Author photoAdrian Gubčo 23.12.2020 12:15

Výstavba Eurovey postupuje, mrakodrap Eurovea Tower je už na úrovni terénu

Stavebné práce na jednom z najvýznamnejších aktuálnych projektov v Bratislave, rozšírení polyfunkčného komplexu Eurovea, napredujú v mimoriadne rýchlom tempe. V niektorých častiach súboru sa už zhotovujú prvé nadzemné podlažia. Týka sa to aj budúcej dominanty projektu: mrakodrapu Eurovea Tower, ktorý začína rásť a čoskoro si vydobyje špeciálne postavenie v panoráme metropoly.

Eurovea II obdržala právoplatné stavebné povolenie takmer presne pred rokom a samotná výstavba sa naplno rozbehla o niekoľko mesiacov na to, kedy boli ukončené prípravné práce a začalo sa zakladanie. Prvé podzemné podlažia pod budúcim rozšírením nákupného centra začali pribúdať v lete. V tom istom čase sa spustilo aj zakladanie Eurovea Tower, ukončené na konci leta betonážou základovej dosky

Developer projektu, J&T Real Estate, odvtedy začal rýchlo pridávať podzemné podlažia a dnes je už budúca najvyššia budova Bratislavy na úrovni terénu. Dokončený je strop prvého podzemného podlažia a realizujú sa mohutné nosné stĺpy prvého nadzemného podlažia. Pri stavbe takéhoto typu bude najskôr pravdepodobe rásť jadro, po ktorom budú v rýchlom slede nasledovať jednotlivé podlažia. Rok 2021 by mal byť v znamení rastu mrakodrapu a jeho prieniku do bratislavskej „skyline“, hoci plnú výšku veža pravdepodobne dosiahne až v prvej polovici roka 2022.

Advertising

Oveľa rýchlejšie budú dokončené ostatné časti komplexu. Podzemné časti nákupného centra sú už prestropené a budujú sa nadzemné časti rozšírenia multiplexu kín, kým od nábrežia vzniká zvýšené prízemie, v ktorom bude umiestnený retail a gastronomické prevádzky. V blízkej dobe ale bude rast rezidenčnej časti projektu Eurovea Riverside zreteľnejší a začnú vznikať prvé obytné podlažia.

Zatiaľ „najpomalšie“ vznikajú budúce kancelárske objekty Pribinova X a Pribinova Y. Tu sa ešte stále budujú podzemné podlažia, kde bude umiestnené parkovanie a v prípade Pribinovej X aj retail. Každopádne, kancelárske budovy sa stavajú rýchlejšie ako rezidenčné, preto nie je dôvod pochybovať, že by zhotoviteľ nebol schopný dodať stavbu včas. V tomto smere je harmonogram pomerne veľkorysý, rozšírenie Eurovey, s výnimkou Eurovea Tower, má byť dokončené v priebehu roka 2022.

Tá bude dokončená až v roku 2023. S 46 podlažiami a výškou 160 (168) metrov bude druhú najvyššiu budovu, Nivy Tower so 125 metrami, výrazne prevyšovať a svoj status najvyššej budovy v krajine si pravdepodobne nejakú dobu udrží. V súčasnosti nie je známe, že by sa jej výške mal akýkoľvek iný projekt približovať, zvlášť po problémoch skupiny Arca Capital, ktorá naznačovala, že má o výstavbu mrakodrapu záujem taktiež.

Druhá etapa Eurovey je dnes jedným z najväčších projektov v Bratislave. Po dokončení prvej časti Sky Parku od Penta Real Estate a s finalizačnými prácami na Stanici Nivy od HB Reavis či Klingerke (JTRE) ide aj o najrušnejšie a najvýraznejšie stavenisko v oblasti nového centra mesta.

 

 

Bratislava v Eurovea II získava rozšírenie nákupného centra o 25-tisíc metrov štvorcových, nových 40-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov v dvojici budov, 485 bytov a apartmánov (z toho 389 v Eurovea Tower) a parkovacie kapacity pre 1.400 áut. Ide o masívne čísla, ktoré potvrdzujú význam projektu v kontexte celého mesta. Developer okrem toho pripomína, že zrevitalizuje ďalší úsek promenády, pod mostom Apollo vybuduje športoviská v rámci „activity parku“ a Pribinovu premení na atraktívny mestský bulvár.

Dnes je ešte predčasné predpovedať, s akým úspechom sa development stretne a a ako sa zaradí do života metropoly. Dôveru investorov však má – ako JTRE prezradilo, aj vďaka vysokému záujmu klientov (predaných je viac ako 70% bytov) získalo úver na rezidenčnú časť projektu vo výške 105 miliónov eur. „Zabezpečenie financovania takéhoto objemu v turbulentných časoch dosvedčuje, akým úspešným projektom je rozšírenie komplexu Eurovea,“ konštatuje Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.

Otázna je skôr budúcnosť administratívnych priestorov – v dohľadnej dobe totiž developeri dodajú na trh ďalšie desaťtisíce metrov štvorcových kancelárií a aktuálna situácia tomuto segmentu realitného biznisu neprospieva. Podľa Rudolfa Nemca z poradenskej agentúry JLL bola už pred pandémiou miera neobsadenosti kancelárskych priestorov na úrovni 14%, čo je už za hranicou toho, kedy sa oplatí vo veľkom rozvíjať nové schémy – tou je miera neobsadenosti pod 10%. Na druhej strane, najväčšou obeťou budú v tomto prípade staršie budovy, z ktorých sa budú klienti sťahovať do nových s lepšou polohou – ktorú má Eurovea vynikajúcu.

Advertising

Ešte lepšia by bola, keby bol projekt dostupný aj koľajovou dopravou, napríklad vo forme električiek. Hlavné mesto potvrdilo svoj záujem na vedení električkovej trate po Pribinovej a Košickej ulici, čo je dnes predmetom Zmien a doplnkov Územného plánu. Ani prípadne odsúhlasenie a zanesenie trate do ÚP ale ešte neznamená pre zámer zelenú, súhlasiť totiž musia aj vlastníci pozemkov – a to je dnes problém, lebo Ministerstvo kultúry, ktoré vlastní priestory pred budovou Slovenského národného divadla, je proti.

JTRE tvrdí, že ak sa aj výstavba trate nezačne v dohľadnej dobe, zrealizuje stavebnú prípravu (vymedzí koridor a prispôsobí vedenie sietí) a na projekt prispeje darom vo výške 10 miliónov eur. V čase dobudovania Eurovey v roku 2023 však nepredpokladám, že bude aspoň rozbehnutá výstavba, nehovoriac o dokončení a zapojení trate do bratislavskej električkovej siete. Lokalita však električky v každom prípade potrebuje, čo sa zdôrazní s postupujúcim developmentom severne od Pribinovej.

 

 

Rozšírenie Eurovey zmení Bratislavu a jej obraz radikálnym spôsobom. Prvý slovenský mrakodrap sa stane výrazným orientačným bodom, ktorý bude viditeľný nielen z vyhliadok na mesto, ale aj z niektorých populárnych verejných priestorov – napríklad z promenády na Rázusovom nábreží alebo z Námestia SNP. Chtiac-nechtiac sa stane jedným so symbolov Bratislavy a jej vývoja v poslednom období.

Po architektonickej stránke nejde o žiadnu katastrofu, hoci z medzinárodnom kontexte nebude Eurovea Tower ani žiadnou ikonou. V mestách s vysokou koncentráciou mrakodrapov by bola prehliadnuteľná, čo je škoda – dlhodobo najvyššia budova v metropole štátu by mohla byť silnejším architektonickým gestom. Pozitívom je, že s prihliadnutím na dnes už vnímateľné rozmery základov stavby je celkom možné, že veža bude pôsobiť pomerne štíhlo.

Autorom architektonickej koncepcie budovy, ako aj celého rozšírenia Eurovey, je kancelária GFI, ktorá s JTRE spolupracuje na mnohých z najvýznamnejších projektov spoločnosti. V prípade verejných priestorov developer oslovil katalánsku kanceláriu BB+GG, ktorá má skúsenosti z transformácie priestranstiev v Barcelone, Hamburgu, Corku či z iných miest. Doteraz prezentované vizualizácie pôsobia dobre a výsledok by mohol byť vcelku kvalitný.

Ak tomu tak bude, Bratislava posilní svoj rozvíjajúci sa imidž (podotýkam imidž) moderného a dynamického mesta, hľadiaceho dopredu. V roku 2020 sa napriek pandémii podarilo urobiť viacero krokov smerom k tomuto cieľu, pričom úspešne postupujúca výstavba Eurovey patrí k tým najvýznamnejším. Hlavné mesto Slovenska bude opäť o čosi príťažlivejšie.

 

Fotografie z 20.12.2020. Pozrite si viac vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube