Kvalitné bývanie na mieste bývalého priemyselného areálu a v priamej nadväznosti na plne využívané železničné koľaje neznie ako splniteľná predstava. Napriek tomu vznikajú projekty, ktoré spájajú požiadavky po dobrej životnej úrovni s udržateľnými riešeniami a kvalitnými verejnými priestormi. Aj na podobných pozemkoch možno stavať rezidenčnú architektúru so svetovou úrovňou.
Pozemky v okolí železničných koľajísk sú často využívané najmä ako priemyselné areály, prípadne nie sú využívané vôbec a postupne chátrajú. Dôvodom je predovšetkým hlučnosť, spôsobená železničnou dopravou. Hneď niekoľko projektov z viacerých krajín však dokazuje, že ich potenciál je oveľa väčší. Za príkladmi pritom nemusíme chodiť až tak ďaleko.
V blízkosti slovenských hraníc, v lokalite Käthe-Dorsch-Gasse v 14. viedenskom obvode, sa napríklad nachádza projekt dostupného nájomného bývania Wientalterrassen. Jeho podlažná plocha je približne 30-tisíc metrov štvorcových a pozostáva z piatich bytových domov. Nachádza sa tu 295 bytových jednotiek, ktoré veľkostne riešia problematiku rôznych životných štýlov.
S blízkosťou železnice sa autori návrhu vysporiadali miernym odsadením objektov od koľajiska a preriešením ich fasád. Severné fasády orientované na koľajisko majú menšie okná. Vďaka takémuto opatreniu sa centrom záujmu stali vnútorné nádvoria, na ktoré majú obyvatelia bytových domov výhľad priamo zo svojich balkónov.
Podobný projekt nedávno predstavilo aj holandské mesto Zwolle. To je dlhodobo považované za ukážkový príklad v budovaní udržateľnej architektúry a v podpore pešej a cyklistickej dopravy. Nachádza sa tu aj jedno z najkrajších predstaničných námestí v celom Holandsku. Pod námestím bolo zároveň vybudované parkovisko pre bicykle, ktorého poloha a napojenie uľahčuje prestup z bicykla na vlak, čím sa podporuje využívanie cyklistickej i verejnej hromadnej dopravy zároveň.
Na návrhu novej štvrte WärtZ sa podieľali svetoznáme štúdia MVRDV, Orange Architects a LOLA Landscape Architects. Celková riešená plocha dosahuje až 125-tisíc metrov štvorcových. Súčasťou novej štvrte budú obytné objekty, kreatívne pracovné priestory, viaceré stravovacie zariadenia aj občianska vybavenosť.
V jej centre sa zároveň bude nachádzať zrekonštruovaná hala Wärtsilä, podľa ktorej projekt dostal svoje pomenovanie. Bývalá továreň bola postavená v roku 1998 podľa návrhu architekta Gerta Grosfelda. Budova sa vyznačuje zvlnenou strechou, ktorá zostane zachovaná aj po rekonštrukcii objektu. Práve tu budú podľa návrhu umiestnené flexibilné kancelárske priestory a viaceré vzdelávacie a výskumné pracoviská.
O projekte WärtZ sa hovorí aj ako o budovaní druhého centra mesta. „WärtZ považujeme za odvážnu sestru historického centra mesta. Zmes typológie bývania, vzdelávania, vybavenia a funkcií zabezpečí silnú sociálnu štruktúru a príležitosti pre každého,” povedal o projekte Doeschka Bos, development manažér spoločnosti AM.
Blízkosť železničnej stanice Zwolle a jej povesť najzelenšej holandskej stanice v centre mesta predurčili aj smerovanie projektu v oblasti udržateľnosti. Viaceré objekty budú vo svojich hlavných konštrukciách využívať drevo. Zároveň sa vďaka návrhu verejných priestranstiev podporí využívanie udržateľnejších foriem dopravy - pešej, cyklistickej a verejnej hromadnej. Súčasťou verejných priestorov budú napríklad parkoviská pre bicykle, vhodne umiestnené zastávky verejnej dopravy alebo séria peších chodníkov naprieč celým areálom. Architekti zároveň o štvrti hovoria ako o zóne bez áut.
Projekt do oblasti prinesie 850 nových bytových jednotiek, z ktorých bude až 30% určených na bývanie pre sociálne ohrozené skupiny obyvateľstva. „Myslíme, že je zakaždým fantastické vdýchnuť nový život zabudnutej priemyselnej oblasti. Štúdio MVRDV už za sebou má množstvo úspešných transformácii tohto typu,” opisujú architekti. Predpokladaný začiatok výstavby bol stanovený na rok 2025. Realizácia prebehne vo viacerých fázach.
Aj napriek tomu, že ide o jeden z množstva príkladov štvrtí postavených či plánovaných v blízkosti železničných tratí, podobný projekt by u nás pravdepodobne nikdy nevznikol. Na Slovensku by nebolo možné stavby v takej blízkosti trate umiestniť kvôli povinným ochranným pásmam. Faktom však naďalej ostáva, že vzhľadom na rastúcu požiadavku po budovaní nového dostupného bývania bude potrebné hľadať využitie obdobných plôch. Súčasné chátranie neprospieva nikomu.
(MVRDV, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac