V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.
Novootvorená časť diaľnice sa začína v mimoúrovňovej križovatke Rača, kde prechádza ponad cestu II/502 a železničnú trať, smerujúcu do Trnavy. V budúcnosti bude D4 pokračovať ďalej tunelom Karpaty a vyúsťovať pri Marianke, aby sa spojila s diaľnicou D2. Novootvorený úsek pokračuje popri Šúrskom kanáli a nateraz končí v križovatke Vajnory. Tam sa v mimoúrovňovom križovaní napája na cestu III/5021, ktorá spája Vajnory s predmestskou štvrťou Čierna Voda. Súčasťou tohto úseku je aj ekodukt.
V ďalšom kroku by mal byť sprevádzkovaný aj úsek medzi Vajnorami a križovatkou Ivanka – Západ. Tým vznikne súvislá diaľnica medzi Račou až Ketelcom, resp. križovatkou Bratislava – Juh, kde sa križuje s rýchlostnou cestou R7. Posledným neotvoreným úsekom ostane kľúčové premostenie Dunaja pomocou Lužného mosta. Čo sa týka R7, tu ešte chýba dokončiť a sprevádzkovať úsek medzi Ketelcom a Bajkalskou ulicou.
Dátum otvorenia chýbajúcich úsekov tzv. Nultého obchvatu ešte nie je známy. Z veľkej časti sú už stavebne dokončené, prebiehajú tu už skutočne len najdrobnejšie práce. Ich otvorenie je skôr otázkou administratívy. Predpokladá sa, že by to mohlo by ešte v priebehu tohto mesiaca, čo potvrdil aj minister dopravy Andrej Doležal. Týka sa to Lužného mosta a časti R7 až po križovatku so Slovnaftskou. Nedokončený bude kratučký, približne sedemstometrový úsek medzi križovatkou Prievoz a križovatkou Slovnaft, hoci dostavba súvisí najmä s križovatkou – úsek tak možno bude čiastočne sprístupnený.
Celá aktuálna časť projektu D4 a R7 – teda úseku D4 medzi Jarovcami a Račou a R7 medzi Bratislavou a Holicami – sa tak chýli k dokončeniu. S dobudovaním nových ciest sa očakáva masívne zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave aj jej okolí. V prípade vnútromestskej dopravy sa má predovšetkým odľahčiť enormne zaťažený Prístavný most, keďže sa predpokladá presun tranzitu na Lužný most a novú diaľnicu. Diaľnica by mala podľa plánov pomôcť aj zaťaženej Račianskej ulici alebo mestskej časti Vajnory, kadiaľ prúdia dochádzajúci z východných predmestí.
Má to však jeden zásadný háčik: chýbajúce spojenie diaľnic D1 a D4 kvôli zlyhaniu pri koordinácii projektu výstavby novej križovatky. D4 je totiž realizovaná konzorciom Združenie Obchvat Nula ako súčasť PPP projektu, kým križovatku mala pripraviť štátna Národná diaľničná spoločnosť. Zlá príprava, projektové zmeny aj záujmy miestnych aktérov a aktivistov však viedli k tomu, že cesty sa síce križujú, ale vybudovanie spojenia ešte niekoľko rokov potrvá – možno až päť rokov.
Ide o absurdnú situáciu, na ktorú začínajú teraz upozorňovať aj médiá. Objavilo sa aj náhradné riešenie, podľa ktorého bude možné využívať práve dokončovanú križovatku Triblavina východnejšie a pre spojenie D1 s D4 následne chodiť po tzv. Starej Seneckej ceste. Tá je však už dnes zaťažená a jej intenzívnejšie využívanie spôsobí problém na východnom vstupe do mesta a v obci Ivanka pri Dunaji. Medzičasom, NDS len teraz spúšťa súťaž na rozšírenie diaľnice D1 po Triblavinu, ktoré je pre prepojenie ciest nevyhnutné.
Faktom je, že plnohodnotné prepojenie diaľnice nebude dobudované ešte roky. Účinnosť projektu – ktorý je najdrahším infraštruktúrnym projektom v dejinách nezávislého Slovenska – tak bude zásadne narušená. Medzičasom, s ohľadom na fakt, že ide o PPP projekt, štát bude musieť koncesionárovi platiť splátky za výstavbu a správu diaľnice a rýchlostnej cesty. Po každej stránke tak ide o katastrofálne zlyhanie. Trpieť a platiť bude jedine široká verejnosť.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre