Author photoAdrian Gubčo 22.08.2024 10:42

Skompletizovanie bratislavského obchvatu má termín. D4 s tunelom Karpaty bude strategickou investíciou

Výstavba úseku diaľnice D4 medzi Jarovcami a križovatkou Rača, v spojení s rýchlostnou cestou R7 od bratislavského Prievozu po Holice, bola najväčšou verejnou investíciou v dejinách nezávislého Slovenska. Teraz môže prísť podobná. Štát sa totiž posúva bližšie k vybudovaniu nadväzujúceho úseku medzi Račou a Záhorskou Bystricou, ktorého súčasťou bude najdlhší tunel v krajine.

Zdroj: NDS

Zdroj: NDS

Výstavba úseku diaľnice D4 medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou, ktorej súčasťou je tunel Karpaty, bude patriť medzi strategické investície. S výstavbou takmer 12,5 kilometra (km) dlhého úseku, ktorého väčšinu bude tvoriť tunel Karpaty, by sa malo začať koncom roka 2029. Určenie investičného projektu za strategickú investíciu v stredu schválila vláda.

„Realizácia projektu 'Diaľnica D4 v úseku Bratislava-Rača - Bratislava-Záhorská Bystrica' predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí,“ uviedlo Ministerstvo dopravy SR vo vládnom materiáli.

Nový úsek diaľnice medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou má prepojiť už existujúce úseky D4. Súčasťou projektu je výstavba takmer 12 km dlhého tunela Karpaty, ktorý má prechádzať cez pohorie Malých Karpát.

Galéria

  • Východný portál tunelu Karpaty. Zdroj: NDS
  • Západný portál tunelu Karpaty. Zdroj: NDS
  • Návrh mimoúrovňovej križovatky Záhorská Bystrica. Zdroj: NDS
  • Trasovanie diaľnice D4. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

„Nový úsek diaľnice je súčasťou budovaného diaľničného obchvatu Bratislavy (diaľnica D4), ktorý výrazne napomôže vyriešiť problém tranzitnej dopravy, ako aj problém nedostatočnej kapacity cestnej siete hlavného mesta Bratislava. Výrazne napomôže dopravnej obsluhe dotknutého územia a odľahčí priľahlé obce od tranzitnej dopravy, ktorej má primárne slúžiť diaľničná sieť,“ uviedol rezort dopravy.

O vydanie osvedčenia o strategickej investícii požiadala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá je investorom projektu. Projekt je zaradený do súhrnnej transeurópskej dopravnej siete na území SR.

Určiť projekt ako strategickú investíciu umožnil zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady (NR) SR schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.

Celý úsek diaľnice D4 Rača – Záhorská Bystrica bude mať 12,4 kilometra. Dĺžka hĺbeného tunela (budovaného zhora) bude od východného portálu 140 metrov a od západného portálu 1.570 metrov. Zvyšných 10.050 metrov bude razený tunel. Šírka diaľnice bude 26,5 metra, návrhová rýchlosť 120 kilometrov za hodinu (100 km/h v tuneli). Súčasťou projektu je jedna mimoúrovňová križovatka a jeden mostný objekt ponad štátnu cestu I/2.

Ak sa začne úsek realizovať v roku 2029, dokončený môže byť najskôr v roku 2035. Výstavba bude pomerne zložitá. Pri výrube tunela bude postupne horninový masív rozpojovaný rotačným pohybom frézovej (raziacej) hlavy, ktorá je vybavená reznými a valivými dlátami. Rozpojená hornina bude padať na hlavu raziaceho stroja, odkiaľ bude rôznymi dopravníkmi transportovaná von z tunela. Priemerná dĺžka doby razenia tunelových rúr bude 22 mesiacov, tzn. celková dĺžka výstavby sa predpokladá na 5 alebo 6 rokov.

V rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) sa posudzovalo niekoľko variantov. Alternatíva V3a rátala s tunelom o dĺžke 11,76 kilometra, V1 a V2 predpokladali tunel s dĺžkou 10,5 kilometra. Envirorezort sa napokon priklonil k variantu V3a, ktorý vyhodnotil ako najpriaznivejší z hľadiska únosnosti vplyvov na životné prostredie.

Na začiatku roka 2020 sa cena variantu V3a odhadovala na 1.073 miliárd eur. S ohľadom na infláciu a rast cien materiálov sa dnes odhaduje na približne 1,7 miliardy eur. Forma financovania zatiaľ nebola ujasnená. Zámer pripomienkovali ekologickí aktivisti, ktorí upozornili, že za dané prostriedky by sa dal radikálne znížiť investičný dlh železníc. Ten je dnes taký vysoký, že mnohé trate sú v havarijnom stave.

Štát napriek tomu pokračuje v príprave projektu, deklarujúc, že je explicitne spomínaný v Zákone o strategických investíciách. Podľa neho nie je dôvod pochybovať o význame novej dopravnej stavby. Najbližšie roky sa tak budú niesť v znamení príprav obrovského zámeru, ktorý má – aspoň podľa predstáv Ministerstva dopravy SR – zásadne zlepšiť dopravu v metropole.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube