Eurovea II je jedným z najvýraznejších projektov v meste a v budúcnosti pôjde o frekventovanú lokalitu, navštevovanú domácimi a možno aj zahraničnými návštevníkmi. Pre developera J&T Real Estate ide o vlajkovú loď, preto jej hodlá dodať adekvátnu príťažlivosť. Okrem prvého slovenského mrakodrapu či predĺženej promenády Euroveu dotvorí aj umelecké dielo, ktoré odhaľuje svoju podobu.
JTRE samé seba označuje za mestotvorného developera, ktorý buduje komplexné štvrte na vysokej úrovni. Súčasťou týchto štvrtí sú aj verejné priestory dotvorené umením – príkladmi sú viaceré diela v River Parku alebo Zuckermandli. Niekoľko diel sa nachádza aj v Eurovei, či už ide o monumentálnu sochu M.R. Štefánika, repliku staršej sochy, ktorá stála na dnešnom Námestí Ľ. Štúra, alebo dielo 6 bielych myší, ktoré sa nachádza v nákupnej galérii.
Spoločnosť chce umením dotvoriť aj druhú etapu. Rozhodla sa preto pre dosiaľ zriedkavé riešenie – vypísala verejnú súťaž pre umelcov zo Slovenska a Česka, ktorí by pretvorili exteriér na južnom námestí pred vstupom do nákupného centra zo strany Dunaja. „Dielo by malo reflektovať charakter novovznikajúcej štvrte Eurovea City, jej polohu a prepojenie s Dunajom. Veríme, že sa stane novým vyhľadávaným symbolom moderného centra mesta aj celej Bratislavy,“ povedal pri vyhlásení súťaže Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.
Developer každopádne spojil dve muchy jednou ranou. Nejde totiž len o vznik symbolu projektu za pomoci umenia, ale aj o prekrytie výduchu z podzemnej garáže. Nové dielo malo mať trvalý charakter, zohľadňovať podmienky na umiestnenie v exteriéri, rešpektovať maximálne požiadavky na váhu a rozpočet a byť viditeľné nielen z priľahlého verejného priestoru, ale teoreticky aj lodí alebo pravého brehu Dunaja. Vítaná bola interaktivita diela, pohyblivé prvky či spojenie s digitálnym umením alebo svetelným dizajnom.
Dané zadanie zaujalo 25 autorov, o ktorých návrhoch rozhodovala päťčlenná odborná komisia. Spomedzi predložených koncepcií označila za najlepší návrh dielo Viktora Freša s dielom Octahedral Body. Má ísť o trinásť metrov vysokú postavu inšpirovaná Vitruviánskym mužom Leonarda da Vinciho, ktorá bude tvorená farebnými guľami s priemerom 200 a 350 centimetrov na hliníkovej konštrukcii. Podľa hodnotenia poroty ide o vyvážený elementárny tvar, ktorý vytvorí vítaný akcent v danom architektonicko-urbanistickom kontexte (priamo pod mrakodrapom).
Pôjde o monumentálny objekt, ktorý podľa expertov vytvorí zaujímavý a integrujúci element v prostredí, navyše umožňujúci pracovať s jednotlivými prvkami aj pri ďalšom modelovaní priľahlých priestorov a parku. Komisia podotkla, že návrh je zároveň cenovo realizovateľný. „Som rád, že som prvýkrát v živote vyhral nejakú súťaž,“ konštatuje Viktor Frešo, inak známy a úspešný umelec (verejnosť dobre pozná napríklad jeho sériu P*čúsov). „Octahedral je geometrická sústava atómov voľne levitujúcich okolo centrálneho atómu. Je to molekulárny vzorec, ktorý implementáciou do fyzického tela prináša perspektívu fyzického prenosu ľudského tela do chemického vzorca,“ charakterizuje svoje dielo.
Na ďalších miestach sa umiestnil návrh Flux od architekta Petra Buša, ktorý sa venuje digitálnym experimentálnym intervenciám vo verejnom priestore alebo v krajine, a Marek Kvetán s dielom Pupa. Ten predstavil multimediálnu sochu v tvare kokónu novovznikajúceho organizmu.
Porota považuje výsledok za hodnotný. „Komisia vyjadrila presvedčenie, že realizáciou vybraného návrhu vznikne ďalší silný mestotvorný prvok, ktorý so sebou prinesie vizuálny jazyk 21. storočia a prispeje k rozvoju verejného priestoru v Bratislave,“ zhrnul člen poroty, riaditeľ Galérie Jána Koniarka v Trnave, kurátor a kritik súčasného umenia Vladimír Beskid. Na druhej strane však konštatuje, že značná časť návrhov bola pomerne konzervatívna a nevyužila naplno možnosť zapojenia súčasných digitálnych technológií a intermediálnych prístupov. Hľadanie víťaza bolo výsledkom dlhej diskusie, komisia nemala jednoznačného favorita.
Každopádne, autor víťazného návrhu získal 10-tisíc eur, druhé miesto bolo ohodnotené sumou 3.000 eur a tretie sumou 2.000 eur. Na vyhotovenie a realizáciu diela so všetkými súvisiacimi nákladmi a licenciami dostane úspešný autor 280-tisíc eur. Dielo by malo byť odhalené spoločne s dokončením a otvorením rozšírenia Eurovey II, teda niekedy v priebehu budúceho roka.
Ukončená je tak jedna z väčšieho počtu súťaží na umelecké a sochárske diela, ktoré majú v Bratislave prebehnúť v priebehu tohto roka. V tejto chvíli prebiehajú ďalšie dve, predpokladá sa aj vyhlásenie tretej. Svoju podobu by mal spoznať pamätník obetiam koronavírusu v Ružinove a socha Imricha Karvaša pri Národnej banke Slovenska. V dohľadnej dobe chce Hlavné mesto vyhlásiť súťaž na pamätník ženského hnutia (Živeny), ktorý sa mal pravdepodobne nachádzať na námestí pri Pradiarni 1900. Tu ale prebieha boj o jeho pomenovanie po Živene, ktoré aj napriek pôvodnej podpore a škôlkárskych argumentoch proti zatiaľ neprešlo. Uzavretá je súťaž na Hrob neznámeho vojaka, kde sa presadil Marek Kvetán.
Kým verejný sektor si v podstate dotváraním verejného sektoru umením robí svoju prácu, u developerov ide o vítanú nadstavbu. Umelecké diela, vložené z iniciatívy súkromných investorov do verejného priestoru nových developmentov, boli doteraz skôr zriedkavé. Výnimkami sú azda Corwin, HB Reavis, YIT alebo spomínané artefakty v projektoch JTRE, inak boli ale uplynulé desaťročia na tieto veci chudobné. Zvlášť to platí v porovnaní s minulosťou, kedy bolo umelecké dotvorenie stavebných projektov povinnosťou.
Nové kvalitné umenie môže skutočne prispieť k zvýšeniu úrovne a atraktivity verejného priestoru v Bratislave. Príkladom môže byť Praha, ktorá si buduje svoj súčasný imidž aj za pomoci diel známeho provokatívneho umelca Davida Černého. Z jeho posledných realizácií možno spomenúť interaktívnu hlavu Franza Kafku, ktorá je umiestnená na námestíčku v dotyku s novým polyfunkčným komplexom Quadrio v centre mesta. Hoci má toto dielo len niekoľko rokov, už dnes patrí medzi populárne turistické atrakcie českej metropoly.
V niečo podobné pravdepodobne dúfa JTRE. V tejto chvíli je ešte predčasné tvrdiť, ako Octahedral zapôsobí na celkové vyznenie Eurovey, hoci jeho charakter a rozmery z neho môžu spraviť veľmi výrazný prvok. Dôležité zároveň je, že ide o skutočne súčasné a kvalitné umenie, nie o gýčové sošky, ktoré v uliciach, na námestiach a promenádach Bratislavy pribúdali donedávna.
Hlavné mesto tak azda v najbližších rokoch čaká prílev umeleckých intervencií na vysokej úrovni. Do verejného priestoru alebo do nových lokalít môžu pritiahnuť oveľa viac ľudí. Prezentácia Bratislavy zatiaľ zlyháva na vysvetlení, že okrem tradičného historického jadra, Hradu a možno Devína je tu toho na spoznávanie viac – napríklad úplne nové mesto východne od centra. Ak bude Octahedral úspešný, možno sa inšpiruje viac developerov. Komerčnému downtownu by pomohlo, keby bol – vďaka umeniu – o čosi menej komerčný.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre