Adam Štěch, teoretik umenia, kurátor, novinár a fotograf sa dlhodobo venuje objavovaniu a dokumentovaniu architektonických diel modernizmu, brutalizmu a funkcionalizmu po celom svete. Prostredníctvom svojich fotografií, výstav a publikácií sa snaží priblížiť jedinečné detaily a hodnoty architektúry minulých ér a poukázať na ich hodnotu a význam v súčasnosti.
Adam Štěch svojou prácou dokazuje, že modernistická architektúra má aj v dnešnej dobe významné miesto. Jeho cieľom na profile OkoloArchitecture je nielen zdokumentovať čo najviac stavieb, ale aj prispieť k ich popularizácii a zachovaniu pre budúce generácie. Prostredníctvom svojich projektov, ako je archív modernistických stavieb či spolupráca na medzinárodných publikáciách, neustále šíri povedomie autentickej a komplexnej tvorbe. Jeho odhodlanie a nadšenie sú inšpiráciou pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o históriu, architektúru a dizajn.
Adam už počas dospievania vnímal svoj dlhodobý záujem o umenie, architektúru a dizajn. Neskôr študoval dejiny umenia na Univerzite Karlovej v Prahe, pričom si uvedomil, že sa chce zaoberať nielen ich štúdiom, ale aj organizovať výstavy a publikovať texty o architektúre a dizajne. „Od začiatku bolo pre mňa veľmi dôležité vidieť konkrétne stavby na vlastné oči. A tak som za nimi začal jazdiť. Fotografia bola pre mňa od začiatku absolútne prirodzeným spôsobom, ako moje predmety záujmu zachytiť,” vysvetľuje.
Samotnú úlohu fotografie pri zachovávaní a popularizácii modernistickej architektúry vníma Adam ako kľúčový prvok, pomocou ktorého dodáva textu vizuál. „V poslednej dobe sa vďaka sociálnym sieťam a množstvu podobne zameraných ľudí popularizácia architektúry 20. storočia veľmi rozšírila. Myslím si, že to pomáha verejnosti dozvedieť sa niečo nové a vnímať architektúru, ktorá bola v mnohých prípadoch, a niekedy stále je, považovaná za škaredú,” približuje fotograf.
Napriek tomu, že nie je profesionálnym fotografom, fotografia ako médium je pre Adama predovšetkým nástrojom na sprostredkovanie objektov, ktoré ho zaujímajú. Na architektúre moderny ho priťahuje najmä jej „idealizmus a zmysel pre detail, ale aj komplexnosť tvorivého myslenia”.
Fotografovanie budov bez ohľadu na ich veľkosť či stav prináša aj výzvy, pričom Adam fotí intuitívne a prispôsobuje sa procesu. „Preto sú pre mňa skôr výzvy, ktoré stavby chcem nafotiť, ako si na to nájsť čas a ako sa do týchto stavieb dostať. Najviac času trávim logistikou a organizáciou návštev domov,” popisuje.
Za náročnú na zachytenie považuje Adam napríklad stavbu od francúzskeho architekta Edmonda Laya, ktorý obdivoval koncept organickej architektúry Američana Franka Lloyda Wrighta. „Dom bol fantastický, ale bolo ťažké zachytiť jeho tmavé a v podstate stiesnené interiéry,” popsiuje a spomína, že takýchto prípadov zažil viacero.
Modernu v architektúre, podobne ako väčšinou architektonických štýlov, nie je možné jednoducho vymedziť, avšak možno priblížiť jej piliere. Vznikajúc na prelome 19. a 20. storočia, vyznačuje sa čistotou, funkčnosťou a jednoduchosťou. Odmietala ornamenty a využíva moderné materiály ako betón, oceľ a sklo, čo umožnilo vytvoriť otvorené priestory a nové dispozície. Typické sú ploché strechy, asymetrické kompozície, čisté línie a veľké presklené plochy, ktoré prepájajú interiér s exteriérom. Medzi vizionárov, ktorí modernu ovplyvnili v najväčšej miere, patrí Le Corbusier či Mies van der Rohe, zdôrazňujúci minimalizmus a praktickosť.
Nadšenec architektúry si vyberá svoje objekty a miesta, kam sa vydá vopred, keďže by rád spoznával architektúru naprieč svetom - momentálne Adam navštívil viac ako 50 krajín sveta, pričom ako sám tvrdí, veľa krajín ho ešte čaká.
Avšak existujú miesta, na ktoré sa rád vracia, a to najmä kvôli ich architektonickému dedičstvu. „Najradšej jazdím do Talianska, Francúzska, Belgicka alebo do Južnej Ameriky. Sú to regióny, ktoré ma najviac zaujímajú. Dá sa namietať, že moderná architektúra je všade rovnaká, no opak je pravdou. Jej rozmanitú podobu ovplyvňujú lokálne geografické špecifiká založené na mnohých faktoroch, ako je história, kultúra, klíma, geografia a tak ďalej,” dodáva Adam.
Neustále objavovanie subtílnych nuáns v objektoch v jednotlivých lokalitách považuje za vzrušujúcu časť svojej práce. Rôznorodosť kultúrnej identity v rámci architektúry vyniká vo výraznej miere.
Viacero ľudí vníma modernu ako chladnú či neosobnú, najmä v kontexte brutalizmu či socialistickej éry. Adam Štěch však nazerá na architektúru špecificky, najmä pretože vyjadruje určitý pohľad na svet, autenticky vychádzajúci z konkrétnej doby. „Aj keď je napríklad modernizmus či brutalizmus na prvý pohľad nepríťažlivý v rámci štandardných hľadísk chápania krásy, je dôležitou autentickou výpoveďou o tom, aký bol náš svet predtým. Aj preto je relevantnou súčasťou kultúry,” pripomína.
Medzi architektonické detaily, ktoré si Adam všíma pri modernistických stavbách a oceňuje ich, patria prvky, ktoré sa spájajú do celku a tvoria komplexný dizajn budov. „Zaujímajú ma dvere, zábradlia, svietidlá, krby alebo vstavaný nábytok. Sú neoddeliteľnou súčasťou architektúry a napriek tomu sú často opomínané. Dáva mi to možnosť aj v relatívne známych stavbách objaviť niečo nové a prekvapivé v týchto detailoch,” upresňuje, pričom to súvisí aj s Adamovým záujmom o dizajn, čím sa odlišuje od väčšiny historikov architektúry. Práve hranicu, kde sa obe oblasti stretávajú či dopĺňajú, obľubuje najviac.
Adaptovanie modernistickej architektúry na súčasné požiadavky či potreby je náročným procesom. Aj odborná verejnosť sa často rozchádza v názoroch či citlivom prístupe k nim. Pozitívne alebo negatívne vnímanie jej obnovy tak závisí od viacerých faktorov, ako je zachovanie historickej hodnoty stavby, prípadne hľadanie jej nového účelu. „Modernistická architektúra bola dimenzovaná na úplne iné technické aj životné štandardy. Preto sa musí v dnešnom svete hľadať aj nová náplň týchto stavieb tak, aby obstáli aj dnes,” pripomína Adam.
Podľa nadšenca architektúry však existuje viacero výnimočných príkladov rekonštrukcií, ktoré tieto objekty citlivo prinavrátili do súčasného života. V tomto kontexte spomína Winternitzovu vilu navrhnutú Loosom v Prahe, autenticky obnovenú do unikátnej podoby, alebo Volmanovu vilu v Čelákoviciach od architektov Jiřího Štursu a Karela Janů, z ktorej je taktiež kultúrna inštitúcia. „So svojim obsahom skvele pracujú a dokážu prilákať publikum,” dopĺňa, pričom sa považuje za zástancu čo najviac autentických rekonštrukcií.
Rozdiely v prístupe k zachovaniu modernistickej architektúry v krajinách sa líšia, niekde sa zachováva viac, inde menej. „Všade existujú nejaké problémy. S demoláciami veľmi kvalitných stavieb som sa bohužiaľ stretol takmer vo všetkých krajinách, vrátane tých kultúrne vyspelých ako Veľká Británia, Nórsko či Francúzsko. Je to realita, ktorá súvisí väčšinou s jednoduchým myslením, ktoré uprednostňuje finančný prospech pred kultúrnymi a historickými hodnotami,” zdieľa svoju skúsenosť.
Moderna ovplyvňuje súčasnú architektúru a dizajn, najmä v kontexte nových trendov, ktoré čerpajú z týchto štýlov a prinavracajú sa k viacerým prvkom doby. „Modernizmus bol idealistickým hnutím, ale zároveň veľmi estetickým. Páči sa mi jeho pozitívna a idealistická stránka. A preto si myslím, že stále inšpiruje aj súčasnú generáciu kreatívcov. Pred 20-timi rokmi, keď som začínal, sa tieto informácie dali nájsť iba v starých časopisoch a knihách,” pripomína Adam.
V súčasnosti sa však aj vďaka sociálnym sieťam stávajú príklady modernizmu viditeľnejšími a dosahujú na publikum globálne prostredníctvom internetu. „Aj preto sú modernistické referencie v súčasných projektoch pomerne časté,” dodáva.
Adam Štech vo svojom úsilí prinášať unikátne pohľady na ikonické stavby nepoľavuje a aj naďalej chce vzdelávať odborníkov aj laickú verejnosť. Medzi jeho ciele patrí vytvorenie rozsiahleho archívu, ktorý by sa stal východiskom pre kohokoľvek, kto by sa zaoberal históriou architektúry. „Na obrovskom množstve príkladov chcem ukázať na bohatstvo modernizmu vo všetkých jeho variáciách a žánroch. Všeobecne chcem zdokumentovať čo najviac budov, v čo najviac krajinách a vytvoriť databázu, ktorá by mohla slúžiť ako študijný a výskumný materiál pre študentov a odborníkov z praxe,” približuje svoj zámer.
V súčasnosti spolupracuje s kolegami v rámci svojho projektu OKOLO, Matějom Činčerom a Janom Klossom, na vreckovom sprievodcovi modernistickou architektúrou, s ktorým im pomáha aj americký web SightUnseen. „Bude to výber s 30-timi mestami po celom svete, každé s asi tuctom tipov súvisiacich s modernizmom vrátane hotelov, reštaurácií, barov, vždy pôjde o absolútne autentické miesta,” objasňuje výnimočný projekt, ktorý bude sprevádzaný Adamovými fotkami aj jeho textom.
Okrem množstva spomenutých projektov, sa nadšene venuje aj lokálnej pražskej moderne, ktorú dokumentuje spolu s architektom Janom Burešom v projekte @modernist_prague, pričom sa venujú aj komentovaným prehliadkam mesta.
Adam Štěch tak patrí k výnimočným osobnostiam, ktorých neúnavná snaha prináša dôsledné dokumentovanie historických pokladov minulých ér, uchovávajúcich tak nielen ich dobový výraz, ale aj zmeny, ktorými prešli. Svojimi zábermi mení často negatívne vnímanie modernistických stavieb a ukazuje ich prínos pre urbanizmus aj architektúru. Dáva vyniknúť množstvu objektov, ktoré si zaslúžia viac pozornosti.
(OkoloArchitecture, YIMBA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac