Author photoAdrian Gubčo 07.05.2021 12:07

TIOP v Ružinove je o krok bližšie k realite

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pomaly postupujú na projekte výstavby terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Ružinove. Dôležitý zámer má významne prispieť k zvýšeniu významu verejnej, predovšetkým železničnej dopravy v Bratislave aj jej regióne. ŽSR včera podpísalo zmluvu na spracovanie projektovej dokumentácie s víťazmi obstarávania.

Budúce umiestnenie TIOPu Ružinov. Zdroj: Google Maps

Budúce umiestnenie TIOPu Ružinov. Zdroj: Google Maps

Ide o ďalší krok v pomalom procese vzniku TIOPu v Ružinove, jednom zo série podobných terminálov, ktoré majú vzniknúť v celom meste. Dlhú genézu rozvoja prestupných zastávok, ktoré majú zo železničnej dopravy spraviť jednu z alternatív verejnej dopravy v rámci Bratislavy, mapuje portál iMHD.sk, ktorý pripomína, že plány na vznik TIOPov sa objavili už pred vyše desaťročím. Pôvodne ich malo byť sedem, no Štúdia železničného uzla Bratislava označila za ekonomicky výhodnú výstavbu TIOPu v Ružinove a Vrakuni a teoreticky v Boroch (Lamačská brána). Zmodernizovať by sa mala zastávka Železná studnička a v budúcnosti pribudnúť aj zastávka Patrónka.

Na základe výsledkov štúdie začalo ŽSR v roku 2019 obstarávať zhotoviteľa dokumentácie pre zastávky v Ružinove a Vrakuni, no bez úspechu. Nové obstarávanie pre zastávku Ružinov a novú výhybňu bolo vyhlásené v auguste 2020, zmluva s víťazmi bola podpísaná v priebehu včerajška. Ako dodáva iMHD.sk, v súťaži boli úspešné spoločnosti Reming Consult, a.s., Bratislava (projekt železničnej zastávky) a Valbek&Prodex, s.r.o., Bratislava (projekt novej výhybne).

Projektanti tak pripravia dokumentáciu stavebného zámeru aj dokumentáciu pre územné rozhodnutie, dokumentácie pre stavebné povolenie, realizačné dokumentácie a nakoniec aj zabezpečia zisk potrebných povolení. Zastávka Ružinov by mala územné rozhodnutie podľa zmluvy nadobudnúť do roka od účinnosti zmluvy, ďalších niekoľko mesiacov bude trvať kontrola dokumentácie a zisk stavebného povolenia. Následne musí ešte prebehnúť obstarávanie na zhotoviteľa stavby. ŽSR každopádne predpokladá, že TIOP stihne dokončiť do konca roka 2023.

Podľa staršej štúdie by mal mať TIOP podobu jedného ostrovného nástupišťa a jedného krajného (od Vrakunskej cesty) v dĺžke minimálne 200 metrov, pričom obe budú mať zabezpečené mimoúrovňový prístup z oboch strán. Vybudovať by sa mal podchod medzi autobusovou zastávkou Súhvezdná, TIOPom a Galvaniho, pričom inštalované tu budú odchodové tabule MHD. Prístup na vlakovú zastávku má byť riešený prioritne rampami, pokiaľ to však nebude možné, nainštalovať sa majú tri výťahy. Nástupištia musia umožňovať prístup bicyklom a obsahovať prístrešok ideálne zo železobetónových prefabrikátov s minimálne tromi miestami na sedenie.

V prípade odbočky sa zas existujúce trate prepoja koľajovými spojkami, čo zvýši priepustnosť trate smerom na Komárno. Odbočka Ružinov bude pozostávať zo šiestich nových výhybiek. To umožní dvojkoľajnú prevádzku na trati do Komárna medzi stanicou Bratislava – Nové Mesto a TIOP Ružinov.

Ako pripomenul minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal, prítomný pri podpise zmluvy, nepôjde o klasickú zastávku, ale o prestupný terminál, kde sa bude dať prestupovať na autobusy, električky či trolejbusy (hoci trolejbusová doprava do lokality TIOPu zavedená nie je a dlho asi ani nebude). „Za seba môžem povedať, že vítam všetky projekty, ktoré zlepšia a spriechodnia dopravu v hlavnom meste. Novým terminálom umožníme cestujúcim bezproblémový a rýchly prestup „suchou nohou“ z vlaku na mestskú hromadnú dopravu a opačne,“ konštatuje minister. „Projekt odbočky zároveň zvýši priepustnosti veľmi intenzívne využívanej trate smerom na Dunajskú Stredu.“

Vypracovanie dokumentácie, takisto ako budúca realizácia projektu, bude hradená z eurofondov. Dokumentácia pre projekt železničnej zastávky bude stáť 323-tisíc € bez DPH, dokumentácia novej 298-tisíc € bez DPH. Presná cena za samotný TIOP nie je v tejto chvíli známa.

Dôležitou súčasťou projektu je predĺženie Ružinovskej električkovej radiály k TIOPu, čo je v kompetencii Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. Z tejto strany nie sú známe žiadne podrobnosti. V priebehu minulého roka však mesto informovalo, že sa pracuje na štúdii, ktorá navrhne najlepšiu formu vedenia trate, riešenie priestoru aj podklad pre zmenu Územného plánu. Dokončenie do konca roka 2023 je však málo pravdepodobné.

 

Svoju vlastnú predstavu riešenia TIOP Ružinov predstavil architekt Peter Žalman. Ide len o štúdiu s mnohými nedostatkami, ukazuje však princípy TIOPu. Zdroj: Peter Žalman via ASB.sk

 

Práve spojenie TIOPu s električkou je kritickou časťou zámeru, ktorá môže byť kameňom úrazu. Keďže v tejto chvíli nie je na svete ani zmieňovaná štúdia, predstava o plnohodnotnom fungovaní TIOPu hneď po jeho dokončení nie je reálna. Štúdia nie je definitívna dokumentácia a taktiež je aj predmetom verejnej konzultácie. Preto môže byť forma vedenia trate, ktorá dnes ešte nie je známa, teoreticky zmietnutá zo stola, čo celý proces predĺži. Ak sa skutočne podarí TIOP dokončiť v roku 2023, v tom istom čase môže byť predĺženie trate ešte len na počiatku povoľovania alebo v procese zmeny Územného plánu.

Hoci aspoň časť prestupov by mali zabezpečovať autobusy a spraviť TIOP použiteľnejším, bez električiek sa nenaplnia ciele výstavby TIOPov ako takých: vytvoriť základy nosného systému verejnej dopravy v Bratislavy, ktorým sú električky v kombinácii s vlakmi. Tomuto cieľu by mala zodpovedať projektová príprava príslušných úsekov električkových tratí, postup je však zatiaľ pomalý. To isté sa dá povedať o predĺžení električkovej trate do lokality Bory, kde má byť taktiež prestup medzi električkami a vlakmi. Tu však už časť práce odviedol súkromný investor Borov.

Obviňovať súčasné vedenie Magistrátu z plnej zodpovednosti by nebolo správne, keďže príprava projektov zlyhávala už v minulosti. Napriek tomu ale ide o jeden z prioritných zámerov, čomu by mala zodpovedať aspoň miera dôrazu na informovanie o súčasných aktivitách. Diskusia na zastupiteľstve k tomu nepatrí.

Druhou stránkou mince, do ktorej sa v tomto smere do súčasného vedenia vkladajú väčšie nádeje, je architektonicko-dizajnové riešenie TIOPu a jeho okolia. V Ružinove aj inde vzniknú v podstate vstupné brány do Bratislavy, ktorá je aspoň v heslách politikov ambicióznou metropolou, ktorej záleží na kvalite služby pre občanov. K tomu patrí aj vysoká úroveň prevedenia a funkčnosti dopravných a verejných priestorov. Vzorom môže byť Poľsko, ktoré robí v tomto smere významné pokroky – a tiež s prispením eurofondov.

Podľa minuloročného stanoviska mesta sa Magistrát pozerá aj tento aspekt TIOPu Ružinov. Ideálna by bola možno architektonická súťaž, na ktorú by spoločne dozerali mesto a ŽSR, aby boli projekty skoordinované. Metropolitný inštitút Bratislavy, zodpovedný za súťaže, však nepredstavil svoje kompletné plány na ďalšie kompetície. V tomto tiež vidím medzeru v informovaní, hoci sa MIB chváli svojou otvorenosťou. Napriek tomu nezverejňuje plán činnosti, čo niekedy vedie k dojmu, že sa uprednostňujú ad-hoc aktivity pred koncepčnými projektami, ku ktorým riešenie TIOPov patrí.

K novému prestupnému uzlu v Ružinove tak napriek pokrokom vedie ešte dlhá cesta. Na jej konci sa očakáva veľké zlepšenie využiteľnosti železnice pre tisíce obyvateľov tejto mestskej časti, ako aj zlepšenie mobility pre ľudí dochádzajúcich z metropolitného regiónu. Nový terminál by mal byť zároveň moderný, príjemný, so službami a vytvárať dobrý dojem z príchodu do Bratislavy. Spojením týchto parametrov sa mesto skutočne priblíži cieľu zvýšiť význam verejnej dopravy na celkovej mobilite a tým aj k čistejšiemu, tichšiemu či lepšiemu prostrediu.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube