Penta Real Estate čoskoro rozbehne výstavbu tretej etapy rezidenčnej časti projektu Bory. V priestore v blízkosti prvej, už dokončenej etapy, rozostavanej nemocnice Svet zdravia a nákupného centra Bory Mall vznikne osem nových bytových domov. Developer pokračuje v napĺňaní vízie postupného rastu zóny, z ktorej vznikne ďalšia bratislavská štvrť.
Najnovší prírastok do rastúcej zóny vznikne v strategicky výhodnej polohe, v dotyku s kľúčovými časťami Borov a v blízkosti v budúcnosti uvažovanej električkovej trate. Plocha je dnes prázdna a čaká na zástavbu. Práce sa majú rozbehnúť už v prvom kvartáli roku 2020.
Penta plánuje vybudovať osem bytových domov, z toho šesť 4- až 5-podlažných chodbových objektov a dva 6-podlažné sekciové domy. Štruktúra pripomína prvú etapu, pôjde teda o riadkovú zástavbu, kde medzi jednotlivými budovami vznikne parkovo upravená líniová plocha. Tá bude doplnená detskými či fitness prvkami, doprava bude riešená po obvode sektoru.
Vzniknúť by tu malo 357 1- až 4-izbových bytov, pričom developer už rozbieha registráciu záujemcov o bývanie. Penta predpokladá, že vďaka cene, štartujúcej na 2.340 eurách za meter štvorcový, osloví najmä mladších ľudí, hľadajúcich „cenovo dostupné bývanie“. Súčasťou štvrtej etapy projektu sú aj rozsiahle parkovacie kapacity, negatívom je, že sa nachádzajú prevažne na povrchu. Na teréne bude 320 miest, v podzemí 168.
Architektúru projektu majú na starosti, tak ako v prípade druhej či piatej fázy, architekti z kancelárie Vallo Sadovsky Architects. Domy tak vyzerajú decentne a budú vzdialene pripomínať podarený projekt Pri Mýte, na ktorom VSA taktiež participovalo. Pozitívne hodnotím najmä osadenie tieniacich paravánov a zriadenie loggií namiesto balkónov, čo je v ére klimatických zmien posun správnym smerom.
Dokončenie súboru možno v prípade vydania povolení v adekvátnom čase – projekt má dnes podľa developera územné rozhodnutie a čaká sa na vydanie stavebného povolenia – očakávať v priebehu roka 2022.
Penta Real Estate postupuje v realizácii štvrte, ktorá začne lokálne získavať už relatívne ucelenú podobu. Ako prvá bola vybudovaná dopravná infraštruktúra a občianska vybavenosť v podobe nákupného centra, ďalšia má vznikať s postupným rozvojom územia. Developer dnes vníma túto dostupnosť služieb ako jednu z hlavných výhod projektu.
„...Doslova na skok budú mať obyvatelia k dispozícii potraviny, kino, fitness centrum, plavecký bazén, obchodné prevádzky či cyklotrasu. Výhodou je určite aj škôlka v pešej dostupnosti, ktorá bude prvou verejnou materskou škôlkou v Bratislave postavenou súkromným investorom,“ hovorí Juraj Nevolník, výkonný riaditeľ Penta Real Estate Slovensko.
Hoci je skutočne pravdou, že začať rozvojom vybavenosti je v prípade slovenských greenfield developmentov skôr netradičné, developer v tomto prípade stavil na nákupné centrum, ktoré z dlhodobého hľadiska situáciu v území skôr zhorší – za predpokladu, že cieľom je vybudovať kvalitnú novú mestskú štvrť a nie len obyčajné sídlisko, kde sú byty a obyvatelia číslami.
Zatiaľ sa totiž nemožno ubrániť dojmu, že Bory sú skôr ledabolým nakopením hmôt v závislosti od súčasných komerčných požiadaviek investora, ktorý musí dodávať nové byty na trh. Rozvoľnená antimestská štruktúra, kde chýba jasný náznak ulice, resp. uličnej fronty, absencia vybavenosti v parteri či obrovské plochy povrchových parkovísk sú príkladmi prežitých konceptov, ktoré už v 21. storočí nemajú miesto.
Po vybudovaní zatiaľ ohlásených etáp sa predmetom aktivít developera stane plocha severne od prvej časti developmentu, kde existujúce podmienky v území – Územný plán a plánované zámery vybudovania hlavných tried v severo-južnom aj západo-východnom smere (predĺženie Eisnerovej ulice) s električkami – vytvárajú podmienky pre vznik ucelenej mestskej štvrte. Nutnosťou je však vrátiť sa k princípom kvalitného mestského urbanizmu.
Nová mestská štvrť by nemala byť založená na automobilovej doprave, čo nezmení ani nová autobusová linka, ktorá sa do Borov aktuálne predĺžila, prípadne niekoľko rekreačných cyklotrás, ktoré sú navyše neprepojené s inými časťami mesta. Občianska vybavenosť by nemala byť saturovaná nákupným centrom a plochy, ktoré sú dnes využívané ako povrchové parkoviská, by bolo lepšie využiť inak – ideálne v prospech hustejšej blokovej zástavby so zelenými dvormi spoločne s vytvorením potenciálu pre centrálny verejný priestor, ktorý bude miestom stretávania sa lokálnej komunity.
Možnosti ešte stále ostávajú otvorené. V dohľadnej dobe by mohol byť vybudovaný Terminál integrovanej osobnej prepravy Bory, ktorý zásadne zmení situáciu v oblasti dopravnej dostupnosti, zvlášť ak bude spojený s predĺženou električkovou traťou. Mestská časť Devínska Nová Ves sa aktivizuje v otázke predĺženia Eisnerovej ulice a na Hlavnom meste rastie záujem o nové urbanistické koncepty. Bory majú ideálne podmienky pre to, aby sa ešte stali doboru mestskou štvrťou.
Profitoval by z toho aj developer, napriek trhovej situácii, v ktorej sa (dnes) predá prakticky všetko. Netreba však zabúdať, že v Bratislave rastú alebo budú rásť hneď tri ďalšie veľké štvrte (Slnečnice, Nesto a Nové Vajnory) a niekoľko menších (Nový Ružinov, Ovocné sady) s lepšou dostupnosťou aj (pravdepodobne) vybavenosťou. Čo bude v takom prípade konkurenčnou výhodou Borov?
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre