Author photoAdrian Gubčo 28.04.2023 18:00

Jedinečná v celej Bratislave: Harmincovu obohatí architektonicky stvárnená zastávka

Poplatok za rozvoj vznikol ako užitočný nástroj, ktorý má mestu priniesť financie zo strany súkromných developerov. Samosprávy z neho majú financovať výstavbu a rozvoj verejných priestorov alebo infraštruktúry. Niektorí investori aj napriek tomu realizujú vlastné zlepšenia. Vďaka tomuto prístupu by už čoskoro mohol na Harmincovej ulici v Dúbravke vzniknúť pozoruhodný zastávkový prístrešok.

Zdroj: ITB Development

Zdroj: ITB Development

Harmincova si zaslúži pozornosť

Harmincova ulica je mimoriadne dôležitou komunikáciou pre mestskú časť Dúbravka a tisíce jej obyvateľov. Cesta spája hlavnú miestnu os Saratovskej ulice, kadiaľ vedie aj električka, s kľúčovými komunikáciami, smerujúcimi do centra Bratislavy. Každodenne ju využíva množstvo ľudí, či už motoristov, ale aj cestujúcich verejnou dopravou.

Z tohto dôvodu mesto pristúpilo k rozšíreniu donedávna úzkej, dvojpruhovej cesty. Projekt sa po dlhej príprave, spojenej s výkupom okolitých pozemkov, rozbehol v priebehu minulého roka. Dokončený by mal byť počas tohto, pričom sa predpokladá, že sa Harmincova rozšíri o buspruhy. Kým doteraz autobusy stáli v zápche s automobilmi, po novom hladko prejdú celou Harmincovou, čím sa dramaticky zlepší ich spoľahlivosť.

Treba však pripomenúť, že realizácia projektu by sa pravdepodobne nespustila ešte niekoľko rokov, keby v území nebol aktívny developer ITB Development. Známa firma tu práve napreduje s výstavbou svojej najvýznamnejšej schémy – Čerešne City. Vo viacerých etapách tu na mieste nevyužitej plochy postupne vzniká obytná štvrť pomerne veľkého rozsahu.

ITB Development v rámci prípravy na rozvoj územia zrealizoval rozsiahlu majetkovú prípravu, vyjednal a zrealizoval výkup pozemkov a následne ich odovzdal mestu. Magistrátu sa tak otvorila možnosť rozšíriť ulicu, kým investor takto zlepšil dostupnosť svojej lokality (a zároveň aj kvalitu života pre celú Dúbravku). Do budúcna predpokladá, že niektoré časti projektu – najmä najvýraznejšia etapa, nazvaná Čerešne Plaza - budú intenzívne navštevované aj obyvateľmi okolia.

Čerešne Plaza bude tvorená niekoľkými vežovými bytovými domami, zoskupenými okolo námestia. A ako vstupná brána do verejného priestoru, ale aj do celého developmentu, má z iniciatívy developera vzniknúť pozoruhodná a architektonicky stvárnená zastávka, charakteristická netradičným dizajnovým aj materiálovým riešením.

 

Čerešne Plaza. Zdroj: ITB Development

 

Zastávka – estetická aj technologická výzva

ITB Development je priamo spojené s architektonickou kanceláriou Architekti Šebo Lichý. Projekty firmy sú tak pravidelne spojené s testovaním rozličným netradičných konceptov, ideí alebo prvkov. V prípade Čerešní sa autori pomerne úspešne pokúsili o renesanciu tradičných dvorov, čo má teraz potvrdiť práve dokončená druhá etapa Čerešne Lake.

Ateliér dlhodobo spolupracuje so skúseným architektom Imrichom Vaškom, profesorom na pražskom UMPRUM-e, ktorý sa venuje práve inovatívnym prístupom k architektonickej tvorbe Profesor Vaško so svojimi študentami, ale aj architektmi z platformy Collarch, pripravil koncept unikátnej zastávky. Podľa autorov by nešlo len o obyčajný priestor na čakanie, ale v podstate aj o umelecké dielo.

Potvrdzuje to aj architekt Shota Tsikoliya, jeden z partnerov v platforme Collarch. „Zastávka MHD je projekt vo verejnom priestore a pre verejnosť, čo je pre architektov vždy výzva a príležitosť,“ vysvetľuje, prečo bolo zadanie pre autorov lákavé. Dôležitá bola aj ochota investora oceniť nové a netradičné prístupy k tvorbe. „V tomto konkrétnom prípade tu bola možnosť pracovať so „state-of-the-art“ technologickým riešením a integrovať zelené prvky do architektúry, čo nás oslovilo najviac,“ vysvetľuje Tsikoliya.

Napokon, je tu aj prínos hľadiska kvality životného prostredia. „Široký betónový stĺp so zapustenou informačnou vitrínou bude zároveň mrazuvzdorným kvetináčom pre strom vyrastajúci na streche autobusovej zastávky,“ dodáva Tsikolya. Nejde ale o jediné ekologické riešenie, spojené s navrhovaným konceptom zastávky.

 

Nová zastávka vytvorí nástup do projektu. Zdroj: ITB Development

 

Technológia a materiál budúcnosti?

Architekti využili novú technológie 3D tlače z betónu. Zatiaľ len zriedka používané riešenie má viacero výhod. „Dovoľuje vytvárať komplexnú geometriu bez použitia debnenia a zároveň optimalizovať tvar štruktúry a minimalizovať množstvo použitého materiálu z hľadiska statických a iných požiadaviek. Spolu s integráciou zelene je to krok smerom k environmentálne zodpovednému prístupu k architektúre verejného priestoru,“ zdôvodňuje Tsikoliya.

Dôležitá je aj vizuálna stránka. Autori preto k spolupráci prizvali významného medzinárodného vizuálneho aktivistu Federica Diaza, ktorý založil firmu So Concrete. Táto spoločnosť má bohaté skúsenosti s tvorbou zadaní z betónu a reaguje na problém, kedy je architektúra mnohých stavieb obmedzovaná štandardizovanými prvkami. Betón pritom považuje za vynikajúci materiál, zvlášť pri využití nových postupov a technológií.

Diaza nebolo potrebné dlho presviedčať, aby opäť ukázal potenciál 3D tlače z betónu. „Nám bolo sympatické, že do toho idete nekompromisne. A preto sme sa rozhodli ísť do tejto spolupráce - nakoľko akékoľvek borenie priemernosti je nám blízke, a to máme obe firmy spoločné,“ hovorí o kooperácii na tvorbe zastávky.

Kým v štúdiu Collarch pripravili veľmi podrobný dizajn, realizácia zastávky už bude práve „v rukách“ pražskej firmy So Concrete. Technológia, ktorou bude zástavka vytvorená, je založená na troch pilieroch - topologickej optimalizácii, využití ultra-vysokohodnotného betónu (UHPC) a robotickej 3D tlači. „Naším cieľom je vyrobiť konštrukciu dostatočne pevnú pri použití čo najmenšieho množstva materiálov, tým znížiť náklady a dosiahnuť maximálny výkon, ako aj zabrániť tvorbe odpadu, a to až v rozsahu 70 %. Zároveň sú takto vytvorené štruktúry inšpirované prírodou, napodobňujú účinnosť prírodou overených riešení v jemných objektoch rôznych tvarov,“ vysvetľuje proces tvorby Diaz.

So Concrete vytvoria funkčný koncept, ktorý sa v podobe fragmentov vyprodukuje v Prahe a prevezie do Bratislavy. Unikátnu technológiu v súčasnosti v Česku ani na Slovensku nikto iný neponúka.

Už čoskoro by tak mohla rozšírenú a kvalitnejšiu Harmincovu doplniť atraktívna, no pritom inovatívna a ekologická zastávka. Pôjde nielen o výraznú vstupnú bránu do súkromného projektu, ale aj o prvok, ktorý vo všeobecnosti obohatí verejný priestor jednej z väčších bratislavských mestských častí.

 

Architektonicky stvárnená zastávka má byť výrazná aj po zotmení. Zdroj: ITB Development

 

Väčší prínos, ako sa zdá

ITB Development má tradíciu vo využívaní a testovaní rozličných netradičných či inovatívnych nápadov, pričom ide o vlastnú iniciatívu. Týka sa to aj tejto zastávky, ktorej vybudovanie nevyplýva z požiadaviek mesta a nebude realizovaná ani z financií, uhradených v rámci poplatku za rozvoj. Jej vznik napomáha nielen k zmene vizuálu územia, ale aj k rozvoju poznania aj diskusie na poli umenia, architektúry aj developmentu.

Prínos tejto intervencie je tak omnoho rozsiahlejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Nová zastávka nebude len akousi kuriozitou. Pôjde o dizajnové, umelecké aj technologické dielo, ktoré o krok posúva možnosti stavebníctva aj architektonickej tvorby do budúcna. Za jedným prvkom v priestore mesta sa skrýva zložitejší príbeh aj odvaha investora pristúpiť k jeho realizácii. Pre mesto tak ide o nenápadný, no predsa len dôležitý projekt, ktorý zvýši jeho úroveň viac ako obyčajné štandardizované riešenie.

 

Článok vznikol v spolupráci s ITB Development. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: ITB Development
  • Zdroj: ITB Development
  • Zdroj: ITB Development
  • Zdroj: ITB Development

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube