Optika ZITA je v Bratislave známa dizajnovými produktami, obľúbenými medzi významnými osobnosťami. Rovnaký dôraz kladie aj na podobu svojich predajní. Najnovšia prevádzka sídli v v industriálnej pamiatke, riešenie predajne tak muselo nadviazať nielen na požiadavky klienta, ale aj pôvodný charakter objektu. Výsledkom je jedinečné prostredie, ktoré nadchne každého návštevníka.
Optiku ZITA založili v roku 2017 Zita a Daniel Grigarovci. Zita Grigarová bola pred založením vlastnej prevádzky dlhé roky spolumajiteľkou dvoch optík v Bratislave. Jej syn Daniel Grigar vyštudoval marketingovú komunikáciu. Myšlienka založiť vlastnú prevádzku vznikala niekoľko rokov a napokon vyústila do vydareného konceptu.
Rodinnú optiku dnes navštevujú klienti z celého Slovenska. Od konkurencie sa odlišuje najmä spoluprácou s malými nezávislými výrobcami a dodávateľmi. Za zmienku však rozhodne stoja aj samotné prevádzky optiky, ktoré sa vyznačujú špecifickým a ľahko zapamätateľným dizajnom.
V roku 2017 bola dokončená realizácia prvej z nich, ktorá sa nachádza na Živnostenskej ulici 4 v Bratislave. Za jej návrhom stojí známy ateliér GRAU. „Náš priateľ Daniel, jeden zo zakladateľov, nás oslovil s novým konceptom, ktorý sa mal výrazne odlíšiť od ostatných optík svojou čistotou a jednoduchosťou, s dôrazom na precízny výber dioptrických rámov,“ ozrejmujú úvahy za jej dizajnom architekti.
V interiéri tejto prevádzky sa autori architektonického riešenia rozhodli vytvoriť akcent v podobe svetlej lososovej farby. Tá je doplnená o bielo natreté steny a stropy, niekoľko čiernych detailov a pohodlný mobiliár. Vďaka minimalistickému dizajnu v priestore ľahko vyniknú predávané okuliare, čo bol jeden z hlavných zámerov celého návrhu.
Na úspech prvej prevádzky sa majitelia optiky rozhodli nadviazať ďalšou, ktorá sídli v objekte Pradiareň 1900. Za návrhom tentokrát stojí Studio Perspektiv. Česká kancelária je v Bratislave spojená s konceptom zdieľaného pracoviska Base4Work v priestoroch zrekonštruovanej Jurkovičovej teplárne, v príprave sú zas nové etapy Bory Bývanie, na ktoré architekti vyhrali vyzvanú súťaž.
Vzhľadom na vysokú architektonickú a historickú hodnotu Pradiarne 1900 (ako aj pamiatkovú ochranu) sa architekti v prípade druhej prevádzky optiky rozhodli zachovať pôvodný priestor a jeho tektonickú štruktúru stĺpov v maximálnej možnej miere. „Požadované uzavreté priestory sa do nej vkladajú voľne ako jednotlivé boxy tak, aby nerušili pôvodné konštrukcie," popisujú architekti.
Práve tieto vložené boxy predstavujú jeden z hlavných funkčných a dizajnových prvkov celej prevádzky. Ich bočné steny boli navrhnuté z dierovaného plechu svetlo ružovej farby. Boxy okrem dizajnovej funkcie plnia aj tú praktickú - slúžia ako hlavný úložný priestor pre celú prevádzku. Zvyšná časť riešeného priestoru sa nesie v bielej a svetlosivej farbe, a to od podlahy cez výstavné panely pre rámy okuliarov až po strop.
Popri vložených boxoch sa dominantou celého priestoru stal aj pult s pokladňou, ktorý bol vyrobený zo špeciálneho materiálu. „Ide o priesvitný modrý recyklovaný plast vyrobený z recyklovaných plastových fliaš,“ konkretizujú netradičné riešenie autori. Výrazná modrá farba bola použitá tiež na kreslách či závesoch.
Odvážny a v našich končinách stále jedinečný interiérový dizajn prevádzok optiky ZITA nadväzuje na samotnú ponuku okuliarov. „V ZITE nájdete viac ako 1.200 starostlivo vybraných rámov od viac než 30 nezávislých značiek a rodinných manufaktúr, prevažne z Európy,“ približujú majitelia. Ide doslova o dizajnérske kúsky v špecifických farebných kombináciách a atypických tvaroch. Došlo tak k výbornému spojeniu vysokej úrovne produktov i architektúry predajne.
Nejde o jedinú bratislavskú optiku s netradičným architektonickým riešením. Unikátnym dizajnom sa môže pochváliť aj prevádzka IOKO, za ktorej návrhom stojí architekt Alan Prekop.
Hlavný koncept predajne je založený na používaní prírodných materiálov ako hlina, drevo či oceľ, ktoré majú odkazovať na fakt, že aj samotné okuliarové rámy sú vyrábané z prírodných materiálov. Najväčšia miestnosť, v ktorej sa nachádza samotný showroom, pozostáva z piatich hlavných elementov. V priestore pôsobia ako solitéry, ale zároveň ich zložením dokopy vytvárajú abstraktný dekonštruktívny obraz okuliarov. Spomedzi solitérov vyniká najmä organicky tvarovaný hlinený predajný pult.
Viaceré zaujímavé bratislavské realizácie teda dokazujú, že aj tento typ prevádzok môže byť navrhnutý jedinečným a odvážnym spôsobom. Napriek použitiu netradičných materiálových či hmotových riešení sa architektom vo všetkých prípadoch podarilo upriamiť pozornosť klienta na originálne predávané produkty.
(Studio Perspektiv, Optika ZITA, GRAU, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac