Pri architektúre, orientovanej na detského návštevníka či zákazníka, skončia investori nezriedka pri infantilných riešeniach, ktoré nemajú nič spoločné s kvalitou a snahou o estetickú úroveň či výchovu. Žiarivou výnimkou je v tomto ohľade predajňa detského oblečenia, ktorej majiteľka si na pomoc s návrhom interiéru prizvala architektov. Výsledkom je harmonicky pôsobiaci priestor, dokazujúci, ako môžu malé predajne disponovať originálnym dizajnom.
Pri návrhu kvalitného interiérového dizajnu predajných priestorov je kľúčové myslieť na niekoľko základných parametrov. V prvom rade by mal návrh zohľadňovať požiadavky na prezentáciu tovaru, ktoré sa líšia v závislosti od druhu vystavovaného sortimentu aj od celkového konceptu predajne. Pri väčších obchodných reťazcoch sa vytvára tzv. vizuálna identita, ktorá okrem iného rieši aj dizajnový koncept interiérov jednotlivých pobočiek. Pri menších prevádzkach zvyknú majitelia osloviť interiérové štúdio, ktoré ich predstavy o priestore pretaví do výsledného návrhu.
Rovnako tomu bolo aj v prípade predajne detského oblečenia a doplnkov Littleone, ktorý sídli v obchodnom centre Bory Mall v Bratislave. Majiteľka obchodu na spoluprácu oslovila Ateliér Gresling. Architekti v minulosti navrhli, okrem iného, nedávno otvorené kaderníctvo CURLY LAB a pracovali aj na koncepte predajne tenisiek s galériou či iných komerčných priestorov vo viacerých slovenských mestách.
V prípade detského obchodu Littleone išlo o predajňu o veľkosti takmer 50 metrov štvorcových. „Mám blízko k architektúre a preto som si dala záležať aj na tom, ako obchodík bude navrhnutý a aby všetko spolu dokonalo hralo," opisuje majiteľka obchodu s detským oblečením a doplnkami Lenka Šinská.„Littleone som si vysnívala v koncepte rozkošných a hravých doplnkov pre deti a taký, kam sa radi vrátite, pretože viete, že v ňom vždy vyberiete niečo špeciálne pre svoje dieťatko.”
Hlavným východiskom návrhu bola podľa architektov myšlienka „strechy nad hlavou”, ktorú pokladajú za jednu z primárnych potrieb detí aj dospelých. Táto myšlienka sa pretavila do archetypálnej formy dreveného rámu, ktorého štyri tvarovo rovnaké prvky vychádzajú z bočných políc a nad značnou časťou predajnej plochy vytvárajú pomyselnú strechu. Ako pri opise projektu zdôrazňujú, nejde len o formálne vyjadrenie, ale aj o funkčný prvok celého interiéru. „Na zadnej štítovej stene vytvára drevenú výstavnú plochu s pravidelným rastrom perforácií, ktorá sa dokáže flexibilne prispôsobiť potrebám majiteľov,” približujú.
Rovnako dôležité bolo aj zachovanie otvoreného pôdorysu predajne. V strede celej dispozície sa preto nachádzajú len atypicky tvarované a mobilné výstavné prvky bielej farby. Zvyšné produkty sú umiestnené po okrajoch predajnej plochy. Pri vstupe do predajne sa nakupujúcim naskytne pohľad na dominantnú PEG board stenu v tvare domčeka, ktorej súčasťou sú viaceré vešiaky či police. Samotné rozloženie si majitelia obchodu môžu prispôsobiť podľa aktuálne predávaného tovaru. S cieľom zútulniť celý priestor a zvýrazniť vystavované produkty bolo táto stena navrhnutá zo svetlého dreva a podsvietená LED pásmi po stranách.
Prednej časti obchodu dominuje predajný pult, ktorý je rovnako ako centrálne výstavné plochy organicky tvarovaný. Svetelný dizajn je riešený kombináciou stropných svietidiel v priznanom strope, závesných svietidiel v strednej časti miestnosti a dodatočných LED pásov, ktoré osvetľujú tovar v nikách aj ten, ktorý je súčasťou PEG board steny.
Bočné steny sú využívané ako dodatočný výstavný priestor pre menšie produkty. Rovnako ako vo zvyšku predajne, aj tu bola využitá kombinácia svetlého dreva a bielej farby. Nechýbajú ani uzavreté priestory, ktoré sú využívané ako skladové, keďže predajňa vlastný sklad nemá. Vďaka vhodne zvoleným materiálom celý priestor nepôsobí infantilne, no práve naopak - veľmi elegantne a príjemne na pohľad.
Dizajn predajní tvorí dôležitú súčasť identity značky. Napriek tomu nie je na Slovensku podobne kvalitných realizácií až tak veľa. Z bratislavských projektov možno pripomenúť napríklad predajňu dizajnových okuliarí IOKO od Alana Prekopa, ktorá bola v minulom roku nominovaná na cenu CE ZA AR, či interiér obchodu s oblečením od slovenských a českých návrhov SOM STORE od Petra Gondu, ktorý v tomto roku získal prvenstvo v rámci ocenenia Interiér roku v kategórii Verejný interiér II. Zo starších realizácií stojí za zmienku aj predajňa bicyklov Isadore Community Hub od GRAU v Pradiarni 1900.
Výnimku tvoria gastronomické prevádzky, kde sa význam kvalitnej architektúry a dizajnu zvyšuje. Rastúci počet úspešných príkladov aj z iných predajných segmentov snáď ukazuje pozitívny trend, ktorý prispeje k zvyšovaniu úrovne maloobchodných priestorov a zároveň aj k rozvoju domácich značiek.
(Ateliér Gresling, Littleone, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac