Aktivita pri výstavbe projektu Eurovea II rastie. V mohutnej stavebnej jame už vyrástli prvé žeriavy a začínajú sa budovať podzemné podlažia. Pripravovať sa začalo aj zakladanie budúcej najvyššej budovy Bratislavy a Slovenska, mrakodrapu Eurovea Tower. Developerom je J&T Real Estate.
Ako oznámilo JTRE pred niekoľkými dňami, aktívny je už prvý žeriav, ktorý bude pracovať na výstavbe nákupného centra. Medzičasom však vyrástol aj druhý v jeho blízkosti, ktorý bude najviac využitý pri budovaní bytového domu Eurovea Riverside, a rastie aj tretí, opäť v rámci nákupného centra. Celkovo tu vznikne 13 žeriavov, vrátane najvyššieho žeriavu na Slovensku. Prvý postavený má výšku takmer 91 metrov.
Ďalšie informácie priniesol aj zhotoviteľ hrubej stavby, spoločnosť VHS-PS, ktorá upresnila, že sa vybetónovalo už viacero častí základovej dosky, kým dalšie sú rozarmované. Nad prvými dokončenými sekciami sa spustila výstavba tretieho podzemného podlažia, kde budú umiestnené garáže. Viditeľné sú už prvé konštrukcie budúcich schodiskových či výťahových šácht.
V prípade Eurovea Tower ešte výstavba tak ďaleko nie je, aktuálne sa realizovali pilóty pod budúcou administratívnou budovou Pribinova Y. Aj tu je už však viditeľné miesto, kde bude umiestnený ďalší žeriav, čo znamená, že čoskoro sa práce rozbehnú v ešte rýchlejšom tempe. Výstavba nespomaľovala ani počas víkendu, v blízkej dobe tak budú viditeľné výraznejšie zmeny.
Stavebný ruch, ktorý je dobre viditeľný z Mosta Apollo alebo z promenády pred prvou fázou Eurovey, púta veľkú pozornosť okoloidúcich a návštevníkov lokality. V prípade rozšírenia multifunkčného komplexu, ktoré prinesie expanziu nákupného centra, stovky nových bytov a desiatky tisíc metrov štvorcových nových kancelárií, nehovoriac o prvom slovenskom mrakodrape, je to viac ako prirodzené. Developer by mohol z výstavby spraviť atrakciu, zatiaľ však nie je známe, že by sa pripravovala nejaká vyhliadka s prezentáciou projektu.
V každom prípade ostáva Eurovea jedným z najvýraznejších aktuálnych developmentov v Bratislave. Realizáciu pandémia koronavírusu COVID-19 výrazne nenarušila, rovnako ako predaje bytov, kde developer už pred krízou hlásil, že vypredal dve tretiny rezidencií. Cenovo pritom išlo o jedny z najdrahších bytov aj apartmánov v meste, JTRE však stavilo na prestíž a dobrú značku lokality, čo sa očividne stretlo s priaznivou odozvou.
Eurovea II pozostáva zo šestice stavebných objektov. Prvým z nich je dvojpodlažná podzemná garáž, nad ktorou bude trojpodlažné nákupné centrum, dvojica kancelárskych objektov Pribinova X a Pribinova Y a dvojica obytných blokov Eurovea Riverside a Eurovea Tower. Okrem toho by sa mala predĺžiť nábrežná promenáda a park a pod Mostom Apollo vznikne „activity park“. Developer plánuje prepojiť promenádu s lávkou na Moste Apollo.
V rozšírenej Eurovei pribudne 25-tisíc metrov štvorcových nákupných plôch v obchodnej galérii, 18-tisíc metrov štvorcových kancelárií vznikne v budove Pribinova X a 22-tisíc metrov štvorcových v Pribinovej Y. Druhá menovaná budova by mala spĺňať kritériá pre certifikáciu BREEAM Outstanding, čo je najvyššia úroveň v tomto systéme. Bytov a apartmánov by malo vzniknúť 485, z toho 96 v Eurovea Riverside a 389 v Eurovea Tower.
Návrh projektu je prácou ateliéru GFI, ktorý s developerom spolupracuje na veľkom počte projektov, najmä tých najväčších. JTRE uprednostnilo predstavu GFI pred viacerými riešeniami od popredných svetových architektov. Nová Eurovea do veľkej miery nadviaže na prvú etapu, bude však preberať aj niektoré motívy z okolia. Ikonou celého projektu aj Bratislavy má byť veža Eurovea Tower, ktorá s výškou 168 (resp. 160) metrov prerastie všetky ostané výškové budovy v bratislavskom downtowne (aj mimo neho).
Dôležitým aspektom projektu je riešenie verejných priestranstiev a dopravy. Developer sa rozhodol zveriť podobu exteriérových plôch španielskej kancelárii BB+GG, vedenej architektkou Beth Galí. Tá patrí k renomovaným svetovým expertkám na verejný priestor a postupne tvorí víziu nielen pre Euroveu, ale aj celú širšiu zónu Eurovea City, kde by mala spracovať akýsi dizajnmanuál.
Špecifikovaná bola zatiaľ podoba Pribinovej východne od SND, ktorá je označovaná za stavebný objekt 07 a predmetom samostatného konania. Hlavné mesto projekt významne pripomienkovalo, medzi jeho požiadavkami je napríklad vybudovanie segregovanej cyklotrasy o šírke tri (v stiesnených podmienkach) až štyri metre, rozšírenie viacerých priechodov pre chodcov, riešenie priestoru medzi námestím pred East Tower a Pribinovou Y vo forme zvýšeného prahu, vytlačenie parkovania spod Mosta Apollo a i. Stavebný úrad mestskej časti Bratislava – Staré Mesto vydal pre projekt územné rozhodnutie.
Témou ostáva ešte riešenie električkovej trate, o ktorej umiestnení sa aj naďalej vedú debaty. Hlavné mesto však jasne deklarovalo záujem vybudovať ju v priestore Pribinovej a Košickej ulice, napriek nesúhlasu viacerých aktivistov a predstaviteľov kultúrnej scény. Daná električková trať by mal byť predmetom Zmien a doplnkov Územného plánu, ktoré sa budú prijímať pravdepodobne v druhej polovici roka 2021.
Hoci električková trať bude v takom prípade dokončená až neskôr – azda okolo roku 2024-2025, prvé časti Eurovey budú hotové už v roku 2022. Týka sa to nákupného centra, nábrežného bytového domu či kancelárskych budov, kým Eurovea Tower bude dobudovaná v roku 2023.
Eurovea II bude dokončená v čase, kedy by už mohol byť vo výstavbe aj zvyšok zóny Eurovea City, širokého územia medzi Landererovou ulicou a nábrežím Dunaja. Už teraz ide o lokalitu s veľkou koncentráciou výškových budov, bytov i kancelárií, v budúcnosti sa ich hustota ešte zvýši. Z tejto časti mesta sa stane kľúčová súčasť nového komerčného centra Bratislavy.
Slovenská metropola získa jej dobudovaním kompaktnejší a modernejší charakter, hoci sa dá, samozrejme, diskutovať o architektúre jednotlivých developmentov. Celkové vyznenie však bude pozitívne, ak sa podarí v naozaj dobrej kvalite zrealizovať verejné priestory, ktoré dokážu aj územia s menej atraktívnou architektúrou pretvoriť na príjemné miesta.
Developer sľubuje, že v tomto prípade budú naozaj kvalitné. Z doterajších referencií nemožno celkom jasne určiť hodnotu tohto sľubu, keďže dobrú úroveň priestorov v Zuckermandli alebo v Panorama Parku vyvažuje zhoršujúci stav promenády v Eurovei, devastovanej divokou architektúrou letných terás a reklamnými automobilmi pri soche M.R. Štefánika. Pri druhej etape budú nároky vysoké.
Eurovea má ambíciu byť ikonickým projektom. Vďaka rýchlemu tempu výstavby už v dohľadnej budúcnosti uvidíme, či sa ním naozaj stane nielen rozsahom, ale aj kvalitou.
Fotografie z 30.5.2020. Pozrite si priebeh výstavby vo fotogalérii.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre