Author photoSimona Schreinerová 13.01.2025 15:42

Expanzia Medzí pokračuje. Penta Real Estate ukazuje budúcnosť spojenia Dúbravky a Karlovej Vsi

Projekt Medze developera Penta Real Estate odhaľuje čoraz viac detailov. Kým podoba severnej časti územia je už istý čas známa a teraz spoznala aj aktualizovanú verziu, postupne sa odhaľuje aj etapa v južnej časti, teda bližšie ku Karlovej Vsi. Na hranici Karlovej Vsi a Dúbravky tak pribudne ďalšia zástavba.

Zdroj: Penta Real Estate, Compass Architekti / EIA

Zdroj: Penta Real Estate, Compass Architekti / EIA

Polyfunkčný súbor Medze má vzniknúť v území medzi Dúbravkou a Karlovou Vsou, v lokalite Krčace.  Svojím priestorovo-dispozičným riešením je vnútorne členený na dve zóny – zóna Sever (bloky S1, S2, S3) a zóna Juh (bloky J1, J2, J3), ktoré budú realizované postupne v troch etapách. Developer už rozvíja etapy v severnej časti územia.

Časť Sever má súhlas mesta od jesene minulého roka, etapa Juh I získala kladné vyjadrenie v minulom roku. Severná časť pod oficiálnym názvom Polyfunkčný súbor Medze má zároveň posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) úspešne za sebou.

Projekt Medze má priniesť obytnú štvrť zeleného charakteru, tvorený rozvoľnenou zástavbou bytových domov osadených vo svahu. V rámci prvej severnej časti developmentu vznikne 23 objektov s dvomi až dvanástimi NP s prevažne rezidenčnou funkciou. V rámci prvej etapy majú vzniknúť štyri domy so siedmimi až jedenástimi nadzemnými podlažiami. Táto časť projektu by mala ísť do výstavby v roku 2026.

Galéria

  • Južná časť projektu Medze. Zdroj: Compass Architekti / EIA
  • Južná časť projektu Medze. Zdroj: Compass Architekti / EIA
  • Severná časť projektu. Zdroj: Penta Real Estate
  • Severná časť projektu. Zdroj: Penta Real Estate
  • Severná časť projektu. Zdroj: Penta Real Estate
  • Severná časť projektu. Zdroj: Penta Real Estate

Celkovo má v troch etapách prvej časti developmentu vzniknúť 820 bytov a apartmánov. Realizácia daného objemu bývania je však podmienená zmenou Územného plánu. Okrem bytov je naplánovaná aj materská škola, obchodné prevádzky a námestie s vodnými prvkami. Obyvatelia a návštevníci budú mať k dispozícii 1.246 parkovacích miest, pričom viac ako 90% stojísk má byť v podzemí.

Developer tvrdí, že celá zóna bude založená na pešom pohybe. Zverejnené vizualizácie ukazujú, že prostredím sa budú skutočne vinúť takéto chodníky, pričom budú prepájať domy, ihriská aj vybavenosť, umiestnenú najmä v spodných častiach projektu v susedstve ulice.

Autorom urbanistického aj architektonického riešenia je kancelária Pantograph. Ide o víťaza vyzvanej architektonickej súťaže. 

 

Severná časť projektu Medze. Zdroj: Penta Real Estate

 

Začiatkom roka bol zverejnený nový zámer Polyfunkčný súbor Krčace, ktorý je ďalšou etapou Medzí, avšak v južnej časti územia. Podľa dokumentácie pôjde o výstavbu piatich objektov. Vstupná, juhovýchodná časť územia, je určená pre občiansku vybavenosť, ktorú tvorí hotel. Ostatné objekty budú mať funkciu bytových domov, resp. bytových domov s občianskou vybavenosťou v podobe obchodov a služieb.

Bytový dom A aj C budú mať hmotu štyroch do seba zarezaných kvádrov pôdorysne umiestnených do tvaru písmena L. Objekty budú mať osem nadzemných podlaží (NP) a dve podzemné podlažia (NP). Podzemné podlažia budú využívané prevažne ako garáž doplnená o technické a skladové priestory. V domoch vzniknú jedno- až päťizbové byty, pričom byty s predzáhradkami budú v závislosti od morfológie upraveného terénu umiestnené na druhom PP až prvom NP v objekte A a prvom PP až druhom NP v dome C.

Bytové domy B a D budú obsahovať aj občiansku vybavenosť. Stavby majú byť tvorené piatimi do seba zapustenými hmotami, ktoré vytvoria kompaktnú štruktúru. Objekt B bude mať osem NP a D šesť NP, na ktorých sa navrhujú jedno- až päťizbové byty. Rezidencie s predzáhradkami v dome B budú podľa morfológie umiestnené na prvom až druhom NP. Občianska vybavenosť bude na prvom NP, pričom má byť orientovaná do vnútrobloku. Dom B bude disponovať dvoma PP s funkciou garáže.

Podzemné podlažia v objekte D budú tri. Na treťom PP sa majú nachádzať obchodné prevádzky, na druhom PP na západnej strane podzemné garáže, na východnej strane jedno až trojizbové byty. Na západnej strane na prvom NP vzniknú byty s predzáhradkami.

Poslednou stavbou bude objekt E, ktorého hlavnou funkciou bude hotelové ubytovanie. Objekt má byť tvorený piatimi hmotami obdĺžnikového pôdorysného tvaru usporiadaných líniovo vedľa seba. Hmoty budú dosahovať výšku od päť do osem NP.

Objekt je navrhovaný s troma PP, na najnižších dvoch vznikne garáž, na prvom NP budú umiestnené obchodné prevádzky, vstupné lobby a skladové a technické priestory. Prevládajúcou funkciou budú hotelové jednotky, na prvom NP aj s predzáhradkami orientovanými na západ.

 

Južná časť projektu Medze. Zdroj: Compass Architekti / EIA

 

Pokračovanie Medzí by malo celkovo priniesť 232 bytových jednotiek, z toho 28 jednoizbových, 115 dvojizbových a 57 trojizbových. Priestrannejších štvorizbových rezidencií bude 26 a najväčších päťizbových bude šesť. V hoteli bude 204 izieb, z toho 138 jednolôžkových a 56 dvojlôžkových, navyše vznikne aj 10 dvojlôžkových apartmánov.

Pre potreby bývania je navrhovaných v garáži 296 parkovacích miest, pre hotel 108. V exteriéri vzniknú ďalšie štyri stojiská. Odhadované náklady na realizáciu sú 50 miliónov eur. Termín začiatku výstavby je podľa EIA posledný kvartál 2026, trvať by mala dva roky. Začiatok prevádzky sa odhaduje na druhý štvrťrok 2029.

Južná časť Medzí sa bude nachádzať na ploche viac ako 18-tisíc metrov štvorcových. Podaniu dokumentácie EIA predchádzalo sceľovanie územia výkupom pozemkov. Developer na územie v roku 2022 organizoval vyzvaný urbanistický súťažný dialóg, víťazom ktorého sa stal ateliér Compass.

Investor ešte koncom minulého roka priblížil, že etapa ráta s pokračovaním rozvoja výstavby v danom území a poskytuje možnosti dopravného prepojenia aj s ďalšími etapami projektu Medze v severnej časti územia. Etapy má prepojiť aj chodník pre chodcov a cyklistov.

Penta má ambície začať s výstavbou masívneho projektu už v budúcom roku. Začať by sa malo v severnej časti, bližšie k Dúbravke. V pomerne krátkom čase tak môže vzniknúť nová kompaktná štvrť s bývaním, občianskou vybavenosťou a najmä vynikajúcou dostupnosťou verejnej dopravy. Spojenie Dúbravky a Karlovej Vsi novou zástavbou, ktoré bolo dlhodobo otázkou času, sa konečne sa môže stať realitou.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube