Na včerajšej tlačovej konferencii predstavil developer J&T Real Estate svoje plány na pretvorenie nábrežia Dunaja, pričom naznačil budúcu podobu developmentov v oblasti. Okrem toho, developer bude žiadať, podobne ako HB Reavis, ktorý dávnejšie predstavil svoje rozsiahle zámery, o udelenie štatútu významnej investície.
Koncept, ktorý developer nazýva Spojená Bratislava, predstavuje vytvorenie uceleného obrazu bratislavských nábreží, spoločne prepojených nielen novým moderným developmentom, ale aj kvalitnou verejnou dopravou, teda električkou. Eurovea a jej pokračovanie v tomto pláne hrá podstatnú úlohu.
„Sme presvedčení, že aktivizáciou a oživením prepojeného nábrežia na ľavom brehu, cez existujúci River Park, Zuckermandel, Staré Mesto a Euroveu, a vytvorením živej nábrežnej zóny v rozvojovom území Nové Lido, sa centrum mesta môže postupne „preliať” cez zónu Pribinova na pravý breh Dunaja a pritiahnuť tak doteraz izolovanú Petržalku bližšie k mestu,“ vysvetľuje podstatu Spojenej Bratislavy Peter Korbačka z J&T Real Estate. „Atraktívne nábrežie spojí Bratislavu nielen fyzicky, ale postupne aj v mysliach ľudí, pričom zmení Bratislavu na skutočné mesto na Dunaji.“
Prostriedkom pre vznik nového centra má byť rozsiahly development, zahŕňajúci vytvorenie štvrťmilióna metrov štvorcových kancelárskych plôch s potenciálom vytvorenia 30-tisíc pracovných miest v administratíve a 560 v prevádzkach a službách, realizáciu 4.200 bytov, tak na ľavom aj pravom brehu Dunaja, pričom developer hovorí aj o sociálnom mixe, vybudovanie konferenčného centra s kapacitou 1.700 účastníkov a zriadenie 35.000 štvorcových verejných priestranstiev s možnosťami pre športovanie, detskými ihriskami a priestorom pre kultúrno-spoločenské podujatia.
Vo výsledku by malo dojsť k predĺženiu a prepojeniu dunajských promenád, rozvoju oddychových zón a J&T Real Estate hovorí aj o zvýšení turistického potenciálu mesta.
Aby bola táto nová Bratislava naozaj spojená, developer chce prispieť k vybudovaniu novej dopravnej infraštruktúry - okrem pešieho mesta medzi Euroveou a Novým Lidom by malo toto mať formu električkovej trate, ktorá by prepojila Nové Lido s centrom, Euroveou a Ružinovom. J&T Real Estate chce prispieť k vybudovaniu 1.5 km trate na petržalskej strane a 2.7 km na mestskej strane, vzniknúť by malo 8 zastávok. Vzhľadom na to, že ide o električku, systém bude napojiteľný na už existujúce trate v meste, čím sa zlepší spojenie medzi Euroveou a zvyškom mesta.
Z dlhodobejšieho hľadiska tak ide o použiteľnejší systém, ako navrhuje HB Reavis, teda nadzemnú dráhu v podobe lanovky, hoci problém premostenia Dunaja rieši využitím existujúcich kapacít namiesto vytvorenia nových.
Aby bol developer čo najskôr schopný rozbehnúť celý redevelopment územia, požiada o štatút významnej investície. „Z pohľadu výšky investície a vytvorenia pracovných miest náš zámer vysoko presahuje kritériá pre udelenie tohto štatútu. Chceme však vysvetliť verejnosti aj ďalšie prínosy Spojenej Bratislavy pre hlavné mesto aj celé Slovensko, ktoré by realizácia takého, pre Bratislavu zásadného projektu, priniesla,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ J&T Real Estate Pavol Pelikán.
Štatút významnej investície totiž znamená uľahčenie povoľovacích procesov, ktoré nezriedka trvajú na Slovensku aj roky, či odstránenie nutnosti platiť poplatok za rozvoj, ktorý by v prípade tak obrovských projektov znamenal pre verejné rozpočty značné príjmy. Je však otázne, do čoho by tieto peniaze mesto či mestská časť investovali, preto je možné riešenie v podobe vybudovania novej električkovej trate azda prijateľnou kompenzáciou. Trať by mala byť hotová do roku 2022.
Spoločne so zámerom prestavby okolia ulice Mlynské nivy developerom HB Reavis (Stanica Nivy, Twin City), Cvernovky od YIT Slovakia a Sky Parku od Penta Investments, pôjde o obrovský zásah do budúceho výzoru Bratislavy. Podľa predstaviteľov spoločnosti sa vďaka tomuto projektu stane Bratislava konkurencieschopnejšou voči iným metropolám Európy a projekt môže zvýšiť jej prestíž.
Projektu sa dá stále vytknúť mnohé - už len fakt, že na pokračovanie Eurovey sa vybral projekt priemerného lokálneho štúdia (GFI), oproti projektom od špičkových svetových architektonických kancelárii (keďže developer organizoval internú súťaž), čo prestíži určite nepridá - stále však ide o ideu, ktorá, ak sa zrealizuje v plnom rozsahu, zmení charakter mesta ďalekosiahlym spôsobom. Bratislava už nebude vnímaná ako mesto výlučne definované Hradom a malým historickým centrom, ale ako menšia, no moderná a dynamická metropola na Dunaji.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre