Bratislava - hlavné mesto SR navrhla kompromisné riešenie situácie električkovej trate po Pribinovej. Trať by mala podľa nového variantu viesť aj slučkou okolo novej budovy Slovenského divadla. K tomuto kroku mesto donútil odpor predovšetkým zo strany Ministerstva kultúry, to však nepodporilo ani kompromisný návrh.
Magistrát argumentuje nutnosťou konať čo najskôr, keďže dopravná situácia v novom centre mesta je čoraz horšia. Voči pôvodnému plánu viesť trať popred SND sa však vzbúrili aktivisti, ktorí na svoju stranu získali aj Ministerstvo kultúry. Mesto začína obstarávať nové Zmeny a doplnky Územného plánu 07, kde bude k Pribinovej doplnená aj táto slučka. Diskusia má tak teraz prebiehať najmä na odbornej, uzemno-plánovacej úrovni, ako aj v rámci participácie.
Magistrát zhŕňa, že postaví tú trať, s ktorou bude súhlasiť Ministerstvo ako vlastník pozemkov pred SND. Okrem toho zriadi medzinárodnú skupinu, ktorá má nájsť riešenia, ktoré zabránia negatívnym vplyvom na SND.
Na prvý pohľad sa zdá, že mesto vyhovelo tlaku aktivistov, ktorí odmietajú električku pred divadlom aj napriek analýzam, ktoré Bratislava vykonala. Z týchto jasne vyplýva, že priame vedenie po Pribinovej je po všetkých stránkach najvhodnejšie. Protiargumentom má byť narúšanie predstavení, bariéra vo verejnom priestore, alebo dokonca nadŕžanie developerovi susedného Eurovea City. Mesto preto teraz navrhuje kombinovanú prevádzku, kedy bude počas podujatí v priestore pred SND električka premávať odklonom po slučke.
Ak by však došlo k realizácii len slučkovej trate, išlo by zo všetkých alternatív asi o najhoršie riešenie, keďže vytvára zbytočné zákruty, zdržania a potenciálne hluk. Z električky robí menej atraktívny spôsob dopravy, a to v mene možno neexistujúceho problému. Očakávaný prínos projektu by bol nižší, a skôr či neskôr by sa asi aj tak rozhodlo o napriamení trate.
Ak však daný krok mesta prinesie rýchlejší posun v príprave zmien Územného plánu, potom je to správne. Územný plán sa bude aj tak meniť až ku koncu budúceho roka a Magistrát môže medzičasom pracovať na analyzovaní jednotlivých variantov. Samotný povoľovací proces sa spustí až potom a až vtedy sa zadefinuje definitívne vedenie trate.
Nádej na správne riešenie tak stále existuje. Aktivisti a Ministerstvo majú možnosť poskytnúť objektívne zdôvodnenie, prečo je pôvodná verzia preferovaná Magistrátom podľa nich chybná. V konečnom dôsledku je však presvedčivá argumentácia z ich strany nepravdepodobná, pokiaľ doteraz neprišla.
Ak by sa im ale predsa len podarilo verziu len so slučkou presadiť, Bratislava získa jedno hlúpe riešenie, ktoré nepomôže nikomu. Išlo by o ďalšiu zbytočne premrhanú príležitosť na zlepšenie situácie v mimoriadne zaťaženej lokalite, ktorá je celá ukážkou premrhaných príležitostí - inak by sme možno nemuseli riešiť tento problém.
To však nastáva, keď sa do odborných tém zapája politika a osobné pocity niekoľkých ľudí. Takáto forma ľudovej demokracie, kedy sa operuje názormi namiesto faktov a debatujúci si neuvedomujú svoju zodpovednosť, mestu škodí. Nanešťastie, nezdá sa, že by sa na tom malo v budúcnosti čokoľvek zmeniť.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre