05.2024 11:14

Premena okolia letiska pokračuje. VI Group odhaľuje podobu nového projektu, vybuduje mestský blok

Okolie bratislavského letiska sa postupne mení z prázdneho územia na multifunkčnú štvrť. V dohľadnej dobe sa tu pripravuje nová vlna výstavby. Pred časom sme informovali o tom, že v susedstve obytného komplexu Moruše od VI Group má vzniknúť polyfunkčné centrum. Zámer aktuálne vstupuje do posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Zdroj: VI Group / EIA

Zdroj: VI Group / EIA

Bratislavské Letisko M.R. Štefánika sa nachádza v tesnej blízkosti mesta. Pôvodne bolo pomerne ďaleko za jeho hranicami, no z dôvodu prudkého rastu Bratislavy v druhej polovici 20. storočia sa takmer dotýka intravilánu. Po roku 1989 sa navyše okolie Ivanskej cesty premenilo na rušnú komerčnú zónu s obchodnými centrami, kancelárskymi budovami a logistickými centrami.

V posledných rokoch sa výstavba rozbehla aj na pozemkoch medzi diaľnicou D1 a letiskom. Okrem komerčnej zóny Pharos Park tu pribudli aj rezidenčné projekty Moruše od VI Group a Ovocné sady od developera J&T Real Estate. Svoje sídlo plánuje v lokalite vybudovať aj spoločnosť Goldbeck. V dôsledku tohto rozvoja sa Bratislava čoraz viac približuje k letisku, čím sa z neho stáva brána do rozvíjajúcej sa mestskej zóny.

Koncom marca získalo súhlasné záväzné stanovisko mesta Polyfunkčné centrum, ktoré má vyrásť v susedstve Moruší. Investorom projektu je podľa stanoviska spoločnosť F&P, a.s., avšak už v tom čase bolo zrejmé, že pôjde o spoluprácu s VI Group. Známy developer bol totiž uvádzaný ako spracovateľ dokumentácie.

Galéria

  • Hmotový model. Zdroj: VI Group / EIA
  • Situácia. Zdroj: VI Group / EIA
  • Návrh dopravného riešenia. Zdroj: VI Group / EIA

Aktuálne bol zverejnený zámer EIA, pričom navrhovateľom je práve VI Group Development. Polyfunkčné centrum bude pozostávať zo štyroch objektov – A, B, C a D. Všetky stavby budú spojené podzemnou časťou s garážami. Objekt bude mať dve podzemné podlažia a deväť nadzemných, najvyššie bude ustúpené.

Objekt A bude slúžiť ako garni hotel s obchodnými službami, pričom bude lemovať východnú a južnú stranu pozemku. Vizuálne by mal odčleniť vnútroblok vrátane jeho obytnej časti od letiskových dráh. V úrovni parteru vznikne premostenie cez dve nadzemné podlažia v podobe akejsi brány. Na prvom nadzemnom podlaží (NP) budú obchodné priestory, samostatná recepcia a reštaurácia pre podávanie raňajok, ktorá bude slúžiť ubytovaným hosťom. Na druhom NP v severnej časti objektu vzniknú administratívne priestory, manažment so samostatným vstupom a technické miestnosti. V ostatných častiach objektu A sú navrhované ubytovacie jednotky.

Budova B bude mať len funkciu garni hotela a umiestnená bude v zadnej časti riešeného územia, na severe. Pôjde o samostatne stojaci objekt s vlastným vstupom, vlastným zázemím pre hostí na prvom NP. Súčasťou bude i reštaurácia podávajúca raňajky. Na ostatných podlažiach vzniknú ubytovacie jednotky.

Objekty A aj B majú navrhované ustúpené posledné podlažia, čím vzniká priestor pre vytvorenie terás. Prechodné ubytovanie celkovo počíta s 327 ubytovacími jednotkami.

Kancelárske priestory a obchodné prevádzky v parteri budú v objekte C, ktorý bude ukončením severozápadnej strany komplexu. Posledná budova, označená ako D, bude mať funkciu bývania. Západná strana komplexu teda bude lemovaná domom D, hmotovo spojeným s administratívnym objektom C. Bytový dom bude sekciový s dvoma výškovými úrovňami striech, z ktorých má každá slúžiť ako terasa pre priľahlé byty. Tých bude celkovo 91. Na prízemí budú prenajímateľné jednotky občianskej vybavenosti a na druhom NP bude umiestnená stavebne oddelená administratívna časť.

Parkovacie státia sú navrhované v suteréne objektu, ako aj na teréne v rámci. Celkovo sa počíta s vytvorením 488 parkovacích státí, z toho 439 v suteréne a 49 na teréne.

 

Celková situácia. Zdroj: VI Group / EIA

 

Objekty budú usporiadané tak, že ohraničia čiastočne uzatvorený vnútroblok s parkovou úpravou, pobytovými plochami a prvkami krajinného dizajnu. Západná strana bytového domu má byť obklopená zeleňou a budúcim výhľadom na výsadbu obytného parku.

Zeleň bude podľa investora plniť dôležitú ekostabilizačnú, termoregulačnú a humanizačnú funkciu v území. Všetky ploché strechy sú navrhované ako zelené vegetačné konštrukcie. V prielukách objektov B a C, ako aj C a D sa navrhuje namiesto bežného štrku použitie „zelenej strechy“ s výsadbou kríkovej zelene. Vyvýšená „zelená strecha“ bude po obvodoch slúžiť na vonkajšie posedenie pri káve či obede, teda ako terasa priľahlých obchodných prevádzok, rovnako ako výrazný krajinársko–výtvarný prvok.

Vizuálna podoba komplexu zatiaľ nebola zverejnená. VI Group sa ešte v marci vyjadril, že projekt chce prezentovať komplexne až v štádiu spustenia predaja. „Projekt je aktuálne rozpracovaný v nasledujúcich stupňoch povolení, územné rozhodnutie by sme chceli dosiahnuť v druhej polovici tohto roka,“ uviedol vtedy konateľ spoločnosti VI GROUP Juraj Duška.

Podľa EIA sa budovy s rôznou funkčnou náplňou majú navzájom odlišovať, ale zároveň ich budú spájať spoločné výrazové prvky. Hlavným cieľom pri tvorbe fasád bolo diferencovať, no zároveň vizuálne prepojiť jednotlivé objekty.

V dokumentácii EIA sa začiatok výstavby očakáva v treťom kvartáli 2025, ukončená by mala byť v prvom kvartáli 2028. Prevádzka by mala začať v polovici roka 2028. Celkové náklady sa odhadujú na 35 miliónov eur. 

 

Celková vízia budúceho vývoja lokality. Zdroj: VI Group

 

Polyfunkčné centrum pri bratislavskom letisku sa stále nachádza v počiatočnej fáze vývoja. Konkrétne detaily projektu, ako aj jeho finálna podoba, budú zverejnené až po ukončení povoľovacích procesov. Dôležitým faktorom je aj uvažovaná zmena Územného plánu, s ktorou súvisí vypracovanie Urbanistickej štúdie Ivanská cesta. Tá predpokladá zvýšenie podielu bývania, a to aj na pozemku, kde sa pripravuje projekt polyfunkčného centra. Pred jeho výstavbou tak možno ešte očakávať zmeny v celkovom riešení. 

V každom prípade, rozsiahle a dnes takmer nevyužité plochy pri letisku sa premenia na novú štvrť. Podľa všetkého by tu mohli žiť tisíce ľudí v rámci nových mestských blokov, pričom by tu mohla pribudnúť aj vybavenosť v podobe školy a parku. V takom prípade sa z letiska stane v podstate priama súčasť mesta. 

Nejde o hypotetický vývoj situácie. Spoločnosť VI Group patrí medzi najaktívnejších developerov v Bratislave a na konte má viacero úspešne dokončených projektov. Vzhľadom na jej rozsiahlu činnosť je takmer isté, že ambiciózny rozvoj v tejto lokalite skôr či neskôr príde. Polyfunkčné centrum tak bude len jedným dielikom do rozsiahlejšej skladačky. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube