Author photoAdrian Gubčo 20.02.2023 14:19

Konečne postup. Modernizácia Ružinovskej radiály sa priblížila k realizácii

Podľa pôvodných plánov sa už malo v týchto mesiacoch pracovať na modernizácii kľúčovej električkovej trate a s ňou aj na veľkej premene viacerých ulíc. Namiesto toho čaká modernizácia Ružinovskej radiály stále ešte len na vydanie potrebných povolení. Teraz nastal po dlhej dobe ďalší pokrok.

Zdroj: Google Maps, Dopravoprojekt

Zdroj: Google Maps, Dopravoprojekt

Električky tvoria nosný systém verejnej dopravy v Bratislave. Majú ním byť aj v budúcnosti, kedy sa má význam električkových tratí ešte zvýšiť. Napriek tomu sú mnohé z nich – alebo, lepšie povedané, väčšina - v zlom stave. Dôsledkom je zníženie rýchlosti na viacerých úsekoch, ako aj neschopnosť reagovať na súčasné nároky, teda bezbariérovosť, prestupy medzi jednotlivými druhmi dopravy alebo reakcia na klimatické zmeny. Pred mestom tak stojí obrovská úloha zmodernizovať jednotlivé električkové trate.

Jednou z nich je aj Ružinovská radiála, teda úsek medzi Americkým námestím v Starom Meste až po Chlumeckého v Ružinove. Trať pretína významné lokality – Krížnu ulicu, Trnavské mýto, Miletičovu, okolie Štrkovca, nemocnice v Ružinove a ďalšie. S výnimkou úseku medzi Trnavským mýtom a zastávkou Líščie nivy, ktorý bol zmodernizovaný v roku 2008 (Trnavské mýto v roku 2010), je však už zastaralá. Staršie časti trate boli naposledy rekonštruované v roku 1990.

Z tohto dôvodu mesto už dlhšie pripravuje komplexnú modernizáciu. Ako píše portál iMHD, už v roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, projektovú dokumentáciu sa však nepodarilo dokončiť načas. V roku 2018 sa začala projektová dokumentácia obstarávať opäť, zmluva bola podpísaná v októbri 2019. Víťazom sa stal Dopravoprojekt. V roku 2020 mesto dodatkom k zmluve zmenilo požiadavky na projektovanie niektorých priestranstiev.

Neskôr sa opakovala situácia z minulosti. Termín dokončenia projektovej dokumentácie, ktorý bol pôvodne leto 2021, sa posunul na december 2022. To posunulo celú realizáciu zámeru. Predpokladom totiž bolo spustenie prác už v novembri 2022.

To by však mesto muselo mať okrem projektovej dokumentácie vybavené aj príslušné povolenia. Magistrátu chýba územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. Pomalý postup ohrozuje aj termín výberu zhotoviteľa, predpokladaný v lete tohto roka. „Na oboch projektoch intenzívne pracujeme. Čo sa týka Ružinovskej radiály – prebieha územné konanie, paralelne pracujeme na finalizácií projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie,“ povedal na konci uplynulého roka Matúš Vallo, primátor Bratislavy. Hovoril pritom aj o modernizácii Vajnorskej radiály.

Územné konanie bolo v tom čase ovplyvnené pripomienkami viacerých dotknutých strán, prípadne strán, ktoré sa pri posudzovaní cítili byť opomenuté. Len v uplynulých dňoch boli doplnené všetky podklady pre vydanie územného rozhodnutia. Hlavné mesto sa tak veľmi pomaly blíži k tomu, aby získalo dôležité rozhodnutie. Následne ale musí čakať na ďalšie.

Až potom sa očakáva spustenie súťaže na zhotoviteľa stavby. Podľa dnešných predpokladov má byť ukončená v lete tohto roka. Realizácia by sa mala v takom prípade spustiť  v apríli 2024 a byť ukončená v októbri 2025. Ako však nezabudol uviesť primátor, všetko bude závisieť od dostupnosti finančných prostriedkov. Projekt sa bude realizovať z externých zdrojov, teda eurofondov. Podľa štátnej expertízy boli odhadované náklady viac ako 80 miliónov eur, medzičasom sa však pravdepodobne zvýšili.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Mesto tak po problémoch s realizáciou druhej etapy Petržalskej radiály len veľmi náročne pripravuje aj modernizáciu Ružinovskej. Ide o jeden z kľúčových dopravných projektov v Bratislave, ktorého ambíciou nie je len zlepšenie rýchlosti či spoľahlivosti električkovej dopravy, ale aj radikálne zvýšenie jej atraktivity, spoločne so zvýšením úrovne priľahlého verejného priestoru. Preto súčasťou projektu nie sú len trate a zastávky, ale aj úpravy celých ulíc.

Týka sa to napríklad Amerického námestia a Krížnej. Predkladaný projekt predpokladá úpravu dopravných tokov, čo umožní rozšírenie verejného priestoru aj zelene, doplnenie cyklotrasy či lepšie a jednoduchšie prestupy medzi električkami a trolejbusmi. Revitalizáciou by malo prejsť Odborárske námestie aj Krížna, ktorá sa zrekonštruuje od fasády k fasáde. Súčasťou tejto premeny bude predláždenie chodníkov, výsadba zelene, doplnenie mobiliáru, reorganizácia parkovania alebo zriadenie cyklopruhov.

Úpravy sa predpokladajú aj na Ružinovskej. Spojiť by sa mali s pripravovanou výstavbou cyklotrasy holandskej úrovne, ktorá môže radikálne zvýšiť kvalitu cyklodopravy v Bratislave. Premenou prejdú aj križovatky, ktoré budú prispôsobené električkám aj bicyklom.

Modernizácia Ružinovskej radiály inak predpokladá prebudovanie 5 kilometrov dlhej dvojkoľajnej trate, z čoho na 3,75 km vznikne úplne nová trať. Rozdelená je na tri úseky. Prvý sa nachádza medzi Americkým námestím a Krížnou (zastávka Legionárska), druhý medzi Krížnou a Líščími nivami (teda už zrekonštruovaný úsek) a tretí až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Prevádzková rýchlosť by mala dosiahnuť 50 kilometrov za hodinu.

Ide o jednu zo štyroch veľkých modernizácií električkových tratí. Prvou – už dokončenou – je modernizácia Dúbravsko-karloveskej radiály, predovšetkým karloveského úseku. Oproti dávnejšie opravenej časti v Dúbravke priniesla vyšší štandard zastávok aj trate, ktorá je vybavená pokryvom z rozchodníku. Na Riviére a Záluhách vznikli moderné prestupné zastávky.

Druhou je modernizácia Vajnorskej radiály. Ide o podobne ambiciózny projekt ako v prípade Ružinovskej radiály. Obnovený má byť úsek od Trnavského mýta po konečnú na Zlatých pieskoch. Rekonštrukcia ulice od fasády po fasádu sa predpokladá na Vajnorskej medzi Trnavským mýtom a Kutuzovovu. Termín realizácie sa donedávna predpokladal v priebehu januára 2025 až augusta 2028. Prednedávnom však Dopravný podnik Bratislavy naznačil, že minimálne časť trate by vedel opraviť už medzi druhým kvartálom tohto roka a augustom 2024. Týka sa to menej náročných častí trate za Zátiším, zvyšok by prišiel na rad asi až v roku 2025, príp. neskôr.

Poslednou modernizovanou radiálou bude Račianska, ktorá je zároveň aj jednou z najviac vyťažených. O tomto zámere je toho známeho málo. Hlavné mesto naznačuje, že nebude celú radiálu obnovovať naraz, bude skôr postupovať po jednotlivých úsekoch.

Bratislava tak pomaly smeruje ku zlepšeniu stavu električkových tratí. Kompletne zmodernizované by mali byť v priebehu tohto desaťročia. Pre kvalitu verejnej dopravy ide o zásadnú správu, keďže modernizácie sú spojené aj s dramatickým zvýšením komfortu pre cestujúcu verejnosť. Okrem rýchlejšej a pohodlnejšej jazdy prináša širšie a dlhšie zastávky, nový mobiliár a elektronické tabule, debarierizáciu, osvetlenie, cyklopriechody a ďalšie úpravy. Používanie verejnej dopravy sa tak stáva omnoho menej stresujúcim zážitkom.

Nanešťastie, rozvoj úplne nových tratí napreduje pomalšie. V tomto momente sú akútne potrebné predĺženia dvoch radiál (Dúbravskej a Ružinovskej), vybudovanie úplne novej (Biskupicko-vrakunskej) a zriadenie spojnice Petržalskej a Ružinovskej cez downtown. Mesto pripravuje príslušné projekty, dokumentácie a štúdie, niekedy aj v spolupráci so súkromnými partnermi. Ak sa však má význam električkovej dopravy výraznejšie posilniť, dynamika rozvoja siete sa musí zvýšiť.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Nové riešenie Amerického námestia. Zdroj: Dopravoprojekt
  • Nové riešenie Krížnej. Zdroj: Dopravoprojekt
  • Krížna prejde kompletným redizajnom. Zdroj: Google Streetview
  • Trať na Ružinovskej by mala byť zazelenená. Zdroj: Google Maps

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube