Západná časť Bratislava bola pred niekoľkými rokmi opisovaná ako časť mesta s vynikajúcou dopravnou dostupnosťou. Odvtedy sa ale situácia v dôsledku masívnej výstavby aj rastu automobilizácie zmenila. Mesto je tak nútené rozvíjať dopravnú infraštruktúru, ak chce zabezpečiť ako-tak hladké spojenie periférnych lokalít s centrom.
Záhorská Bystrica je od zvyšku mesta oddelená širokým nezastavaným územím. Priamy prístup na diaľnicu D2 je tvorený diaľničnou križovatkou na D4, inak je však s vnútornou Bratislavou prepojená len Hodonínskou ulicou. Keďže diaľnica je zaťažená, mnohí dochádzajúci priamo z mestskej časti volia skôr Hodonínsku. Tá však čelí dopravným problémom tiež, čo ovplyvňuje najmä verejnú dopravu.
Už dlhodobo tak rastie tlak na rozšírenie cesty. Riešenie v podobe štúdie bolo prezentované už v roku 2021, pričom dokumentácia pochádza už z roku 2011. Materiál predpokladá rozšírenie Hodonínskej ulice na štvorpruhovú komunikáciu, doplnenú o segregovanú cyklotrasu. Štúdia však pracovala s o čosi menej ambicióznym projektom, keďže plnohodnotné rozšírenie by si vyžadovalo výkup pozemkov od súkromných vlastníkov.
Nové dočasné riešenie preto nebolo také rozsiahle. Rátalo len s realizáciou jedného nového pruhu, ktorý by mal slúžiť ako BUS-pruh v smere do Lamača. Pôvodne sa hovorilo aj o cyklotrase, ktorá by od cesty bola oddelená betónovými zábranami. Napokon sa rozhodlo len o pridaní nového pruhu, keďže vytvorenie cyklopruhu neumožňujú vlastnícke pomery ani dnes platné dopravné predpisy.
Ešte vcelku nedávno mesto ani mestská časť nedávali jasnú odpoveď, kedy sa pristúpi k rozšíreniu cesty. „Vo veci rozšírenia Hodonínskej ulice o bus pruh prebiehajú rokovania, zatiaľ nie je žiadne záväzné a záverečné stanovisko,“ uviedla Miroslava Ryšková z Referátu komunikácie s verejnosťou mestskej časti Záhorská Bystrica na konci jari tohto roku. Práce sa však napokon rozbehli už v lete.
Dnes sú už pred dokončením. Hlavné mesto pristúpilo k výmene asfaltu na Hodonínskej ulici, spojenej s rozšírením cesty tak, aby sa tu dali umiestniť tri pruhy. Ako sa hovorilo už predtým, dva budú slúžiť individuálnej automobilovej doprave, jeden bude vyhradený pre verejnú dopravu. Cyklistom však bude umožnená jazda v buspruhu. Krajnice vybudované neboli.
Vedenie mesta, ale aj mestských častí Záhorská Bystrica a Lamač si od projektu sľubujú zlepšenie dopravnej situácie pre verejnú dopravu predovšetkým, ale aj automobily a cyklistov. Podľa Igora Polakoviča, starostu Lamača, už nebudú meškať v rannej špičke autobusy na L37. Primátor Vallo dodáva, že projekt segregovanej cyklotrasy je v štádiu riešenia, pričom sa majú postupne vykupovať potrebné pozemky.
Napriek tomuto čiastočnému zlepšeniu zostáva dopravná situácia aj stav infraštruktúry nedostatočný. Záhorská Bystrica zostáva závislá od dvoch ciest, ktoré sú významne zaťažené. Užívateľmi totiž nie sú len obyvatelia tejto mestskej časti, ale aj ľudia zo Stupavy, Marianky, Borinky a ďalších záhorských obcí. Navyše Záhorská Bystrica pokračuje v raste, pričom je reálne, že v dohľadnej budúcnosti bude celá Hodonínska obstavaná a v podstate sa zmení na vnútromestskú ulicu.
Riešení je niekoľko. Jedným z nich je diaľnica D4, teda úsek medzi Račou a Záhorskou Bystricou. Ten počíta s výstavbou tunelu Karpaty, ktorý by mal odviesť veľký objem tranzitnej dopravy. Diaľnica D2 sa potom uvoľní v prospech mestskej dopravy. Zo Záhorskej Bystrice bude zároveň prístupnejšia aj vďaka novej križovatke, ktorá vznikne v predĺžení Eisnerovej ulice. Takto získa mestská časť lepšie spojenie aj s Devínskou Novou Vsou a Bormi.
Zatiaľ nie sú potvrdené žiadne plány na rozvoj siete koľajovej dopravy. Podľa informácií YIM.BA sa zvažuje možnosť zavedenia električkovej trate po spomínanej Eisnerovej, pričom by mohla obsahovať úsek, smerujúci až do Záhorskej Bystrice. Ide však o pomerne predčasný projekt, ktorý sa potvrdí pravdepodobne až v budúcom desaťročí.
V prípade železničnej dopravy sa dlhodobo diskutuje o zavedení koľají do Stupavy (hoci sem kedysi už smerovali) cez Záhorskú Bystricu. V tomto momente ale ide o tak hypotetickú víziu, že pravdepodobne nemá zmysel s ňou v dohľadnej dobe počítať.
Táto časť Bratislavy zostane ešte dlhú dobu závislá od cestnej dopravy. V záujme jej udržania v rozumnej miere by bolo ale chybou, keby došlo len k rozvoju cestnej infraštruktúry v podobe rozširovania ciest. Mesto preto rozhodlo správne, keď rozšírilo Hodonínsku o BUS-pruh. Takýmto spôsobom sa udržateľnosť skvalitnenia dochádza do centra stala omnoho dlhodobejšou.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre