Pred niekoľkými mesiacmi sa objavila informácia o zámere výstavby novej budovy pre Geodetický a kartografický ústav (GKÚ). Ďalšie priestorové kapacity sú pre efektívne fungovanie úradu potrebné. Teraz je konečne známa aj vizuálna podoba objektu.
Geodetický a kartografický ústav je dnes spojený s Úradom geodézie a katastra na tradičnej adrese na Chlumeckého ulici v Ružinove. GKÚ tu sídli dlhodobo, pričom na tejto adrese zostane aj naďalej. Medzi jeho úlohy patrí realizácia a správa záväzných referenčných geodetických systémov a správa informačného systému geodézie, kartografie a katastra. Tieto úlohy si vyžadujú nové kapacity, vrátane priestorových.
Pripravovaná výstavba má priniesť rozšírenie prevádzky úradu. Nová budova bude postavená v oblasti, ktorá nie je typická pre výstavbu administratívnych objektov. Vzniknúť má v Ružinove, konkrétne vo východnej časti Trnávky na Krajnej ulici. Objekt bude postavený na pozemkoch susediacich so zástavbou rodinných domov a objektom Air Explore, ktoré sú vo vlastníctve Slovenskej republiky a spravované GKÚ. Na výstavbu získal GKÚ súhlasné stanovisko mesta.
Podľa stanoviska bude mať nová prevádzková budova GKÚ Bratislava dve nadzemné podlažia (NP). Prvé NP bude obsahovať vstupné priestory, preberaciu miestnosť materiálov, sterilizačnú miestnosť, skladovací a archivačný priestor CERS, technické priestory, zázemie pre zamestnancov a priestory autodielne.
Druhé NP bude zahŕňať administratívne priestory, miestnosti pre skenery, bádateľňu, záložné dátové centrum GKÚ, skladovací a archivačný priestor pre Ústredný archív geodézie a kartografie, technické priestory a zázemie pre zamestnancov. Dominantnú prevádzku bude tvoriť archivačná a digitalizačná služba GKÚ. Budova bude mať ploché strechy.
Parkovacie miesta budú zabezpečené na teréne, pričom pre osobné vozidlá bude k dispozícii desať miest a pre nákladné autá dve. Areál bude napojený priamo na Krajnú ulicu.
Dokumentáciu pripravuje Ateliér 3M, ktorý zverejnil aj vizualizácie projektu. Ateliér stojí za projektmi ako Nuppu developera YIT Slovakia, Stockerka od Proxenty, Green River od Opera SL Group alebo Olivia Residence developera BZ. Podľa očakávaní má budova GKÚ racionálnu a jednoduchú architektúru, ktorá bezkonfliktne zapadá do prostredia.
Termín výstavby zatiaľ nie je známy, avšak so začiatkom realizácie nemožno počítať skôr ako v priebehu budúceho roka s dokončením do dvoch rokov neskôr.
Trnávka ešte donedávna nepatrila k lokalitám, ktoré by boli pre developerov lákavé, keďže ide do istej miery o perifériu mesta. Situácia sa postupne mení a z okraja sa stáva polyfunkčná štvrť, oceňovaná pre relatívne dobré spojenie s centrom. V minulosti tvorili Trnávku najmä polia, lúky a pasienky, po prvej svetovej vojne tu začala vznikať kompaktná zástavba rodinných domov, ku ktorej sa neskôr začali pridávať bytovky, sklady, záhrady a po revolúcii aj obchodné a logistické centrá. V ostatnom období sa rozvíja najmä okolie letiska.
Popri Galvaniho vznikli rezidenčné developmenty ako Galvaniho dvory od Macho Consulting alebo Galvanihome od Martin Development, smerom k letisku Moruše od VI Group alebo rastúce sídlisko Ovocné sady od J&T Real Estate. V realizácii je tiež nová centrála nemeckej spoločnosti Goldbeck. Rozvoj okolo letiska ešte zďaleka nekončí, práve naopak.
Aktívny je najmä developer VI Group, ktorý chce v spolupráci s firmou F&P a.s. v dotyku s Morušami postaviť polyfunkčné centrum, tvorené štvoricou objektov s bývaním, ubytovacími kapacitami či administratívou. Zdá sa, že to je iba začiatok veľkých plánov.
Zverejnený bol totiž návrh Koordinačnej urbanistickej štúdie Ivanská cesta, ktorej obstarávateľom a spracovateľom je VI Group. Developer tým reaguje na aktivity mesta v oblasti zvyšovania dostupnosti bývania vo forme zisku nových nájomných bytov.
VI Group sa tak usiluje o zmenu regulácie pre územie v blízkosti letiska, konkrétne na plochách medzi Ivanskou cestou a diaľnicou D1. Tento priestor, definovaný ako brownfield, zahŕňa areál bývalého ZARESu, kde súčasné podmienky neumožňujú výstavbu rezidenčných objektov a plnohodnotné využitie územia. Navrhuje preto upraviť existujúcu formu využitia pozemkov, ktoré predpokladá rozvoj vybavenosti, skladov a ľahkej výroby. V budúcnosti by sa dnes nezastavané plochy mohli postupne premeniť na mestské prostredie.
Ak sa územie medzi Ivanskou cestou a diaľnicou D1 v nasledujúcich desaťročiach plne transformuje, o Letisku M. R. Štefánika sa už nebude dať povedať, že je za mestom. Stane sa priamou súčasťou Bratislavy. O tom, či je tento vývoj priaznivý pre letisko aj samotnú metropolu, sa zrejme ešte bude diskutovať. Pre samotnú Trnávku to znamená, že sa pomaly mení na plnohodnotnú štvrť. GKÚ bude dotvárať tvoriaci sa súčasný obraz lokality.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac