Author photoMartina Gregová 19.04.2024 19:21

Unikátny spôsob skúšania topánok. Bratislavská pobočka známej značky robí z nakupovania zážitok

Nákup turistických topánok môže byť niekedy komplikovaný. Počas skúšania sa totiž v bežnom obchode nedajú napodobniť podmienky, ktoré užívateľ obuvi zažije priamo v teréne. S týmto problémom sa rozhodli vyrovnať v priestoroch predajne Alpina, ktoré tento nedostatok vďaka kreatívnemu dizajnu prekonávajú. Hory tu návštevníkom navyše pripomenie aj množstvo iných, originálne zvolených prvkov.

Autor: Róbert Bôžek

Autor: Róbert Bôžek

Interiérový dizajn predajní do veľkej miery ovplyvňuje to, ako sa kupujúci v danej prevádzke cíti a podľa niektorých štúdií aj to, či sa v nej rozhodne nakúpiť. Pri väčších obchodných reťazcoch sa preto vytvára prepracovaná vizuálna identita, ktorá okrem iného rieši aj dizajnový koncept interiérov jednotlivých pobočiek. Pri menších prevádzkach zvyknú majitelia osloviť interiérové štúdio, ktoré ich predstavy o priestore pretaví do výsledného návrhu.

Nie je preto žiadnym prekvapením, že projekty tohto typu majú často svoju osobitnú kategóriu v rámci rôznych ocenení súvisiacich s interiérovým dizajnom. Rovnako tomu je aj v prípade ceny Interiér roku, kde obchodné prevádzky spadajú do kategórie Verejný interiér II.  

V rámci tejto kategórie je možné okrem obchodných prevádzok prihlasovať tiež interiéry služieb, škôl či zdravotníckych zariadení. V tomto roku bolo do príslušnej kategórie nominovaných celkovo 40 diel. V Bratislave sa nachádzajú štyri z nich.  

Galéria

  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek
  • Autor: Róbert Bôžek

V silnej konkurencii sa o získanie tohto prestížneho ocenenia uchádza aj predajňa topánok Alpina. Bratislavská pobočka sa nachádza na Hodonínskej ulici v obchodnom centre S-port Mall, situovanom v blízkosti OC Bory Mall. Interiérový dizajn predajne navrhlo architektonické štúdio AB-arch v spolupráci so štúdiom Polyline. Dizajnový koncept predajne bol inšpirovaný produktmi, ktoré značka Alpina prináša na trh. Ide predovšetkým o športové a turistické topánky a iné vybavenie tohto typu.  

Architekti chceli do prevádzky preniesť motív hôr - a to nielen vizuálne. „Interiér predajne športovej a turistickej obuvi Alpina je originálny a lákavý svojim vybavením. Poskytuje tak zážitok nielen z nákupu samotných topánok, ale zákazník má aj chuť celú predajňu preskúmavať a objavovať. To hlavne vďaka vybaveniu, ktoré je turistikou a horami trefne inšpirované,” začínajú popis projektu jeho autori.  

Hlavnou ideou bolo vytvorenie zážitkovej predajne, čo sa architektom podarilo vďaka viacerým autentickým a originálnym prvkom. Dominantou priestoru je bezpochyby štylizovaná skala, ktorej súčasťou je tiež menšia lezecká stena. Skala je vysoká 4,5 metra a dlhá 12 metrov. Vďaka svojej polohe, orientácii a možnosti výstupu na skalu tento prvok návštevníkom predajne ponúka pekné výhľady na okolie Bratislavy cez veľké presklenie. „Je to ideálny a zároveň autentický spôsob, ako si vyskúšať turistickú obuv,” popisujú architekti. Realizáciou objektu bola poverená spoločnosť Anatomic Žilina, ktorá má s výrobou podobných objektov skúsenosti.  

V interiéri sa ďalej nachádza niekoľko lavičiek z vlekov, ktoré aj v novej podobe slúžia na sedenie, či dokonca kabína lanovky. Na hory tiež odkazuje minimalisticky poňatý výklad predajne či niektoré nábytkové prvky situované v rôznych častiach interiéru. Časť stien je navyše vytapetovaná fotografiami zasnežených hôr.  

Celým priestorom ďalej prechádzajú na červeno natreté čiary, ktoré majú zákazníkom pripomínať turistické chodníčky. Tento prvok navyše v určitých častiach pozostáva z rôznych povrchov, čo je tiež zaujímavý spôsob, ako zákazníkom umožniť autentickejšie vyskúšanie obuvi ešte pred kúpou.  

Zvyšná časť výstavných stojanov bola navrhnutá pomerne tradične. Steny predajne z veľkej časti lemujú stenové nábytkové prvky tmavosivej farby, doplnené o dekor brezového dreva. Stojany s topánkami boli navrhnuté ako výsuvné, čo bezpochyby prispelo k lepšej prehľadnosti v tovare. 

Časť ponúkaného sortimentu je vystavovaná v centrálnej časti predajne. Stojany však boli navrhnuté tak, aby svojou výškou nevytvárali v priestore zbytočné vizuálne bariéry. Na rozdiel od tmavej farebnosti stenových nábytkových prvkov, v prípade voľne stojacich prvkov prevláda skôr biela farba a brezové drevo. „Vizuálne a materiálové riešenie predajne vychádza z BRAND BOOK, ktorý definuje vizuálne princípy značky Alpina,” dodávajú autori návrhu.

Interiér predajne Alpina okrem zaujímavého dizajnu prináša zákazníkom aj množstvo praktických detailov. Možnosť vyskúšať si obuv na rôznych povrchoch, prípadne pri menšom výstupe či na lezeckej stene, je rozhodne pridanou hodnotou celého návrhu. Na prvý pohľad prvoplánový koncept horského prostredia sa architektom podarilo do interiéru zakomponovať s citom a bez toho aby jednotlivé prvky vyzneli gýčovo. Výsledkom je príjemný interiér, ktorý si rozhodne zaslúži zabojovať o získanie prestížneho ocenenia Interiér roku.  

 

(Interiér roku, Sport Mall, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube