Author photoAdrian Gubčo 10.01.2024 19:34

Kľúčový dopravný projekt blízko k výstavbe. Mesto avizuje termín modernizácie Ružinovskej radiály

Bratislava plánuje postupne zmodernizovať všetky električkové trate. V dobrom stave je aktuálne Dúbravsko-karloveská, Petržalská a čiastočne Vajnorská radiála, ako aj lokálne úseky iných tratí. Pridať by sa k nim mala aj Ružinovská radiála, ktorá obsluhuje veľké sídlisko a časť Starého Mesta. Hlavné mesto tvrdí, že sa realizácia blíži.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ružinovská električková radiála je nosnou dopravnou líniou pre celé sídlisko Ružinov s takmer 60-tisíc obyvateľmi, ako aj východnú časť Starého Mesta. Ide o úsek trate medzi Americkým námestím, Krížnou, Miletičovou, Záhradníckou a Ružinovskou, pričom zakončená má byť na Chlumeckého. S výnimkou úseku od Miletičovej po Líščie Nivy, ktorý bol obnovený v roku 2008, má zvyšok trate viac ako tri desaťročia.

Modernizácia je v príprave už dlhšie. Zisťovacie konanie EIA prebehlo už v roku 2015. Problémom ale bola projektová dokumentácia, ktorú sa nepodarilo dokončiť načas. V roku 2018 sa začala projektová dokumentácia obstarávať opäť, zmluva bola podpísaná v októbri 2019. Víťazom sa stal Dopravoprojekt. V roku 2020 mesto dodatkom k zmluve zmenilo požiadavky na projektovanie niektorých priestranstiev.

Pôvodne mala byť aktualizovaná dokumentácia dokončená v lete roku 2021, termín sa však posunul na december roku 2022, čo oddialilo celú realizáciu. Predpokladom totiž bolo spustenie prác už v novembri 2022. Územné rozhodnutie bolo vydané na jar 2023. Mesto posunulo odhadovaný termín spustenia realizácie na marec 2024 s výhľadom dokončenia v októbri 2025. 

Galéria

  • Schéma rekonštrukcie. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zamýšľaná úprava Amerického námestia. Zdroj: Dopravoprojekt
  • Zamýšľaná úprava Krížnej. Zdroj: Dopravoprojekt

Ani tieto termíny sa nepodarí naplniť. Napriek tomu je mesto optimistické – na  jar chce totiž vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa modernizácie Ružinovskej radiály. Uviedol to primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Pokiaľ ide o projekt modernizácie Ružinovskej radiály, mesto aktuálne požiadalo o vydanie stavebného povolenia a pracujeme na majetkovom usporiadaní pozemkov,“ popisuje aktuálny stav s tým, že pripravujú zmluvné podmienky na vyhlásenie súťaže na stavebný dozor.

Následne sa môže pristúpiť k samotnej súťaži na zhotoviteľa. „Predpokladáme, že vyhlásiť verejnú súťaž na zhotoviteľa stavebných prác by sa mohlo podariť na jar 2024,“ doplnil primátor. To by teoreticky znamenalo, že práce sa môžu spustiť ešte tento rok. Z pohľadu organizácie dopravy v Bratislave by to bolo ideálne po lete, keď budú ukončené práce na Vajnorskej radiále.

Modernizácia Ružinovskej radiály predpokladá prebudovanie 5 kilometrov dlhej dvojkoľajnej trate, z čoho na 3,75 km vznikne úplne nová trať. Rozdelená je na tri úseky. Prvý sa nachádza medzi Americkým námestím a Krížnou (zastávka Legionárska), druhý medzi Krížnou a Líščími nivami (teda už zrekonštruovaný úsek) a tretí až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu (po Astronomickú sa trať nebude modernizovať z dôvodu očakávaného predĺženia k TIOPu Ružinov). Prevádzková rýchlosť by mala dosiahnuť 50 kilometrov za hodinu.

Predkladaný projekt predpokladá úpravu dopravných tokov, čo umožní rozšírenie verejného priestoru aj zelene, doplnenie cyklotrasy či lepšie a jednoduchšie prestupy medzi električkami a trolejbusmi. Revitalizáciou by malo prejsť Odborárske námestie aj Krížna, ktorá sa zrekonštruuje od fasády k fasáde. Súčasťou tejto premeny bude predláždenie chodníkov, výsadba zelene, doplnenie mobiliáru, reorganizácia parkovania alebo zriadenie cyklopruhov.

Okrem toho sa v úseku Legionárska – Líščie nivy zrealizujú modernizačné úpravy nástupíšť a prístreškov na zastávkach Saleziáni a Líščie nivy. Rovnako pribudnú bezbariérové priechody, výmena stožiarov, verejného osvetlenia a doplnené budú informačné panely na zastávkach. Vybudovaná bude aj nová meniareň, nachádzať sa bude v obratisku električiek na konci Ružinovskej ulice. Pôjde o prízemnú budovu v tvare kvádra so suterénom s plochou strechou. Rekonštrukciou prejde okolie meniarne, resp. prístupová komunikácia.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo už v minulosti prízvukoval, že všetko bude závisieť od dostupnosti finančných prostriedkov. Projekt sa bude realizovať z eurofondov a podľa štátnej expertízy boli odhadované náklady viac ako 80 miliónov eur. To však bolo dávnejšie. Medzičasom sa náklady nepochybne zvýšili a pravdepodobne budú presahovať 100 miliónov eur. Mesto zatiaľ financie na realizáciu v rozpočte naplánované nemá.

V každom prípade, Bratislava sa snáď blíži k vybudovaniu dôležitej stavby. Modernizácia Ružinovskej radiály neprinesie len skvalitnenie verejnej dopravy, ale aj zlepšenie verejného priestoru a podmienok pre aktívnu mobilitu. V kontexte snáh mesta o zvýšenie významu alternatívnych foriem dopravy voči autám ide o absolútne zásadný projekt. Pre ďalší rozvoj Bratislavy je jeho čo najskoršie dokončenie kľúčové.

 

(SITA, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube