S postupom prác na výstavbe Eurovea II je čoraz zrejmejší enormný rozsah tohto projektu. Spoločne s ostatnými pripravovanými zámermi v oblasti, známymi ako Eurovea City, tak vznikne mimoriadne aktívne srdce nového centra Bratislavy. Napriek tomu sa neustále vedú diskusie o umiestnení električkovej trate, pričom kameňom úrazu je striedmo využívaný priestor pred SND.
Developer J&T Real Estate aktuálne realizuje podzemné podlažia všetkých objektov, ktoré v rámci pokračovania Eurovey vzniknú, v prípade sekcie najbližšie k prvej fáze – teda predĺženia nákupného centra – už vzniká aj prvé nadzemné podlažie. Pribúdajú aj podzemné priestory prvého bratislavského mrakodrapu Eurovea Tower, ktorého tvary sú v rámci staveniska jasne rozoznateľné. V neposlednom rade, rekonštrukciou prechádza aj Sklad č. 7.
Priestor Eurovey je tak dnes asi najrušnejším staveniskom nielen v centre Bratislavy, ale aj v rámci celej metropoly. Už v najbližších týždňoch bude zhotoviteľ budovať aj prvé podlažia od nábrežia, čím sa začne meniť jeho panoráma, kým v priebehu budúceho roka sa začne meniť panoráma celého mesta. Okrem Eurovea Tower s 46 podlažiami a 168 (resp. 160) metrami tu vznikne aj kancelárska budova s 15 nadzemnými podlažiami, ktorá by bola v inom kontexte výrazná, tu však bude oproti susednej veži drobná. Napriek tomu dotvorí pohľad z pravého brehu Dunaja alebo z Mosta Apollo.
V rozšírenej Eurovei vznikne 485 nadštandardných bytov (majiteľov už má väčšina z nich), 40-tisíc metrov štvorcových kancelárií a 25-tisíc metrov štvorcových obchodných plôch. Súčasťou rozšírenia budú nové kinosály, foodcourt, od nábrežia sa rozšíri promenáda s reštauráciami a parkovou úpravou. Pod Mostom Apollo majú vzniknúť nové športoviská a Sklad č.7 by mal obsahovať veľkú piváreň. To všetko bude realitou v rokoch 2022-2023 (mrakodrap bude dokončený o čosi neskôr).
Tým sa však rozvoj zóny Eurovea City nekončí. Na severnej strane Pribinovej je naplánovaný vznik výškovej kancelárskej budovy East Tower s 25 podlažiami a takmer 40-tisíc metrami štvorcovými kancelárskych plôch, polyfunkčnýého domu Ganz House so 66 bytmi a viac ako 10-tisíc metrami štvorcovými kancelárií, ako aj dvojice (alebo trojice) projektov západne od novej budovy SND, kde má byť kancelárska budova aj rezidenčné objekty. V blízkosti Eurovey, na nároží Košickej a Prístavnej, zas plánuje svoju vežu HB Reavis.
Spolu s existujúcimi stavbami sa budú všetky tieto projekty viazať na Pribinovu, ktorá sa zmení na najmodernejšiu bratislavskú ulicu. Developer avizuje, že chce radikálne pretvoriť a skvalitniť verejný priestor ulice, ktorú označuje za bulvár. Dizajn nielen Pribinovej, ale aj celej Eurovea City, spracúva španielska architektka Beth Galí so svojou kancelárou BB+GG. Súčasťou vízie JTRE, ale v súčasnosti aj Hlavného mesta, je umiestnenie električkovej trate v tomto území.
Potreba obsluhy tak využívaného priestoru a územia formou vysokokapacitnej verejnej dopravy je zrejmá a nepochybná. Za najlogickejší spôsob riešenia možno bez veľkých debát označiť električku, otázkou je však jej umiestnenie. Developer ju umiestnil najpriamejším a najjednoduchším spôsobom na Pribinovu, pričom zmysel daného vedenia potvrdilo po analýzach aj Hlavné mesto.
Daná podoba trate by priniesla najvyššie benefity v podobe rýchlosti, redukcie hluku, ceny aj jednoduchosti realizácie. Nespôsobila by problémy na križovatkách a neznížila kapacitu iných ciest, práve naopak, pribudla by úplne nová dopravná línia. Developer ju zároveň chce finančne podporiť, a to sumou vo výške až 10 miliónov eur.
Napriek tomu sa jej budúcnosť zdá ako neistá.
Proti zamýšľanému vedeniu trate sa totiž postavila časť verejnosti a kultúrnej obce, ktorá považuje blízkosť trate k budove SND za rizikovú. Hluk a vibrácie majú údajne narúšať predstavenia v divadle, kým trať pred objektom povedie k zníženiu kvality verejného priestoru. Ten je podľa niektorých aktivistov a architektov v porevolučnej Bratislave unikátnym príkladom vzniku nového pešieho námestia, pričom trať by ho nenávratne poškodila.
Hlavné mesto sa snaží na tieto postoje reagovať a viaceré špekulácie vyvrátiť. V prípade hluku zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu zloženú z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo, ktorej súčasťou majú byť aj zástupcovia SND a Ministerstva kultúry. Na kritiku smerujúcu k využiteľnosti verejného priestoru zas dátami odpovedal Metropolitný inštitút Bratislavy, ktorého analýza dokazuje, že „vzácny a jedinečný“ priestor pred divadlom, kadiaľ má viesť električka, je v skutočnosti len tranzitným územím.
Magistrát pred niekoľkými dňami prezentoval kompromisné riešenie, podľa ktorého by okolo budovy SND vznikla slučka, ktorá bude využívaná v čase exteriérových podujatí na Námestí M.R. Štefánika. Má ísť o reakciu na záujem SND presunúť svoje aktivity aj do verejného priestoru v okolí. Tak priama trať, ako aj slučka, sú zanesené do pripravovaných Zmien a doplnkov Územného plánu 07, ktoré sa budú teraz verejne prerokovávať a približne o rok aj schvaľovať.
Napriek všetkým týmto argumentom ale ostáva postoj Ministerstva kultúry SR, ktorý je vlastníkom plôch v okolí divadla, nemenný. Ministerstvo neprijalo ani kompromisný návrh a podľa všetkého preferuje status quo. To všetko v čase, kedy už vznikajú najmohutnejšie developmenty, ktoré budú bez adekvátnej obsluhy verejnou dopravou cieľom obrovského počtu automobilov. Trať, ktorá by zabezpečila spojenie Petržalky či Ružinova s novým centrom mesta, prípadne umožnila akési zaokruhovanie električkovej siete, tak ostáva stále ohrozená.
Na konci dňa totiž aj napriek súladu s Územným plánom bude musieť vlastník pozemkov s výstavbou električkovej trate súhlasiť. Ministerstvo kultúry tak má voči plánom mesta v podstate právo veta. V situácii, kedy sa z výsostne odbornej otázky stala otázka politická, to je veľmi nebezpečné. V stávke je funkčnosť kľúčovej časti Bratislavy, ktorá bude vystavená neustálemu tlaku individuálnej dopravy bez reálnej alternatívy.
Negatívnymi dôsledkami nebude trpieť len súkromný investor Eurovea City, ale predovšetkým celé mesto a jeho obyvatelia. Nové projekty totiž vzniknú v každom prípade. Prípadné „víťazstvo“ Ministerstva kultúry SR, SND a aktivistov bude Pyrrhovým.
Fotografie z 7.11.2020. Pozrite si výstavbu Eurovey vo fotogalérii
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre