Author photoAdrian Gubčo 21.01.2025 13:47

Podobný projekt, iné výsledky. Košice rekonštruujú električkové depo, oproti Bratislave dramaticky meškajú

Modernizácia údržbových základní, ľudovo dep, sa aktuálne netýka len Bratislavy, ale aj Košíc. V metropole východu sa aktuálne realizuje prvá etapa, ktorá sa však na rozdiel od bratislavského projektu stretla s problémami. Realizácia mešká a jej cena sa oproti pôvodným odhadom zvyšuje.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Cena za prvú etapu Modernizácie údržbovej základne (MUZ) v Košiciach sa doposiaľ vyšplhala na 34,6 milióna eur bez DPH. Práce by mali byť po novom ukončené v treťom kvartáli tohto roka. Ako uviedla hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Vladimíra Bujňáková, v súčasnom období je v predčasnom užívaní časť odstavnej plochy pre električky.

Na základe výsledku verejného obstarávania mali stáť práce necelých 20,3 milióna eur bez DPH a hotové mali byť v novembri 2023. Doteraz bolo uzavretých 14 dodatkov k zmluve o dielo, najnovší je spred mesiaca.

Podľa DPMK je za zdražením MUZ navýšenie formou valorizácie cien, ku ktorému sa pristúpilo v súlade s metodickým pokynom Ministerstva dopravy SR, ako aj práce navyše. Financovanie projektu je zabezpečené z eurofondov, pričom spoluúčasť DPMK predstavuje päť percent. „Presné vyčíslenie bude stanovené až po ukončení projektu,“ uviedla Bujňáková.

Čo sa týka predĺženia lehoty prác, DPMK to zdôvodňuje nutnosťou úprav projektovej dokumentácie či vydania stavebných povolení z dôvodu zmeny stavby pred dokončením. Odvoláva sa aj na obmedzené dodávky stavebných materiálov v roku 2022.

„V súčasnom období je v predčasnom užívaní časť odstavnej plochy pre električky, takzvaný druhý záber. Taktiež prebieha konanie na špeciálnom stavebnom úrade na predčasné užívanie výjazdu električiek na Bardejovskú ulicu a časť novej haly na údržbu električiek,“ doplnila Bujňáková s tým, že stavebné práce prebiehajú za plnej prevádzky depa, čo vytvára zvýšenú náročnosť na koordináciu činností v rámci celého areálu.

Ako pripomenula, k MUZ sa pristúpilo z dôvodu, že električkové depo bolo postavené v 60. rokoch minulého storočia a bolo už technicky a morálne zastarané. V rámci rekonštrukcie areálu pribudlo zastrešenie časti odstavnej plochy pre električky a zároveň zmodernizovali koľajiská s výhybkami, rozšírili umývač pre električky a zrekonštruovali údržbárske priestory pre dennú údržbu električiek.

 

Modernizácia depa v bratislavskách Krasňanoch. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Medzičasom, v Bratislave sa realizuje v tomto prípade už tretia etapa modernizácie údržbovej základne, zameraná na Depo Krasňany. Postavené bolo na začiatku 70. rokov 20. storočia a za túto dobu neprešlo výraznejšou modernizáciou. Deponované tu boli staršie električky a 18 elektrobusov, údržba nových električiek nebola možná.

Dopravný podnik Bratislavy (DPB) rozbehol práce v priebehu roka 2023, dnes sú prakticky dokončené. K výrazným zmenám patrí  doplnenie koľaje v hale denného ošetrenia v linke pre umývanie električiek. Hala kontrolných prehliadok bola predĺžená smerom do súčasného átria a vybavená tromi stojiskami s dĺžkou min. 49 metrov a jedným o dĺžke 32,5 metrov. Krytá odstavná plocha haly č. 1 bola predĺžená so zámerom zvýšenia celkovej odstavnej kapacity zo súčasnej dĺžky 109,25 metrov na min. 120,20 metrov tak, aby na 12 koľajach bolo možné odstavovať viac električiek.

V halách určených pre električky sú navyše zväčšené výšky brán. Nová je aj umyváreň pre električky s čistiarňou odpadových vôd, rekonštrukciou prešli koľajové trate a trolejové vedenie. V hale opráv sú pripravené 3 pracoviská pre údržbu vozidlového parku DPB s dvomi prehliadkovými kanálmi dĺžky 21 metrov s prípravou pre kanálové zdvíhacie zariadenie. Haly získali aj mohutnú zelenú strechu.

Výška nenávratnej finančnej pôžičky dosiahla 59,95 miliónov eur. Odovzdanie stavby sa predpokladá vo februári 2025, oficiálne spustenie prevádzky nastane až po kolaudácii, ktorá príde o čosi neskôr. Realizácia sa predĺžila o tri mesiace, čo bolo dané zhoršeným stavom pôvodných konštrukcií, čo si vyžadovalo práce navyše.

V konečnom dôsledku je ale výsledok úplne iný ako v Košiciach. Druhé najväčšie mesto Slovenska výrazne mešká, hoci je pravda, že v Bratislave bola modernizácia realizovaná po odstavení prevádzky depa. V každom prípade, išlo o rozhodnutie Košíc, ktoré teraz musia niesť dôsledky.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube