Interiérový dizajn prevádzok vplýva na proces nakupovania aj celkový dojem, aký návštevník získa. Okrem toho, že je potrebné priestor prispôsobiť povahe produktov, musí byť funkčný a zároveň aj vizuálne pútavý, pretože reflektuje identitu značky a zosobňuje hodnoty, ktoré ju formujú. Priestory bratislavských predajní tak prezentujú nielen produkty či služby, ale unikátne interiéry a často aj podporujú obnovu historických budov, pričom zároveň rozprávajú príbehy svojich zakladateľov.
Predajňa dizajnových predmetov, doplnkov a umenia umiestnená v prízemí pôvodného mestského paláca na Laurinskej ulici adekvátne pracuje s historickou povahou priestoru nielen návrhom interiéru, ale aj svojim konceptom.
Zámerom Slávice je prinášať výber, možno povedať že až kurátorský, remeselných, umeleckých a dizajnových objektov. Cieli na predstavenie slovenských a českých produktov, ako sú plagáty, úžitkové keramiky, šperky ale aj módne doplnky od lokálnych dizajnérov a umelcov. Širokej ponuke obchodu tak bolo potrebné prispôsobiť aj priestory. Autorský dizajn, ktorého domovom je koncept Slávica, je umiestnený prevažne na preglejkovom nábytku vo svetlej farebnosti. Unikátnosť produktov, často vyrobených v limitovanom množstve, sa odráža aj v dizajne interiéru, ktorý okrem svojrázneho materiálu zariadenia pracuje s neutrálnou farebnosťou.
Architekti Andrej Olah a Katarína Labathová sa sústredili najmä na efektívne využitie priestoru, kedy využili dispozíciu na maximum. V prednej časti predajne sa nachádzajú policové systémy subtílnej konštrukcie, splývajúce s bielym základom steny a výstavné kubusy na šperky.
V zadnej časti je priestor pre oblečenie a jeho skúšanie, pričom zóne dominuje pútavý koberec so vzorom a strategicky umiestnený okrúhly stôl. Celkový koncept nenúteného, avšak sofistikovaného showroomu uzatvára priznaný strop s asymetricky visiacim osvetlením, kontrastujúcim s jemnou farebnou paletou a jednoduchým návrhom.
Minimalistická predajňa prírodnej kozmetiky na Klemensovej ulici potrebovala adekvátny priestor, odkazujúci na čisté zloženie ich produktov. To sa podarilo docieliť v návrhu od architektov zo štúdia em.works. Organickosť nachádzame v celom interiéry, ktorý sa zameriava nielen na asymetrické, nepravidelné nábytky na mieru, ale aj na prírodný vzhľad docielený zemitými, svetlými stierkami.
Tie definujú atmosféru priestoru a udávajú mu jasný tón. Puristicému konceptu predajne vhodne dominuje výrazný, centrálne umiestnený pult z liateho betónu. Zaujímavý tvar vrchnej dosky, ktorá sa jemne vinie v priestore, umožňuje nielen plynulý pohyb po interiéri, ale zároveň aj opticky odľahčuje hmotu ostrova.
Funkčné zariadenie predajne ďalej pozostáva už iba z úložiska v svetlom odtieni dreva, strategicky umiestneného na celej ploche steny oproti vstupu. Záves, ukrývajúci potrebné predmety, tak podporuje organické tvary interiéru a svojim riasením aj jeho dynamiku. Detailom, ktorý vhodne narúša jednoliatosť priestoru, sú čierne akcenty ako drezová batéria, či samotné produkty značky.
Konceptuálny obchod Rajon, podobne ako Slávica, popularizuje československý úžitkový dizajn. Orientuje sa na dizajnové predmety, ktoré však možno využívať v každodennom živote a tým sa snaží priblížiť umelecky hodnotné objekty dennej potreby širšej verejnosti.
„Nabádame dizajnérov načúvať potrebám ľudí, nebáť sa experimentovať a dolaďovať produkty do dokonalosti, kde korešponduje cena, kvalita, obal aj prezentácia, ale to najdôležitejšie, konfrontovať svoju tvorbu so svetovou špičkou,” opisuje význam Rajónu v kontexte slovenského a svetového dizajnu jeho zakladateľka, Zuzana Rattajová.
Formát predajne na Grösslingovej ulici, spájajúcej prezentáciu umelcov s dopytom verejnosti, si vyžadoval originálne priestory. Jednoducho koncipovaní interiértak necháva vyniknúť podstatu konceptu - dizajnérske výrobky. Fokálnym bodom interiéru je akcentová antracitová stena za pokladňou, s výraznou nástennou dekoráciou. Nábytok pozostáva z lineárnych konštrukcií v minimálnej hmote, opticky podporujúcich vzdušnosť priestoru s tradičnými vysokými stropmi.
Inak jednoduchý priestor, v ktorom vynikajú klenbové stropy, uzemňuje sivá podlaha a centrálne umiestnené prezentačné stoly. Biela farebnosť ustupuje výraznejšie ladeným dizajnérskym predmetom. Pôvodná predajňa, ktorá stojí svojim dizajnom taktiež za zmienku, vynikala kontrastným zázemím predajne. Jej zadná miestnosť bola flexibilne využiteľná nielen pre administratívu, ale aj konzultácie nakupujúcich. Steny a strop pokryté antracitovou farbou dramaticky zvýrazňoval obraz Lucie Tallovej, podporujúci premyslené detaily zariadenia.
Showroom a predajňa zameraná na módne odvetvie, SOM Store, predstavuje slow fashion koncept. Rovnako ako sú nadčasové ich produkty, aj priestor formuje dizajn vyhýbajúci sa trendom. Architekti z D.415 studia pracovali s vrstvením prvkov, počnúc materiálmi a ich štruktúrami, až po prekrývanie hmôt.
Citeľný je aj zásah Petra Gondu, ktorý má scénografické pozadie, keďže priestor formujú zóny evokujúce kulisy. Zásadným prvkom interiéru je kovová konštrukcia, rozmiestnená na stropoch priestoru. Umožňuje magneticky prichytiť vešiaky s oblečením a tým sa stáva multifunkčnou ale aj dizajnovou súčasťou predajne. Oblečenie, zavesené naprieč priestorom sa tak stáva súčasťou trasy zákazníka a zároveň vizuálne pútavým aspektom.
Koncept, nachádzajúci sa v OC Nivy, formuje kompozičné členenie pomocou diagonálnych panelov z kovových lamiel. Tie svojim výrazným vzhľadom dominujú až puristickému návrhu, pričom vytvárajú dramatický efekt, kedy je ich obsah viditeľný až počas pohybu po priestore. Okrem optickej hry je taktiež podstatný materiál, ktorý vďaka odleskom pôsobí dynamicky a vzdušne.
Linearita interiéru je zjavná nielen vzhľadom na nekompromisné zónovanie priestoru pomocou fixných panelov, ale aj ostrými blokmi nábytkov. Teplý béžový odtieň preglejky, použitej na všetky výstavné boxy aj sedenie, zjemňuje rázne vyznenie metalických častí predajne, podobne ako čalúnené sedacie taburety v podobnej farebnosti.
Jednoduché materiálové zloženie kompenzujú ostré línie nábytkových blokov aj chladné chrómové prvky, strategicky rozmiestnené tak, aby vytvárali optickú ilúziu.Stropné konštrukcie však svojou nenápadnou formou nechávajú vyniknúť tovar, nepôsobia teda násilným dojmom. Priestor získal unikátny charakter, ktorý pôsobí príťažlivo a sofistikovane, no zároveň ukazuje hravý spôsob, ako formovať interiér predajne zameranej na zážitok nakupujúceho.
Predajňa kníh BROT na Panenskej ulici nie je bežným kníhkupectvom, o čom svedčí aj jej interiér. Nielen umiestnenie v historickej budove v priamom centre Bratislavy, ale aj jeho ponuka, ktorá zameraná na unikátne knižné tituly, aj odbornú či esteticky hodnotnú literatúru ovplyvňuje charakter priestoru. Zásadný je aj otvorený výklad predajne, priamo komunikujúci s okolím aj pomocou lavice umiestnenej v popredí.
Architekti z ateliéru GRAU návrh koncipovali ako živý obchod s asymetrickými prvkami, podporujúcimi pohyb po predajni, zameraný na interaktivitu priestorov. Základ tvorí neutrálna biela, doplnená o farebné akcenty, reflektujúce rôznorodosť kníh.
Policové výstavné systémy na stenách poskytujú dostatok priestoru pre knihy, pričom tituly nájdeme aj na zaoblenom pulte, ktorý je spolu s pokladňou umiestnený po stranách obchodu. Zaujímavá je aj rôznorodosť materiálov, pričom pulty sú z metalického materiálu, ale aj z dreva, doplnené subtílnymi podnožkami a taburetmi zo svetlého dreva. Tie zároveň poukazujú na hravosť interiéru, keďže majú viacero tvarov.
Logické usporiadanie priestoru navodzuje príjemný dojem, vďaka čomu mohol návrh pracovať s asymetriou a výraznými farebnými aj tvarovými detailmi bez narušenia celkového zladenia. Jednoduchý, ale účinný prvok je pohyblivá stena za pokladňou, priečne oddeľujúca zázemie zamestnancov do diania v predajni. Pozostávajúc z hrubej textílie, odkazuje na organické línie použité v celom interiéri.
Kníhkupectvo, ako kreatívna predajňa, by malo mať inšpiratívne a motivujúce priestory podnecujúce záujem o literatúru. V tomto prípade interiér priamo reflektuje originalitu konceptu, pričom zároveň ukazuje na rozmanitosť svojím energickým rázom.
Malometrážny ateliér s kreatívnym potenciálom na Dunajskej ulici sa zameriava na kvetinové aranžmány netradičných foriem a podôb. Rešpektujúc organickosť prírodných materiálov, interiér kvetinárstva tvoria prevažne zaoblené nábytky.
Vzhľadom na obmedzené priestory, zariadenie predstavuje iba nevyhnutné solitéry, ako pult na tvorbu kytíc, policový systém pre nádoby s kvetmi a podstavce pre hotové výtvory. Interiér však obohacuje pastelová farebnosť a prepracované detaily samotných nábytkov.
Pult v tvare L formujú elementárne materiály, ako je drevo a kameň. Pracovná doska v sivých odtieňoch kontrastuje s lamelovým obkladom pultu, ktorý zároveň podporuje pohyblivý a originálny dojem z priestoru. Piedestáli na kytice kopírujú výraz pultu, pričom detaily nachádzame aj na policiach s kvetmi, ktoré sú perforované. Tento prvok má zároveň aj praktickú stránku.
Jemný charakter a mäkké línie zariadenia tak priamo reflektujú filozofiu konceptu orientovaného na prácu s prírodnými materiálmi a podporuje identitu značky, rovnako ľahko rozpoznateľný dizajn zameraný je estetické kvetinové inštalácie.
Priestory prevádzok a ich vizuál teda nie je len o predstavení značky a jej ponuky, ale aj o ukázaní kreativity a inovatívnosti práve skrz interiér. Ten vplýva nielen na zážitok z nakupovania, ale aj na budovanie urbánneho charakteru metropoly, ktorá sa vďaka originálnym priestorom približuje k svetovým trendom a zvyšujúcej sa úrovni obchodov a prevádzok.
(ArchInfo.sk, YIMBA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac