Staré Mesto je najhistorickejšou, najkrajšou a najreprezentatívnejšou časťou Bratislavy, ktorá je v centre pozornosti návštevníkov aj miestom koncentrácie úradov. Napriek viacerým nedávnym zlepšeniam je stav verejného priestoru naďalej nedostatočný. Miestna samospráva preto pripravuje viaceré projekty, ktoré to majú zmeniť. Bojuje však s nedostatkom financií.
Hoci z pohľadu zahraničných turistov je historické centrum Bratislavy tvorené najmä pôvodným stredovekým jadrom, ktoré má formu pešej zóny, Staré Mesto má viacero príťažlivých štvrtí, hodných záujmu. Jedným z dôvodov, prečo zostávajú prehliadané, je aj stav verejného priestoru. Návštevníci necítia, že by išlo o oblasť, ktorá by ich natoľko vítala.
Jednou z lokalít, ktorá má obrovský a dosiaľ nevyužitý potenciál, je Evanjelická štvrť. Ide o priestor, vymedzený Palisádami, Hodžovým námestím, Staromestskou a Zámockou. Zachovala sa tu takmer kompletná zástavba zo 17-19. storočia vrátane viacerých mimoriadne vzácnych pamiatok. Srdcom územia je Panenská ulica, kde sa aj dnes nachádza väčšie množstvo podnikov a prevádzok.
Mestská časť má toto územie v hľadáčiku už dlhšie. Ešte v predminulom volebnom období sa začala príprava Manuálu tvorby verejných priestranstiev pre Panenskú a okolie. Zóna Panenská je vymedzená trochu užšie ako Evanjelická štvrť – namiesto Zámockej siaha len po Zochovu – stále je však unikátna tým, že má spracovaný vlastný manuál, podľa ktorého sa má postupne revitalizovať. Po rozsiahlej participácii a dlhšej príprave ju spracoval Ateliér Urban.
Dosiaľ bola však zrealizovaná úprava len jedného verejného priestoru – čiastočne sa zrekonštruovala Konventná ulica. Opravený bol úsek medzi bývalou kaviarňou Astoria (ktorá sa aktuálne obnovuje) a približne po križovatku s Lýcejnou. Priestor bol predláždený kamennou dlažbou, zlepšili sa podmienky pre chodcov a odstránené bolo parkovanie spred budovy Starého lýcea. Plochy dnes pôsobia kultivovane a príťažlivo.
Podľa pôvodných plánov chcela samospráva každý rok obnoviť inú ulicu. Ako druhá sa mala opraviť Štetinova ulica, následne Panenská samotná. O niekoľko rokov mala byť takto zrevitalizovaná celá štvrť. Súdiac podľa kvality prvej etapy, táto časť mesta by sa premenila na skutočnú perlu Bratislavy.
Staré Mesto však túto víziu prehodnotilo. „Pokračujeme Lýcejnou,“ avizuje starosta mestskej časti Matej Vagač. „Máme schválený rozpočet na Lýcejnú a hľadáme ideálnu formu. Ide o najhistorickejšiu zachovanú časť zóny,“ tvrdí. Faktom je, že ulička má dnes takmer rovnakú podobu, ako pred vyše storočím.
Hoci je relatívne krátka a úzka, pôjde o náročný projekt. „V prednej časti treba určite vymeniť všetky nájazdy. Určite to ale plánujeme ešte tento rok zrealizovať,“ avizuje starosta. Okrem toho by počas tohto roka malo dôjsť ešte k lokálnej zmene na Panenskej. „Tým, že sa bude otvárať Základná umelecká škola, ideme predláždiť chodník pred ňou, aby to získalo ucelený charakter. Ide asi o 200-tisíc eur,“ dopĺňa. Štetinova podľa starostu aktuálne v pláne nie je.
Významnú zmenu by však mala priniesť zmena organizácie dopravy v celej zóne. V dohľadnej dobe sa tu budú prekresľovať parkovacie miesta, čo súvisí s minulý rok zavedenou parkovacou politikou. „Z tohto dôvodu sa budú robiť vysunuté nárožia kvôli bezpečnosti. Investovať tak budeme na križovatke Kozia – Panenská, kde potrebujeme upratať bezpečnostnú situáciu,“ popisuje Vagač. V tomto momente sa na danom mieste možno zriadia parklety, neskôr by ale malo dôjsť aj na stavebnú úpravu.
Nový projekt organizácie dopravy prinesie viac zmien. Na Zochovej sa napríklad uvoľní chodník pre peších v úseku medzi Podjavorinskej a Pilárikovou, na Panenskej zanikne parkovanie na južnej strane ulice, na Zochovej medzi Podjavorinskej a Palisádami či na Kozej medzi Konventnou a Panenskou sa zas otočí smer jazdy. Vytlačiť sa tak má tranzit z vnútorných ulíc.
Mestská časť takto získa citeľne lepší verejný priestor takpovediac za pomoci farby. Stavebné úpravy Panenskej v zmysle manuálu sú totiž ešte s ohľadom na financie vzdialené. „Či to dáme do rozpočtu na rok 2025, neviem povedať,“ priznáva M. Vagač. „Cena bude násobne vyššia ako pri Lýcejnej. Bude to predmetom jednania v o rozpočte v novembri alebo decembri, pričom súhlasiť musia aj poslanci. Sú aj iné ulice, ktoré nás veľmi trápia.“
Z miestam, kde príde k zásahom, starosta menuje Žižkovu západne od tunela, pričom ide až o 960 metrov dlhý úsek – týka sa však len povrchu cesty a nie aj chodníkov. Rekonštrukciu povrchov medzi Zuckermandlom a Vydricou nemá mestská časť „ani v hľadáčiku“. Menšia stavebná úprava sa pripravuje na Cukrovej pred modlitebňou Cirkvi bratskej, aby tu bol krajší nástupný priestor.
Inak už Staré Mesto nemá také ambície v oblasti rozvoja verejných priestorov. „Nový manuál ako na Panenskej sa nekreslí nikde,“ potvrdzuje Vagač. Na druhej strane to ale neznamená, že sa nebudú robiť zlepšenia v rámci možností.
„Tým, že sa kreslí plán organizácie dopravy v okolí Modrého kostolíka, existuje veľký plán s úpravou Grösslingovej medzi Bezručovou a Klemensovou. Chceme, aby sa táto časť upravila a verejný priestor dostal iný ráz ako je len parkovanie áut,“ popisuje starosta, odkazujúc na podujatia, počas ktorých bol v minulosti tento úsek uzavretý. Okrem toho sa majú taktiež uvoľňovať chodníky pre chodcov.
Na najvýraznejšie zlepšenia verejného priestoru v réžii mestskej časti tak bude potrebné investovať, obrazne povedané, len do značenia (príp. ani to nie, ak bude realizátorom Hlavné mesto). Stavebné zásahy prídu až v budúcnosti, keď sa snáď zlepšia finančné možnosti mestskej časti. Či takýto stav reálne nastane, je vysoko otázne. Do tej doby možno verejný priestor rozvíjať najmä takýmto spôsobom.
Je do veľkej miery hanebné, že ide o prípad väčšiny bratislavských mestských častí. V prípade Starého Mesta to ale platí o to viac, keďže ide o srdce metropoly. Panenská by po kvalitnej rekonštrukcii mohla byť jednou z najobľúbenejších ulíc v meste, dnes je ale príkladom zanedbanosti.
Parkovacia politika krok po kroku pomáha prinavrátiť chodníky chodcom. Zároveň sa ale s ich vyčistením odhaľuje, do akej miery parkovanie ťažkých áut prispelo k devastácii verejného priestoru. Investičný dlh mesta i mestských častí sa preto počíta doslova v stovkách miliónov eur. Kým sa výraznejšie nezmierni, bude Bratislava zanedbaným miestom.
Pozrite si obnovu verejných priestranstiev vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre