Dva brehy rieky s úplne odlišným charakterom. Na jednom z nich dochádza už roky k rozvoju, druhý je stále takmer nezastavaný a ponechaný napospas prírode. Toto nie je popsi situácie v Bratislave, hoci ide o celkom presné prirovnanie. V zahraničí sa tiež stretávajú s podobnou situáciou, pričom riešenie spočíva vo vzniku premostenia, ktoré reaguje na prostredie a je architektonickou ikonou.
Nábrežia sú jedny z najcennejších mestských priestorov. Keďže v uplynulých desaťročiach postupne dochádza k ústupu nákladnej lodnej dopravy a k premiestňovaniu priemyselných oblastí ďalej od neustále rozvíjajúcich sa západných miest, sa nejedna metropola musí s týmito vzácnymi priestormi vysporiadať nanovo. Ich budúcu podobu často určuje najmä snaha o oživenie prírodného charakteru prostredia. Nábrežné oblasti dokáže predurčiť k premene na vzácne verejné priestory, ktorých súčasťou sa stávajú luxusné bytové komplexy či nové kultúrne oblasti.
Okrem novej funkčnej náplne je dôležité aj prepájanie oboch brehov rieky, a to najmä pre peších a cyklistov. Projekty mostov či lávok totiž ešte viac zatraktívnia celú oblasť a podporia jej návštevnosť.
Vďaka tomu, že si čoraz viac miest uvedomuje významnú úlohu týchto stavieb nielen pre mobilitu, ale aj imidž územia, je dnes už pomerne bežné, že aj samotné premostenia sa vyznačujú vysokou architektonickou, konštrukčnou či dokonca ekologickou kvalitou. Rovnako tomu je aj v prípade mostu Ter, ktorý sa nachádza nad rovnomennou riekou v katalánskom meste Manlleu. Jedinečný projekt navrhlo lokálne architektonické štúdio Sau Taller d'arquitectura. Realizácia prebehla v roku 2021. Odvtedy most získal už niekoľko ocenení aj nominácií, čo svedčí o jeho vysokej kvalite a dlhodobom prínose.
Vo svojej podstate sa projekt snaží byť katalyzátorom rekreačných, športových aj vzdelávacích aktivít umiestnených v tesnej blízkosti riečneho koryta. „Návrh vychádza z presvedčenia, že ak do miest v okolí riek vrátime aktivity, zmažeme hranicu medzi riekou a mestom a tým obohatíme obe - mesto aj prírodnú krajinu. Zároveň podporíme ich údržbu aj pocit spolupatričnosti obyvateľov mesta s prírodou,” vysvetľujú svoj zámer architekti.
V okolí novovybudovaného mostu dochádza už niekoľko rokov k rozvoju verejného priestoru, kultúry aj športovísk, avšak len na tom brehu, ktorý susedí s mestom. Premostenie si tak dáva za cieľ pomáhať aj pri rozvoji druhého brehu. Ten je v súčasnosti takmer nezastavaný. Jednoduché premostenie sprístupnilo mestu Manlleu viac ako 30-tisíc metrov štvorcových voľnej plochy. Do budúcna chce mesto v tejto časti vybudovať najmä nové športoviská, ale ráta sa aj so zachovaním nedotknutej prírodnej krajiny a výstavbou edukačného centra, v ktorom sa návštevníci budú môcť oboznámiť s hodnotou existujúceho riečneho ekosystému.
Hlavná funkcia mostu však nie je to jediné, čo pri tomto projekte stojí za zmienku. Jedným z hlavných zámerov autorov projektu bolo navrhnúť takú konštrukciu, ktorá bude mať nízky vplyv na prírodné prostredie. Návrh obsahuje sériu betónových plošín, ktoré evokujú pocit toho, ako ľudia v minulosti prekračovali rieky - skákaním z jedného kameňa na druhý. Rozmiestnenie jednotlivých betónových prvkov zároveň vychádza z požiadaviek na dostatočnú priepustnosť vody v čase záplav.
Okrem toho sa pri prechode z jedného brehu na druhý chodec ocitne mimo komfortnej zóny mestského ekosystému a ničím nechránený si uvedomí silu rieky. „Hluk vody narážajúcej na steny, vlhkosť a zmena teploty, to všetko pomáha cítiť sa ponorený do riečneho ekosystému,” popisujú autori projektu. Betón a kov ako hlavné konštrukčné materiály boli vybrané aj z ďalšieho dôvodu - časom sa na nich podpíše sila prírody. Kovové konštrukcie stmavnú a na betónových stenách sa objavia štrbiny spôsobené narážaním vody aj kameňov v čase záplav.
Nový peší ťah, nachádzajúci sa v blízkosti menšieho španielskeho mesta, je príkladom úplne odlišného prístupu budovania prechodov cez rieky, na aký sme zvyknutí vo väčšine miest. Okrem toho, že spĺňa svoj primárny účel pomôcť rozvíjať potenciál oboch nábreží, obyvateľom mesta umožňuje aj vnímanie ich výnimočného prírodného charakteru. Rozvoj mesta tak ide ruka v ruke s podporou mestskej prírody.
Ide o príťažlivý koncept pre Bratislavu, kde k existujúcim šiestim mostom môže v budúcnosti pribudnúť ďalší, pričom bude promenádneho charakteru (hoci samozrejme v úplne inom rozsahu). Most medzi Euroveou a Novým Lidom má byť do istej miery symbolom prepojenia oboch brehov a veľkých ambicióznych projektov v tejto časti mesta. Nemôže tak ísť len o inžiniersku stavbu - musí ísť o výnimočné, až ikonické dielo, ktoré dosiahne minimálne podobný ohlas, ako most Ter.
(Sau Taller d'arquitectura, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac