Author photoAdrian Gubčo 24.06.2019 15:00

Eurovea II získa územné rozhodnutie. Kedy sa začne výstavba?

Pred niekoľkými dňami zaznela dôležitá správa: Okresný úrad rozhodol o zamietnutí odvolaní voči vydaniu územného rozhodnutia pre projekt Eurovea II. Tým pádom sa potvrdí jeho právoplatnosť a developer J&T Real Estate môže pokračovať v povoľovacom procese. Výstavba projektu, ktorého súčasťou je prvý slovenský mrakodrap, sa tak priblížila.

Zdroj: J&T Real Estate

Zdroj: J&T Real Estate

Pôvodné územné rozhodnutie (ÚR) bolo vydané ešte na konci novembra 2018, o niekoľko týždňov však mestská časť Bratislava – Staré Mesto, ktorá je stavebným úradom, rozhodnutie stiahla z doručovania účastníkom, čím obmedzila jeho právoplatnosť. Už onedlho, po konzultácii s developerom, doručovanie obnovila, no vo februári sa vykytol ďalší problém v podobe odvolaní zo strany štyroch účastníkov konania. O veci musel rozhodnúť Okresný úrad.

Výsledky rozhodnutia sú teraz známe. Podľa neho, odvolania voči správnosti vydania ÚR sú neodvôdnené. Voči rozhodnutiu sa odvolali občianske združenia NATALKA a Vlastníci bytov Eurovea, mestská časť Bratislava – Ružinov a občan Peter Herceg. Okresný úrad sa stotožnil so staršími stanoviskami Magistrátu alebo iných zložiek, ktoré potvrdili súlad projektu s Územným plánom Hl. mesta SR Bratislavy a splnenie podmienok pre vydanie ÚR.

JTRE tak získalo kľúčové povolenie pre projekt v plnom rozsahu, teda na bytové domy na nábreží, kancelárske objekty od Pribinovej, nákupné centrum a nakoniec aj mrakodrap Eurovea Tower s 46 podlažiami a výškou 160 (168) metrov. Ďalším krokom bude zisk stavebného povolenia.

Keďže povoľovanie bude rozložené na viacero konaní (kľúčová časť projektu sú stavby 01-06, je ich však rádovo viac), odvolať sa bude možné aj v stavebnom konaní a na Stavebnom úrade v mestskej časti Bratislava – Staré Mesto údajne dochádza k masívnym zdržaniam, bude aj toto otázka väčšieho počtu mesiacov. Či sa tak riadna výstavba projektu spustí ešte tento rok, nie je známe.

Každopádne, skôr či neskôr sa Eurovea II do realizácie dostane. Na pozemku už prebiehajú prípravné práce v podobe odstraňovania environmentálnej záťaže a výkopu stavebnej jamy, ktorá bude mať po plnom dokončení hĺbku 15 metrov. Ukončenie prípravných prác sa očakáva do konca roka, v ideálnom prípade priamo na ne nadviaže výstavba samotného komplexu, čo však nie je stále isté.

 

Eurovea II spoločne s celou zónou Eurovea City. Zdroj: J&T Real Estate

 

Eurovea II bude svojim rozsahom aj polohou jedným z najvýznamnejších projektov v Bratislave. Na strategicky dôležitý pozemok v kľúčovej časti nového centra mesta prinesie polyfunkčný mix bývania, kancelárií, obchodných prevádzok aj verejných priestranstiev, ktorý ďalej rozvinie koncept prvej fázy developmentu, ktorý patrí k najpopulárnejším v metropole.

V developmente by malo vzniknúť 485 bytov a apartmánov, z toho 389 v Eurovea Tower, 40-tisíc metrov štvorcových kancelárskych plôch a 25-tisíc metrov štvorcových obchodov. Nábrežná promenáda sa rozšíri o niekoľko stoviek metrov a zrevitalizovať a využiť by sa mali plochy pod Mostom Apollo, kde majú byť predovšetkým športoviská a zóna pre rekreáciu.

Projekt je však súčasťou širšieho konceptu Eurovea City, ktorý zahŕňa všetky realizácie aj zámery medzi nábrežím Dunaja a Landererovou ulicou, príp. Dostojevského radom. Po ich dobudovaní dôjde k masívnej koncentrácii obyvateľov (ktorých bude okolo 3-tisíc), zamestnancov (40-tisíc) aj návštevníkov (65-tisíc) v oblasti. Úspech tejto vízie tak závisí od vhodného riešenia dopravnej dostupnosti.

V tomto ohľade developer už dávnejšie predstavil víziu výstavby električkovej trate po Pribinovej a Košickej ulici, ktorá zónu prepojí so Starým mestom, Petržalkou a Ružinovom. Podľa jeho vlastných slov, dané vedenie trate sa ukazuje ako najvýhodnejšie a JTRE na vlastné náklady zhotoví projektovú dokumentáciu pre celú stavbu medzi Šafárikovým námestím po križovanie s Ružinovskou radiálou. Podľa kuloárnych informácií, táto dokumentácia je pred dokončením a čoskoro bude podaná na mesto.

Hlavné mesto sa zatiaľ nevyjadrilo, ktorú formu vedenia trate považuje za najvýhodnejšiu, jednotlivé alternatívy údajne preveruje. Každopádne, pri potenciálnej budúcej výstavbe trate, ktorá spojí historické centrum s autobusovou stanicou a štvrťou Nivy po Dunajskej a Mlynských nivách, je zrejmé, že vedenie po Pribinovej, kde bude zároveň najvyšší dopyt po električke, je najlepšie. Developer sa zaviazal, že na trať finančne prispeje. 

 

Riešenie verejných priestranstiev v Eurovea City, vrátane vedenia električkovej trate

 

Čo by malo trať, ale aj celú zónu Eurovea City oproti okoliu vymedziť, je kvalita verejných priestranstiev. Developer sa pre ich dizajn rozhodol osloviť medzinárodne uznávanú architektku Beth Galí a jej kanceláriu BB+GG, ktorá nevytvorí len návrh vonkajších plôch pre samotnú Euroveu, ale aj akýsi manuál tvorby verejných priestranstiev v celej zóne Eurovea City. Pribinova bude tvoriť srdce tohto konceptu a premení sa na akýsi bulvár a kompletnú ulicu.

Dosiaľ bolo publikovaného len málo aj k iným verejným priestranstvám, ktoré majú v procese rozvoja štvrte vzniknúť, viac svetla bolo odhaleného v rámci minulotýždňovej konferencie City Fórum 2019, kde predstaviteľ developera prezentoval už detailnejší pohľad na riešenie verejných priestranstiev v zóne. Novinkou je najmä riešenie nábrežného parku, z ktorého bude zabezpečený prístup na Most Apollo a ktorý bude pravdepodobne „scénickejší“, alebo podoba námestia pri vstupe do nákupného centra.

Nové vízie čiastočne odhaľujú aj riešenie verejných priestranstiev v iných častiach zóny, napríklad v okolí Ministerstva vnútra (kde by bol zánik ohavného povrchového parkoviska rozhodne pozitívom) alebo pred hotelom Sheraton, kde sa teraz parkuje mimoriadne nekultúrnym spôsobom. Ak developer pristúpi k týmto krokom, Eurovea City bude z hľadiska úrovne verejných priestranstiev na bratislavské pomery na veľmi dobrej úrovni.

 

Z parku na Most Apollo by mal byť zabezpečený prístup

 

Bratislava je tak už skutočne blízko k spusteniu výstavby prvého mrakodrapu. Hlavné mesto Slovenska sa tak pripojí k trendu, bežnému v mnohých svetových mestách, a to nielen v Ázii či Severnej a Južnej Amerike, ale aj vo vyspelých metropolách Európy. Kľúčové veľkomestá smerujú do výšky a maximalizujú efektivitu využitia pozemkov, čo je v ére klimatickej krízy nevyhnutný počin.

Panoráma mesta sa čoskoro zmení radikálnym spôsobom. Hoci už teraz nové výškové budovy menia tradičný pohľad na mesto, Eurovea Tower svojou výškou výrazne prekoná všetky ostatné veže. Aspoň čiastočne sa tak naruší pohľad na monolitickú stenu podobne vysokých budov, ktorá sa už stáva z vizuálneho hľadiska problémom.

Developer aj naďalej hovorí o roku 2022, kedy má byť druhá fáza Eurovey, vrátane Eurovea Tower, dokončená. Bratislava tak definitívne príde o svoj obraz nevýrazného mesta pri Dunaji, ktorý nahradí imidžom modernej a dynamickej metropoly s pohľadom upretým do budúcnosti.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube