Dopravný podnik Bratislavy (DPB) ešte na začiatku roka 2021 oznámil zámer rozšíriť trolejbusovú sieť v Bratislave. Modernizácia i výstavba nových tratí sa spomínala už dlhšie, až v tomto období však boli zverejnené konkrétne plány. Momentálne nastal posun pri zámere dvoch úplne nových úsekov, ktoré zlepšia dopravu v metropole a dajú jej ekologickejšiu úroveň.
Zlepšenia by mali priniesť nielen nedávno zmodernizované, ale aj štyri nové trolejbusové trate. Nejde o úplne nové zámery. O týchto úsekoch sa v dopravných kruhoch hovorilo už roky. Len nedávno sa však pristúpilo k projektovej a realizačnej príprave. K ohlásenej štvorici patrí spojenie Trenčianskej cez Hraničnú s Grófskou nivou, dôležité prepojenie Hlavnej stanice cez Kramáre a Mlynskú dolinu s Riviérou, prepojenie centra Nivy s Novým SND a predĺženie trate z Bulharskej na Galvaniho ulicu.
Práve pri posledných dvoch aktuálne nastal čiastočný pokrok. Pri trolejbusovej trati Autobusová stanica – Nové SND je cieľom predĺžiť existujúcu trať na ulici Karadžičova a Mlynské nivy smerom na ulicu Dostojevského rad. Tu by nový úsek pokračoval v priamom smere v križovatke s Landererovou, následne by trať smerovala vľavo do ulice Krupkova alebo do ulice Landererova s odbočením do Olejkárskej. Na tomto mieste, v priestore existujúcej zastávky, by trolejbus jazdu ukončil (z dôvodu plánovanej električkovej trate).
Ako ďalej informuje zámer, stopa, odbočujúca do ulice Krupkova, by vytvorila okruh – pokračovala by na Pribinovu s odbočením na Olejkársku a ďalej po Landererovej až na Dostojevského rad. Investor si od takto navhrnutého okruhu sľubuje predĺženie trate pomocou hybridných trolejbusov až pod most SNP bez potreby trakčného vedenia. Je tu však nutná slepá stopa na zastávku Nové SND. V tomto prípade by si to vyžadovalo použitie najdlhších hybridných 24-metrových trolejbusov. Navrhovanú trať bude ďalej tvoriť aj úsek od Autobusovej stanice po Pribinovu o dĺžke 750 metrov.
Predpokladaná celková dĺžka tejto stavby je 2.05 kilometra jednostopovej trate, pričom v meniarni Martanovičova je navrhované doplnenie energie. V rámci zámeru sa vybuduje nosný systém, a to trakčné i kombinované trakčné stĺpy, uchytenie trolejového vedenia, napájacie body či ovládanie výhybiek a podobne.
Aktuálne boli k tejto trati uverejnené doplňujúce informácie od jednotlivých dotknutých orgánov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky má k navrhovanej činnosti niekoľko pripomienok a požiadaviek, v konečnom dôsledku však súhlasí s ukončením procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Ani Regionálny úrad verejného zdravotníctva netrvá na pokračovaní posudzovania zámeru a konštatuje, že plánovaný zámer je v súlade s koncepciou posilnenia a zmodernizovania trolejbusovej dopravy. Podľa tejto inštitúcie trať taktiež nebude významne priespievať k nárastu hluku v území.
To, že trolejbusová sieť nebude mať závažnejší negatívny vplyv na životné prostredie, zase potvrdil Okresný úrad Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie. Námietky k navrhovanej činnosti nemá ani mestská časť Ružinov. Združenie domových samospráv žiada vo svojom stanovisku zhodniť klímu, biodiverzitu, vodu, vzduch, energie a územnú stabilitu biodiverzity. Doplňujúce informácie sa končia stanoviskom Ondreja Turzu, ktorý nemá osobitné požiadavky na doplnenie alebo objasnenie a jeho stanovisko je kladné.
Príprava tohto úseku tak môže pokračovať. Postupne sa blíži predpokladaný termín výstavby, ktorým je koniec roka 2023. Prevádzka by mala byť spustená na začiatku budúceho roka. Dokumentácia má byť dokončená do leta 2023. Ako zdroj financovania by mali prioritne slúžiť eurofondy z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, teda z Kohézneho fondu EÚ, doplnené o spolufnancovanie z mestského a štátneho rozpočtu. Predpokladané náklady sú 1,8 milióna eur.
Pri druhej menovanej trati ide o predĺženie siete v mestskej časti Ružinov v časti Trnávka, z Bulharskej na Galvaniho ulicu. Z tohto miesta bude nová trať viesť vpravo po ulici až k nákupnému centru Avion Shopping Park, hybridné trolejbusy cestujúcich následne odvezú až na letisko M. R. Štefánika.
V súčasnosti je oblasť v okolí Galvaniho ulice obsluhovaná trolejbusovou dopravou len v úseku Bulharská s napojením na ulicu Rádiová. Po novom sa dobuduje nová trať o celkovej dĺžke 2,8 kilometra, osadí sa nové natrolejovacie zariadenie, umožňujúce predĺženie trate až na letisko, vybuduje sa tiež nová kontajnerová meniareň Bojnická 26 v areáli DPB a zároveň sa zmení existujúce napájanie trolejbusových tratí na ulici Rožňavská, Rádiová a Bulharská o dĺžke 950 metrov.
Aj pri tejto trati boli zverejnené doplňujúce informácie. V dokumente je najprv zverejnené stanovisko Hlavného mesta, podľa ktorého v dokumentácii absentuje súlad s územným plánom a kompletná dokumentácia stavby obsahujúca všetky údaje potrebné na posúdenie tohto zámeru vo vzťahu s územným plánom. Mesto tiež žiada rešpektovať požiadavky na ochranu prírody, realizovať spätné úpravy chodníkov s využitím vodopriepustnej dlažby, overiť prítomnosť hniezdiaceho vtáctva, ale aj vykonať dendrologický výskum drevín.
K plánovaj trati sa vyjadrila aj Cyklokoalícia, ktorá okrem iného žiada byť účastníkom ďalších konaní, zároveň však podporuje zámer vybudovania trolejbusovej trate ako stavby. K navrhovanej činnosti nemá námietky mestská časť Ružinov, s ukončením procesu posudzovania súhlasí Ministerstvo dopravy SR a Občianske združenie Lepšia doprava taktiež nemá k textovej časti zámeru zásadné pripomienky. S realizáciou súhlasí aj Okresný úrad Bratislava, Odbor starostlivosti o životné prostredie a na pokračovaní posudzovania netrvá ani Regionálny úrad verejného zdravotníctva.
Predpokladaný termín začiatku výstavby tejto trate je v zámere uvedený prvý mesiac roku 2023. S výstavbou by sa malo skončiť v poslednom mesiaci tohto roka, kedy by mala aj začať prevádzka novej trolejbusovej trate. Aj v tomto prípade bude projekt financovaný z eurofondov. Náklady sa odhadujú vo výške 3,6 milióov eur.
Bratislava je tak bližšie k rozšíreniu trolejbusovej siete, čo všestranne zlepší život obyvateľov Bratislavy. Trolejbusy budú nielen dostupnejšie, rovnako ako niektoré lokality, ale prinesú aj zníženie emisií, ktoré by inak produkovali autobusy. V hlavnom meste sa týmto rozvoj trolejbusových tratí nekončí. Do budúcna je predpokladaný rozvoj alternatívnych a ekologických foriem dopravy. Tá trolejbusová má v metropole významnú historickú tradíciu a jej prítomnosť bude hrať v metropole ešte dôležitú úlohu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac