Author photoSimona Schreinerová 10.02.2025 12:00

Veľkomestský bulvár zostáva snom. Štefánikova je zanedbaná, premena na ukážkovú triedu je vzdialená

Štefánikova ulica je jednou z bratislavských ulíc, ktoré sa najviac približujú k mestským bulvárom. Kým zástavba pozdĺž ulice sa pomaly zlepšuje, samotná ulica zostáva zanedbaná. Významná spojnica centra mesta s Hlavnou stanicou má pritom veľký potenciál stať sa atraktívnou mestskou triedou.

Ilustračné zábery. Zdroj: Google Maps, ITB Development

Ilustračné zábery. Zdroj: Google Maps, ITB Development

Mestská trieda, príp. mestský bulvár, je významná mestská dopravná a urbanistická komunikácia. Nejde iba o dopravný priestor, ale zahŕňa aj občiansku vybavenosť či verejné priestory. Bulvár by teda nemal byť len o tranzitnej funkcii, ale mal by mať aj kultúrnu či estetickú hodnotu.

V Bratislave sa historicky k tejto definícii azda najviac približuje Štefánikova ulica. Pôvodne išlo o cestu, smerujúcu na sever a severozápad k Lamačskej bráne. Po vybudovaní Hlavnej stanice sa premenila na elegantnú ulicu. Lemovali ju veľkomestské domy, paláce a dopĺňala ju i električková trať, smerujúca z centra mesta k železničnej stanici. V 80-tych rokoch 20. storočia sa z nej stala rušná a vyťažená dopravná tepna.

Dopravný význam Štefánikovej sa posilnil po dokončení Staromestskej ulice aj odstránení električkovej trate. V súčasnosti sa Štefánikova využíva najmä ako tranzitná ulica. Postupne stratila svoj mondénny charakter a dnes je až príliš rušná. Kým dopravný význam je neodškriepiteľný, pre peších či cyklistov rozhodne nejde o najpríjemnejšie miesto.  

Magistrát si to podľa vlastných slov uvedomuje. „Radi by sme upravili dopravný priestor ulice. Avšak aj vzhľadom na to, že celá ulica je lemovaná staršou výsadbou stromov, považujeme za potrebné a vhodné, aby prácam na vozovke predchádzalo odborné posúdenie drevín a návrh na potrebnú úpravu výsadbových priestorov stromov, aby prípadná oprava komunikácie zohľadňovala už aj tieto skutočnosti,“ uviedol Peter Bubla, hovorca Magistrátu.

V najbližšom období sa tak nedá očakávať významnejšie zlepšenie. Pred niekoľkými rokmi sa síce zriadili bus pruhy a bezbariérová úprava a osvetlenie priechodov pre chodcov, avšak pre spríjemnenie rušnej ulice to nie je dosť. Vzhľadom na jej stav nie je prekvapivé, že sa už niekoľko rokov objavujú rôzne idey pre riešenie dopravného priestoru.

 

Vízia pre Štefánikovu. Zdroj: ITB Development

 

V roku 2012 sa na fóre nadšencov verejnej dopravy iMHD.sk objavila vízia dopravného aktivistu Erika Žiaka. Išlo o detailnú štúdiu preriešenia územia medzi Hlavnou stanicou a Hurbanovym námestím, pričom navrhoval obnovu električkovej dopravy na Štefánikovej.

O niekoľko rokov prišla ďalšia, tentokrát od spoločnosť ITB Development. Štúdia Bulvár Štefánikova navrhovala zmenu uličného profilu tak, aby sa rozšíril priestor pre chodcov a vytvoril dedikovaný priestor pre verejnú dopravu, vrátane teoretickej električkovej trate.

Napokon sa v roku 2023 objavila petícia, ktorá žiadala zrušenie jedného pruhu v smere od Hlavnej stanice, vytvorenie väčšieho priestoru pre chodcov a cyklistov a zníženie povolenej rýchlosti na 40 kilometrov za hodinu. Zatiaľ žiadna so spomínaných vízii či návrhov nebola ďalej rozvíjaná ani zrealizovaná.

Zmena režimu na Štefánikovej by v konečnom dôsledku mohla mať výraznejší dosah na dopravu v Bratislave, preto je potrebné akékoľvek zásahy zvážiť na základe odborných štúdií. Samozrejme, významnejšie úpravy sú aj otázkou financií, ktoré sa samosprávam hľadajú čoraz ťažšie.  

Potenciál stať sa živým mestským bulvárom má aj Šancová ulici, no v súčasnosti má k tejto vízii podobne ďaleko ako Štefánikova. Výraznejšia premena verejného priestoru závisí od kľúčových investícií do dopravných stavieb v iných častiach mesta, pričom prioritou je najmä tzv. Severná tangenta. Pre vytlačenie individuálnej automobilovej dopravy je to však nevyhnutné.

Severná tangenta prvý mestský okruh vysunie na úroveň Bajkalskej, Jarošovej, Pionierskej, Pražskej, diaľnice D2 v Mlynskej doline a Einsteinovej. Ide o finančne náročný projekt s rozpočtom minimálne 100 miliónov eur. Samotné mesto ho teda bez štátnej alebo európskej podpory nie je schopné zrealizovať.

 

Návrh bulváru Mlynské nivy v sektore A. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

 

Problém Štefánikovej či Šancovej nie je ojedinelý. V Hlavnom meste je viacero ulíc, ktoré sú rušnými dopravnými tepnami a potrebovali by transformáciu. Patria k nim Vajnorská, Košická, Záhradnícka, Karadžičova, Račianska alebo Trnavská cesta.

Vzorový mestský bulvár medzitým vzniká v inej lokalite – na ulici Mlynské nivy. Územie sa už niekoľko rokov mení z industriálnej zóny na súčasnú mestskú štvrť. Metropolitný inštitút Bratislavy tu naprojektoval ukážkový bulvár s električkovou traťou.

Široká ulica má podľa predstáv urbanistov, ktorí navrhli Mestskú urbanistickú štúdiu Mlynské nivy, prejsť radikálnou prestavbou. Okrem električky bude mať ulica aj hlavnú mestskú cyklotrasu a bohaté zastúpenie zelene. Komunikácia bude v centre pozornosti ešte minimálne niekoľko rokov a výsledkom môže byť naozaj ukážková mestská trieda, prechádzajúca vznikajúcim downtownom.

Premena rušných ciest na mestské triedy s kvalitnými verejnými priestormi, zeleňou, cyklistickými trasami a chodníkmi pre peších si vyžadujú zásadnejšie zásahy a vytláčanie individuálnej automobilovej dopravy. Ide však o prirodzenú, aj keď neľahkú, súčasť rozvoja každého väčšieho mesta, ktoré má ambície pôsobiť ako európske veľkomesto. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube